I dette innlegget skal jeg dele erfaringer knyttet til det å planlegge, markedsføre og arrangere et iPhone-seminar.  I tillegg skal jeg komme med noen tips til foredragsholderne slik at arrangementet blir vellykket for alle parter.

Implementer som et helvete

Den korte versjonen med å arrangere et seminar eller en konferanse  er å «sette igang» eller som Jack Welch ville sagt: «Choose a general direction and implement like hell!». Mer konkret betyr det å bestemme tema, teste interessen, snakke med potensielle foredragsholdere og finne et passende sted. En løs diskusjon er det som trengs. Ikke tenk på detaljer, bare kom igang!

Planleggingen av iPhone-seminaret

Vi begynte planleggingen av iPhone-seminaret allerede i oktober. John Eivind, Marius og flere snakket løst om temaer, datoer og sted. Vi besluttet å arrangere seminaret 2. desember og jeg tvitret optimistisk om arrangementet allerede 18.november. Jeg fikk noe respons, men vi kom liksom aldri igang med planleggingen. Men ideen var plantet og i desember hadde vi nok et planleggingsmøte hvor Lille August sa bestemt fra da han følte at ingen tok tak i seminaret. «Hvis vi skal arrangere seminaret, så må folk ta ansvar!» Dermed var vi igang. Jeg endte opp som konferansier, John Eivind, August og Marius tok seg av foredragsholdere, program og sted. Lille August ble teknisk ansvarlig. Ny dato ble satt, og flyttet nok en gang, men endelig var planene spikret.

Hvordan markedsføre et iPhone-seminar?

Jeg ventet på beskjed om å starte markedsføringen. Beskjeden kom aldri, men plutselig hadde noen tvitret om seminaret og påmeldingene strømmet på.  I løpet av noen timer er seminaret fulltegnet. For meg er dette helt perfekt. Det eneste jeg gjorde var å henge meg på bølgen og spre nyheten i alle disse «sosiale mediene»(Facebook, Twitter, Linkedin, m.m). Hvorfor bruke mye ressurser på markedsføring av et arrangement når man vet at det blir fullt? Jeg er interessert i å lære mer om iPhone applikasjonsutvikling og hvordan det skiller seg fra vanlig webutvikling. Vi inviterer de beste i bransjen til å holde foredrag. Vi forteller andre om seminaret og alle lærer masse. I tillegg er det en kjempefin måte for Trafikanten, Apps, Scandinavian Design Group, Agens og Shortcut å profilere seg som ledende på iPhoneutvikling i Norge. En vinn-vinn-vinn situasjon.

Tips til foredragsholderne

For å gjøre seminaret til en minnerik opplevelse er det viktig at du holder deg til avtalt tid. Det er flere foredragsholdere som skal i ilden og det er ikke rettferdig mot de andre foredragsholderne at du går over tiden. Dessuten blir det mindre tid for spørsmål fra publikum. Spørsmål og svar mot slutten av foredraget gir foredragsholdere en indikasjon på hvorvidt de har klart å engasjere lytterne. Hvis du preker for lenge, så stjeler du fra publikum og de andre foredragsholderne.

Her er noen tips:

  • Øv på å avslutt tidlig. Ikke strev etter å hold på lenge. Det er en kunst å holde engasjerende og korte foredrag.
  • Prøv følgende struktur: Etabler gruppetrygghet – felles utgangspunkt –> Fortell hva du vil oppnå og sjekk forventningene –> Presenter og forankre underliggende fakta –>Gjenetabler påstand – hvorfor er vi samlet –>Understøtt fellskapet og bli enige om neste skritt (takk til Bård Brænde)
  • Fortell en historie: Folk elsker historier og det er også enklere å presentere når du har en historie å fortelle.
  • Tips om powerpoint. En slide pr. minutt. Hvis du bruker powerpoint, så kan en slide per minutt være en god tommelfingerregel. Lag powerpoint-slider for publikum, ikke for deg selv. Hvis du leser opp punkter fra din egen powerpoint, så har du bommet. Visuelle hjelpemidler skal forsterke budskapet ditt, ikke være budskapet.
  • Show, Don’t tell: Publikum er interessert i ekte eksempler, skjermbilder og historier fra virkeligheten. De ønsker å se hvordan ting funker, ikke bli fortalt hva som har skjedd i punktlister. Vis det du har gjort istedenfor å fortelle om det. Da vil folk elske foredraget ditt.
  • Ikke vær hemmelighetsfull. Du skal dele kunnskap ikke holde ting hemmelig. Du vil få mer igjen hvis du gir av deg selv.
  • Unngå salgspresentasjoner! Ingen liker å bli solgt til. Du er på scenen for å dele kunnskap, ikke for å holde en salgspresentasjon. Gode presentasjoner uten «salgspitcher» er den beste måten å selge på. Hvis du holder en salgspresentasjon, så blir du aldri invitert igjen.

Vel møtt til iPhone-seminar den 9. februar. Hvis du ikke har fått plass, registrer deg på venteliste, så sender vi deg en mail dagen før hvis det plutselig blir plass.