Hjelp! Alle har en mening om nettsidene våre.

Skrevet av Karl Philip

Siden våre funker ikke! Vi bør gjøre ditt. Vi bør gjøre datt. Vi må ha tydeligere “call to action”. Nettsidene må være “mer selgende”. Vi må gjøre en redesign. Nettsidene våre treffer ikke målgruppen vår. Nevøen til sjefen kan litt om nett og han mener at…. Folk som jobber med web er helt avhengig av forbedringsforslag! Men forslag blir enda bedre hvis du baserer forslagene på innsikt og noe data!

Gi webteamet ditt litt datagrunnlag og du vil merke at forslagene dine blir realisert raskere. Hva mener du med datagrunnlag? Her er 5 enkle måter å innhente beslutningsgrunnlag for å forbedre nettsider. Punkt nummer 1 er noe alle kan gjøre. Punkt 2-4 krever en innsats fra flere for å få på plass.

1. Hurtigtesten

Ring en venn. Fortell dem at du jobber med å forbedre nettsiden din og at du trenger litt ærlig og direkte feedback fra en som tør å si det de mener. Still vennen din noen typiske spørsmål som du tror folk som besøker nettstedet ditt, ønsker å få svar på, f.eks.

  • Når avgår Hurtigruten fra Tromsø i retning sørover  i morgen?
  • Hvor mye koster det å reise med Hurtigruten?
  • Hvilket skip avgår Bergen i 5. oktober?”

Ikke si noe mer. Be dem om å gå inn på Hurtigruten.no og finne svar på spørsmålene. Be dem tenke høyt, evt. bruk Skype sin skjermdelingsfunksjon slik at du kan se hvordan vennen din beveger musen.

Gjør denne testen et par ganger i måneden med ulike mennesker og du vil få mye verdifull innsikt i hvordan nettsidene dine bør være! Se et litt mer avansert videoeksempel fra Steve Krug, verdens ledende autoritet på brukertester. Dette krever ingen budsjetter og det tar lite tid. Det handler om intern bevisstgjøring. Folk som tar seg tid til en Hurtigtest ender opp med å gi mye bedre tilbakemeldinger! Dermed blir det en vinn-vinn.

2. Få på plass et “sunn fornuft” verktøy

Når du har utført Hurtigtesten et par ganger, kan du ta steget videre(ikke ta steget for tidlig).  Foreslå å implementere et veldig enkelt gratisverktøy.  Det er ikke en erstatning for ditt vanlige webanalyseverktøy. Det er ganske enkelt et verktøy som gir deg mulighet til å spørre dine besøkende noen veldig enkle spørsmål. Du skal naturligvis ikke forstyrre besøkende unødvendig, men av og til er det smart å faktisk spørre noen brukere slik at du kan forbedre opplevelsen for alle de andre på lengre sikt.  Dette punktet krever litt involvering fra en utvikler for å komme igang, men bortsett fra det, innebærer det ingen kostnader og det er enkelt å administrere.

De tre viktigste spørsmålene du bør stille folk som besøker nettsidene dine er:

  • Hvorfor kom du til nettsiden idag?
  • Var besøket vellykket?
  • Hvis ikke, hvorfor ikke?
  • Var besøket en god opplevelse?

Ved å gjøre Hurtigtesten(1), så får du litt innblikk i hvordan enkelte personer opplever nettstedet ditt. Ved å implementere det enkle gratisverktøyet samler du data fra mange flere. Med mer data blir det enklere å vite hvilke forbedringer er de viktigste! Resultatene fra dette verktøyet er kraftig skyts!

3. Ikke glem vanlig webanalyse

I 2010 har de fleste seriøse nettsteder fått på plass webanalyseverktøy. Første steget er å logge inn en gang i blant(!). Andre steget er å bli kjent med rapportene og begynne å følge med på de enkle tingene(trafikkilder, mest besøkte sider, etc).  Deretter kan du begynne å handle utifra dataen. Fokuser på små justeringer som gir store utslag.  Til slutt kan du lese Avinash Kaushik sine råd om hvordan du får gjennomslag i organisasjonen.

4. Få på plass videoovervåkning

Videoovervåkning finnes i alle deler av samfunnet. Verktøy som Tealeaf og Clicktale er kontroversielle blant mange. Men så lenge du er åpen om at du bruker slike verktøy og det er bra for brukerne, så bør de vurderes. De gir fantastisk innsikt i brukernes atferd og leverandørene skryter av at resultatene kommer veldig raskt. Dette verktøyet gir deg mulighet til å se video av hvordan kundene dine beveger seg på nettstedet. Dette er nyttig når du jobber med å forbedre nettsteder, men også når det gjelder å identifisere hvordan feil oppstår. Hvis mange kunder klager over en spesiell feilmelding, så kan du kjøre en “replay” av alle sesjoner som ender med “Systemfeil ABC”. Dermed unngår du å måtte bruke masse tid og ressurser på å gjenskape feilen for å finne ut hvorfor det skjer. Meget interessant.

Poenget med dette innlegget er at vi må bli flinkere til å basere innspill på faktiske data. Data kommer fra flere kilder og det er når du ser dataen i sammenheng at den har høyest verdi. Ikke fokuser på at dataen fra hver kilde skal være 100% korrekt. Godta feil og mangler og bruk det du kan. Sett sammen konkrete forbedringsforslag der du tar utgangspunkt i dataen. På den måten kan du fokusere på forbedringer som har høyest verdi for organisasjonen du jobber for!

Publisert

Abonnér på Stammen på RSS

Karl Philip Lund

Karl Philip (KP) sitt interesseområde er interaktiv markedsføring, noe han ofte skriver om i aviser og tidsskrifter. Han undervise på Markedshøyskolen og jobber for selskaper som Smartcare, Rørkjøp, Netthandelen, Blivakker.no og Friluftsmagasinet. KP har en MBA i Technology and innovation management.

Gravatar-aktivert. Hva er Gravatar? E-postadressen din vises ikke sammen med kommentaren.

Følgende HTML er tillatt: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong> <pre lang="" line="" escaped="">