Hele Norge er opptatt av Hurtigruten minutt for minutt for tiden. Det har medført ekstremt mye besøk på Hurtigrutens nettsider og en eksplosjon i antall søk etter Hurtigruten relaterte ord i Google. Besøksmengden fører til problemer med Hurtigrutens nettsider og bookingsystemer
For å minske trøkket på Hurtigrutens nettsider, har vi opprettet en ny Adwords-kampanje som viser Hurtigruten Live annonser når folk søker etter «Hurtigruten» og relaterte uttrykk på Google. Istedenfor å sende besøk til Hurtigruten.no, sender vi nå besøk til NRK.no/hurtigruten. Vi håper at NRK kan takle trafikken.
Denne justeringer reduserer besøkstallet til Hurtigruten.no med ca. 11 000 besøk om dagen. Vi håper at endringen fører til at de som skal bestille reiser på nettsidene får en bedre brukeropplevelse. Det jobbes forøvrig med å forbedre både ytelse og brukervennlighet av Hurtigrutens nettløsninger. Utover høsten vil det skje mye i Hurtigruten.
Les mer om arbeidet som utføres i Hurtigrutens web team på web team bloggen
Kreativ bruk av Adwords. Dette er jo bra for brukeropplevelsen til søkerene, men jeg lurer på hvordan kostnaden av dette vil veie opp mot f.eks økt investering i serverkapasitet?
Du har et poeng:) Vanskelig å gjøre noe med servere på kort sikt.
Haha! Veldig snedig løsning på et uvanlig problem.
Hvis ikke NRK vil ha trafikken kan dere legge ut noen snippets på Youtube og sende trafikken dit.