I et intervju med Kampanje, uttalte Aamodt følgende:

«Kindle er bare en dum datamaskin. Jeg skjønner ikke hvorfor folk tror på lesebrettet. Mobilen er langt mer spennende som plattform. Se hva Iphone har gjort med bruk av innhold og surfing på nettet. Det er her de store mulighetene ligger».

Her er 9 grunner til at lesebrett blir en hit:

1. Engasjerte brukere

Apple har skapt en stamme av hyperengasjerte kunder som sluker alt Apple tilbyr. Disse kundene sprer sitt glade budskap på en svært effektiv måte. Jeg ser de samme tendensene hos Amazon Kindle-fans. De er ikke teknologielskere – de elsker bøker, og de forteller mer enn gjerne andre om Kindle- opplevelsen. Kindlen har allerede oppnådd noe Ipoden klarte da Apple leverte hvite øretelefoner til sine MP3-spillere. Litt annerledes – noe folk prater om.

2. God leseopplevelse

Det er litt annerledes å lese bøker på en Kindle, men på mange måter er det bedre enn vanlige bøker. Du kan justere tekststørrelsen, du kan slå opp ord du ikke forstår, maskinen kan lese høyt for deg (ganske god datastemme..). Dessuten så slipper du å styre med bokmerker. Kindlen husker hva du leste sist. Her er en nøytral videovurdering av Amazon Kindle.

3. Lavere kostnader

Kindlen koster 1450 kroner($259), en noe stiv pris hvis man ikke leser mye bøker. Samtidig ligger prisen på de fleste bøkene rundt 10 dollar. Det betyr at har du først kjøpt en Kindle, så er terskelen for å kjøpe flere bøker mye lavere. Det kommer heller ikke som noen overraskelse at elektronisk distribusjon av bøker er langt mer kostnadseffektivt enn måten tradisjonelle bøker distribueres på. Jeg spår at forlagsbransjen snart vil slite minst like mye som platebransjen. Musikkbransjen har vist oss at det ikke lønner seg å kjempe i mot utviklingen. Utviklingen går sin gang.

4. Enkelt å ta med bøker

Det er tungt å drasse rundt på mange bøker. Hyllene hjemme er fulle av gamle bøker. Visstnok er det sjarmerende med vanlige bøker, men jeg tror vi vil se samme utvikling som vi så i platebransjen. Vinyl og CD’er er sjarmerende, men de fleste er mer opptatt av å lytte til musikken enn hvilket format den er lagret i.

5. Direkte levering

Fersk avis levert på døra lørdag morgen er trivelig. Oppdaterte nyheter levert på nattbordet er enda bedre. Folk har lenge spådd papiravisenes død. Jeg tror lesebrettene akselerer papiravisdøden. Samtidig representerer lesebrettene avisenes redning. Endelig er folk villige til å betale for avisenes innhold (hvis prisen er riktig)! Samtidig blir det enklere for annonsører å måle effekt! Hvilken lykkelig kombinasjon!

6. Pensum

Hvert år bruker studenter store summer på pensumliteratur. I nær fremtid ser jeg for meg at studenter møter opp med et lesebrett første skoledag og laster ned hele pensum direkte på lesebrettet. Læreren kan sende beskjeder og ukeplaner direkte til lesebrettet. Kanskje lesebrettet fører til økt bruk av Wikipedia i skolelitteraturen? Rimlig, enkelt og effektivt.

7. Oppdatert innhold

Det er 8 år siden jeg gikk ut fra universitetet i USA, men husker fortsatt at jeg irriterte meg over at noen av bruktbøkene jeg kjøpte var litt annerledes enn den «nye versjonen». Lesebrett gir forfattere mulighet til å oppdatere bøker som allerede er solgt. Denne muligheten kan også slå feil ut, men jeg tror vi vil se videreutvikling av bøker og kanskje nye abonnementsmodeller. Kombinert med e-postmarkedsføring, så vil forfattere oppdage nye markedsføringsmuligheter!

8. Uventet bruksområder

Utgangspunktet er at man kan kjøpe bøker, aviser og magasiner direkte på Kindlen. Jeg fant raskt ut at Kindlen var ideell å bruke til å lese rapporter og dokumenter jeg tidligere printet ut for å lese. Nå sender jeg heller dokumentene min direkte til Kindlen. Papirforbruket mitt har gått drastisk ned og jeg tilegner meg mer kunnskap.

9. Betalingsvillighet

Både musikkbransjen, forlags- og avisbransjen har slitt med  at folk er lite villig til å betale for innhold på nett. Kindlen har gjort det enklere å kjøpe innhold, samtidig som prisen er vesentlig lavere enn prisen på printutgavene. Friksjonen for å handle er så lav at jeg tror mange er villige til å betale. Jeg spår noe som ligner itunes utvikling. Enkelt, rimelig og trygt.

Jeg er ingen fan av lukkede systemer, men samtidig må jeg si at jeg er mer opptatt av brukervennlighet og praktiske fordeler enn om systemet er proprietært eller ikke. Kindle-salget i USA er en indikator på hvordan salget vil gå i Norge (selv om Ola Nordmann vil hevde at det norske markedet er helt unikt). Hva tror du om Kindlen, iPad og andre lesebrett?