Verden er ikke svart eller hvit
Jeg er helt enig med Herr Bye at vi ikke lever i en svart/hvitt verden. Noen av verdens mest effektive reklamekampanjer utnytter alle kanaler(både usosiale og sosiale) til det fulle. Men å slakte utsagnet til Herr Engbakk om at folk ikke ønsker reklame, er å gå litt langt. Hvis målet var å provosere, så har du lykkes:)
Jetblue – advertising comes last
«Reklame er det siste du bringer inn i mixen. Du starter med å få produktet riktig. Deretter må rett innstilling på plass både hos ledelsen og blant medarbeidere. Når det er gjort, kan du fortelle historien gjennom PR. Annonsering og tradisjonell reklame kommer til slutt. På denne måten kan du leve med realistiske budsjetter»
Google – making money on ads
Facebook – no ads!
Amazon.com – Free shipping
For noen år siden bestemte Amazon.com seg for å kutte ut all reklame. Istedenfor bestemte firmaet seg for å bruke hele reklamebudsjettet på å tilby gratis levering. Bransjen lo og sa at det var galskap (bullshitbingo?). Etter 12 måneder viste bunnlinjen en økning på 37%. Internasjonalt var veksten hele 81% (søk etter «Free shipping»). Amazon.com er et eksempel på et selskap som lykkes stort uten tradisjonell reklame.
37signals – Marketing is not a department
37 Signals er et lite selskap som flere norske firmaer bør studere nærmere. De har skapt et av verdens mest populære prosjektstyringsverktøy, de har bidratt til å skape en populær utviklingsplatform og de har blitt profilert i noen av verdens mest annerkjente medier. Alt dette uten bruk av tradisjonell reklame. De har tilogmed skrevet bok om hvordan de har gjort det slik at andre kan lære av dem. Jeg vil anbefale Herr Bye og Herr Engbakk å lese boken og deretter fortsett diskusjonen om reklamens rolle i samfunnet.
Kilder:
- Sitat om reklame fra Amy Curtis-McIntyre, tidligere VP of marketing i Jetblue (Brandingblog, 2004)
- Verdens beste kampanje i sosiale medier (Kampanje og Stammen.no 2010)
- Google kjøper webanalysefirma (Google, 2005)
- Facebook bidrar til revolusjon i Egypt (Time Magazine, 2010)
- 37 Signals og Rework
God kommentar til en relevant og viktig diskusjon. Jeg merker at jeg heier litt på Engbakk i denne, men jeg synes at kommentaren hans er både flåsete og unødvendig klønete formulert.
En annen ting som har slått meg med denne typen debatter: eksemplene vi får fra den tradisjonelle reklamebransjen virker alltid litt tynt dokumentert. Mens nytenkende, digitale kampanjer ofte dokumenteres ganske grundig. Det kan ha noe med at utfordrerne har et markeringsbehov… Hva synes du?
Verdt å få med seg i Amazon-caset ditt at selskapet har vært pionerer innen affiliatemarkedsføring (Amazon Associates) og begynte med dette i 1996. Amazon har holdt på med dette siden.
Dermed har Amazon brukt en ikke ubetydelig sum på markedsføring, selv om dette ikke er tradisjonell markedsføring som debatten vel egentlig dreier seg om.
@jørgen enig med det om at det var en noe klønete formulering:)
Jeg tror det finnes en del godt dokumenterte caser fra den tradisjonelle reklamebransjen, men mange av de begynner kanskje å bli gamle?
Hei KP, som alltid skarp og presis. Lenge siden vi har hørt nytt herfra. Fortelle gjerne litt om hva du holder på med i et nytt innlegg, var det noe med en bok?
Ser jo at du har fått en habil vane med kildehenvisninger i footeren.
Har som bygdemann dessverre ikke fått med meg alt som rør seg og setter pris på en oppsummering og henvisning til det som skjer i Tigerstaden;-) Formiddagstreff og slikt.
Synes at @jørgen har et poeng når han skriver:
Det kan ha noe med at utfordrerne har et markeringsbehov
Jeg benytter selv retorikken til Gaute Engbakk i en del av mine artikler, men erfaringen forteller at prisene for rådgivning og tjenester som har til formål å etablere «verdifull dialog» mellom kunde og selger oftest overstiger kostnadene til direkte salgsøkende kostnader.
Har ennå ikke jobbet lenge nok med noen prosjekt til å se at «den verdifulle dialogen kan stå på egne ben» uten hjelp fra betalte kanaler.
Tror det fortsatt er få norske store selskap som har en så sterk og unik markedsposisjon at de kan kutte ut all reklame og fokusere på «verdifull dialog» alene.
Mindre selskap derimot, som har startet opp ved å nettopp bygge den verdifulle dialog fra grunnen, ja, og som har det som en del av kjernekompetansen sin, ja. Men bedrifter i konkurrerende marked, som tradisjonelt sett har brukt betalt reklame vil slite lenge med å legger om sporet. Her er det snakk om generasjonskløfter, både i på avsendersiden og markedssiden. Slikt vil ta tid.
Men gode eksempler higer vi jo alle etter;-)
@Nickolass
Det er mye Hurtigruten for tida. Du kan følge utviklingen her: http://hurtigrutenweb.wordpress.com . Internettomsetningen har 10-doblet på 2 år, og vi har bygget et slagkraftig web team der.
Ellers har vi jo flyttet til Oslo etter 5 år i Stockholm.
Jeg har også jobbet litt med Stay.com, Geelmuyden.Kiese, Superoffice, Moelven, Dyreparken, Tusenfryd,m.m. Skal snart sannsynligvis igang med arbeid for http://www.magasinet.no 🙂
Når det gjelder bokprosjektet, så trenger jeg et spark i baken. Det kommer stadig nye ting jeg ønsker å inkludere.
PS. Overskriften formiddagstreff betød ikke at jeg hadde vært på formiddagstreff i byen. Det var kun en overskrift:)