Verden er ikke svart eller hvit

Jeg er helt enig med Herr Bye at vi ikke lever i en svart/hvitt verden.  Noen av verdens mest effektive reklamekampanjer utnytter alle kanaler(både usosiale og sosiale) til det fulle. Men å slakte utsagnet til Herr Engbakk om at folk ikke ønsker reklame, er å gå litt langt. Hvis målet var å provosere, så har du lykkes:)

Du etterspør dokumenterte caser på at det det går an å lykkes uten bruk av «reklame» i en nasjonal case. Jeg savner gode norske caser, men det er nok av internasjonale caser. Her er noen:

Jetblue – advertising comes last

Jetblue ble på kort tid et av de ledende lavprisflyselskapene i USA. Suksessformelen beskrives av, Amy Curtis-McIntyre, tidligere VP of marketing:
«Reklame er det siste du bringer inn i mixen. Du starter med å få produktet riktig. Deretter må rett innstilling på plass både hos ledelsen og blant medarbeidere. Når det er gjort, kan du fortelle historien gjennom PR. Annonsering og tradisjonell reklame kommer til slutt. På denne måten kan du leve med realistiske budsjetter»

Google – making money on ads

De fleste nordmenn bruker i dag Google. Nok et selskap som har fokusert på å få produktet riktig og deretter få folk til å spre budskapet uten særlig bruk av reklame. Produktutviklingsfokus istedenfor reklamefokus. Istedenfor å pøse ut penger på å reklamere for et webanalyseverktøy, tilbød de Google Analytics gratis for å gjøre det enklere å måle effekt. En genistrek som medførte at flere bedrifter oppdaget hvor effektiv søkemotormarkedsføring på Google var.

Facebook – no ads!

Facebook startet opp som en liten site på Harvard. I løpet av noen år er Facebook blitt en av de mest kjente merkevarene i verden. De som har sett filmen «The social network» vet hvor mye Mark Zuckerberg jobbet for å unngå reklame. Det reklamefrie imaget var en av hovedgrunnene til at Facebook spredde seg. Hvor mye Facebook har brukt på «reklame» vet jeg ikke, men jeg håper og tror du regner dem som en suksess på høyde med Stabburet, Freia og TINE? Facebook var en av grunnene til at opposisjonen i Egypt klarte å organisere seg?

Amazon.com – Free shipping

For noen år siden bestemte Amazon.com seg for å kutte ut all reklame. Istedenfor bestemte firmaet seg for å bruke hele reklamebudsjettet på å tilby gratis levering. Bransjen lo og sa at det var galskap (bullshitbingo?). Etter 12 måneder viste bunnlinjen en økning på 37%. Internasjonalt var veksten hele 81% (søk etter «Free shipping»). Amazon.com er et eksempel på et selskap som lykkes stort uten tradisjonell reklame.

37signals – Marketing is not a department

37 Signals er et lite selskap som flere norske firmaer bør studere nærmere. De har skapt et av verdens mest populære prosjektstyringsverktøy, de har bidratt til å skape en populær utviklingsplatform og de har blitt profilert i noen av verdens mest annerkjente medier. Alt dette uten  bruk av tradisjonell reklame. De har tilogmed skrevet bok om hvordan de har gjort det slik at andre kan lære av dem. Jeg vil anbefale Herr Bye og Herr Engbakk å lese boken og deretter fortsett diskusjonen om reklamens rolle i samfunnet.

Når dette er sagt, så savner jeg veldokumenterte suksesshistorier fra både Creuna, Apt og andre norske konsulenthus. Mye penger på dyre konsulenthus som fokuserer mer på fakturerbare timer enn på kostnadseffektive løsninger? Men det er en helt annen historie…

Kilder:

  • Sitat om reklame fra Amy Curtis-McIntyre, tidligere VP of marketing i Jetblue (Brandingblog, 2004)
  • Verdens beste kampanje i sosiale medier (Kampanje og Stammen.no 2010)
  • Google kjøper webanalysefirma (Google, 2005)
  • Facebook bidrar til revolusjon i Egypt (Time Magazine, 2010)
  • 37 Signals og Rework