For noen uker siden snakket jeg på SEM-konferansen 2011 i Oslo. Temaet for foredraget var «Hva skjer med søk når en hel nasjon blir engasjert av en TV-sending. Jeg ønsket å undersøke sammenhengen mellom TV-seing og søk på internett under den 134 timer lange TV-sendingen Hurtigruten minutt for minutt.
TV og internett går hånd i hånd
Jeg så nærmere på seer-tallene fra NRKbeta og søkestatistikk fra Google Insights for search. Jeg normaliserte dataene og så etter trender. I tillegg diskuterte jeg datagrunnlaget med en person som tidligere jobbet med webanalyse internt i Google og en person som jobber med analyse for YLE, Finlands svar på NRK. Jeg lærte at TV-målinger er relativt presise når det gjelder populære sendinger, men unøyaktige ved mindre populære sendinger. Her er slidene:
Forbedringspotensialet for TV-målinger er stort
Konklusjonen min er at TV innhold(redaksjonelt og kommersielt) selvfølgelig påvirker folk – også hva folk søker etter på nett. Når du annonserer på TV, så vil flere folk søke etter din bedrift og dine produkter i Google. Det som slo meg etter å studert tallene og lært hvordan TV-seere måles, er hvor lite utvikling det har vært på hvordan TV-seerdata samles inn. Medievaner har endret seg mye de siste 10 årene , men når det gjelder TV-seerdatainnhenting har grunnideen ikke endret seg siden 1992! Dette er bemerkelsesverdig.
Hvem tjener på at TV-målinger blir mer presise?
Både TV og internett vokser kraftig som mediekanaler og dyktige markedsførerere stiller stadig større krav til måling av effekt. Webanalysebransjen har utviklet seg mye de siste årene, både når det gjelder datainnhenting og analysen av data.
Når det brukes 3,650 milliarder kroner på TV-reklame i Norge i 2011, hvorfor stiller ikke mediebyråbransjen, TV-analytikerne og annonsørene større krav til datainnhentingsmetodene for TV-seeing?
Hvordan kan datainnhentingsmetodene for TV-seing forbedres slik at TV-kampanjer kan optimaliseres på lik linje med nettannonsering? Hvem tjener på at datainnhentingsmetodene forbedres? Mediebyråene? Annonsørene? TV-seere? Eller alle?
Kilder:
- Slik måler vi seertallene (NRK, juni 2011)
- Hvordan måles antall TV-seere (Diskusjon.no og NRK, 2005)
- Hurtigruten: Seertall satt i sammenheng (NRKbeta, juni 2011)
- Normalisering i Google Insights (Google)
- Aegis anslår TV-budsjetter (Kampanje, 2011)
Interessant tema, som absolutt bør være opp for diskusjon. Skrev en bachelor-oppgave nettopp om dette emnet, med formål om å se på læringseffekten av TV-reklamer sett i lys av dagens media-multitasking, og hvilke muligheter og negative implikasjoner dette fører med seg. Oppgaven kan i sin helhet leses på http://www.scribd.com/doc/62105760/Media-multitasking.
Takk!
Den skal leses. Kan du skrive et kort sammendrag av det du fant ut, samt konklusjonene dine her?
f.eks.
Findings:
Når en person ser på TV og bruker PC/Lesebrett samtidig, så viser forskningen at 68,4 prosent av tiden ble i gjennomsnitt brukt på PC-en, og følge-lig 30,6 prosent av tiden på TV. Av denne gjennomsnittlige bruken brukte hele78,6 prosent mer en halvparten av tiden på PC-en.
konklusjon
For en bedrift som annonserer både på TV og internett viser forskningen at …..
Kanskje du har lyst til å skrive et helt blogginnlegg med sammendrag her?
«Når det brukes 3650 milliarder kroner på TV-reklame i Norge i 2011» … Litt i overkant mye penger som ble antydet brukt her eller? 😉
Det høres litt mye ut ja:) Jeg antar at det er en kommafeil. Poenget er at det er mye penger og at målemetodene ikke er tilpasset en moderne mediehverdag.