Etter ca. 1 måned utestengt fra Google, er Kuttisme inne i varmen igjen hos Google. Det var en positiv overraskelse og et godt «live» eksempel på Webanalysekurset i dag. I forrige måned oppdaget vi at Kuttisme var utestengt fra Google etter at publiseringsverktøyet WordPress ble hacket. Etter at jeg skrev om saken, økte besøkstallene i et par dager, før vi så en betydlig nedgang i besøk.
Hvordan ble vi hacket?
I en lengre periode har vi vært plaget av «comment-spam», dvs. at noen onde sjeler legger inn tekst i kommentarfeltet på et blogginnlegg med lenke til sitt eget nettsted for å få mer trafikk og for å lure Google til å tro at Kuttisme har lenket til nettstedet deres. De gjør dette for å få ekstra besøk, men også fordi de tror at en link fra Kuttisme vil føre til at deres nettsted rangerer høyere i Google ved spesielle søk.
Etter at «comment-spam» ble et problem, har WordPress utstyrt alle utgående lenker fra kommentarfeltet med en «nofollow-tag» slik at ingen lenker fra kommentarer påvirker rankingen i Google. Wikipedia har innført lignende tiltak for å unngå at folk spammer Wikipedia med kommersielle lenker.
I Kuttisme’s tilfelle fant noen spammere et sikkerhetshull i WordPress slik at de fikk lagt inn irrelevant tekst om legemidler nederst på alle sidene på bloggen. Vi oppdaget problemet i løpet av noen timer og rettet problemet. Deretter sendte jeg en «reinclusion request» til gjennom Google Webmaster tools.
Verdens Google-frie dag
Der fikk jeg beskjed om at jeg måtte vente cirka en måned før Kuttisme ble godtatt av Google igjen. Måneden gikk og ingenting skjedde. Jeg ble litt småirritert på Google og syntes det var litt trist at en aktør har så stor makt.
Jeg vurderte en liten periode å starte verdens «Google-frie dag», inspirert av verdens bilfrie dag og andre markeringsdager. Det ville redusert inntektene til Google med ca. 0,27% eller ca. 30 millioner dollar. Det ble med tanken(men verdens Googlefrie dag kommer nok etterhvert..)
Hvordan komme seg tilbake i Google-indeksen etter å ha blitt utestengt?
Etter litt over en måned med utestengelse ble jeg utålmodig. Jeg undersøkte litt rundt og snakket med en del mennesker. Christian, en aktiv bloggekrabat fra IXD, tipset meg om «My site has been hacked – now what?». Jeg vurderte å sende en e-post til Google support, jeg vet at Google ikke har kapasitet til å svare på e-post fra vanlige brukere.
En bloggers fremgangsmåte: Delta i diskusjonen
Neste tanke var å gjøre litt research på forfatteren av blogginnlegget på Google Webmaster Central-bloggen. I den researchen fant jeg dette innlegget om bloggplatformer. Blogginnlegget handler om å velge publiseringsverktøy for en blogg. Dette innlegget var relevant for meg og jeg valgte å delta i diskusjonen. I løpet av 18 timer fikk jeg svar fra bloggeren med noen tips om hva som var feil og hvordan jeg kunne komme inn i Google igjen. Jeg spurte ikke om det. Det kom automatisk fordi jeg valgte å delta i en diskusjon som jeg selv ikke kontrollerte. Det ga resulter!
Kuttisme er nå inne i Google-varmen igjen og vi er en erfaring rikere.
�
Jeg synes fortsatt en Google-fri dag er noe å gå fram med. Skremmende hvor mye makt dem har nå og det ser ikke ut til å jevne seg ut i noe nærmere framtid. Er vel ikke lenke før ordet internett byttes ut med Google, siden dem nå tar sikt på å hoste store deler av nettet også.
Jeg skjønner ikke poenget med å rette frustrasjon over at en ikke har gjort de nødenvendige sikkerhetsoppdateringer av nettsiden sin mot Google. Google gjør bare jobben sin når de fjerner spam fra søkeresultatene. At det tar tid å komme inn igjen er prisen en må betale.
Når sikkerhetshullet i WordPress ble offentliggjort oppfordret Technorati alle til å oppgradere eller patche med det samme, etter noen dager avsluttet også Technorati indekseringen av blogger som viste tegn til å være hacket: http://technorati.com/weblog/2008/04/424.html.
Det var ingen stor krise at vi ble utestengt fra Google, men..
Når verdens mest populære bloggeverktøy har et sikkerhetshull som påvirker Google, burde Google klare å oppdatere sine algoritmer til å forstå at sjansen for at en blogg som skriver om internettmarkedsføring og webutvikling plutselig skriver om legemidler er rimelig liten.
I tillegg burde det være mulig for Google å sende en advarsel via Webmaster Central før man kaster noen ut av indeksen.
For nettsteder som har blitt avhengig av trafikk fra Google for å tjene penger er det en annen sak.
En litt annen vinkling. En fotobutikk i Narvik får beskjed fra politiet at en innbruddsbande herjer byen og at man bør være forsiktig. 2 uker etterpå er det innbrudd i butikken. Pga innbruddet, så sperrer myndighetene inngangspartiet til butikken i 90 dager.
Poenget til Kenneth (og meg) er at Google har blitt en dominerende aktør som stort sett kan gjøre hva de vil. Jeg liker Google og mye av det de gjør, men hvis en aktør blir for dominerende, så kan det drepe innovasjonsvilligheten til andre aktører.
PS. Vi har ikke noe stor forkjærlighet til WordPress…
Jeg er selvsagt enig i at Narvik-eksempelet høres helt urimelig ut. Men når det er sagt, så blir åstedet avsperret den tiden etterforskningen tar, samt tid til reparasjon av skader, så en viss nedetid er der også for en RL-butikk som blir utsatt for noe kriminelt.
For å konstruere en mer sammenlignbar RL-parallell; så kan vi se på en restaurant. Restauranten får besøk av mattilsynet, og grunnet en svikt i vedlikeholdsrutinene, finner mattilsynet ubudne gjester på kjøkkenet. Spisestedet stenges og det blir opp til eier å gjøre passende tiltak, før en ny inspeksjon fra mattilsynet. Restauranten kan ikke servere mat til gjester igjen før mattilsynet har gitt klarsignal. Mattilsynet tar selvsagt sin inspeksjon når det passer best for sine inspektører, ikke så snart spisestedet har desinfisert kjøkkenet. Mattilsynet vil også forsikre seg om at prosedyrer og utstyr er forbedret slik at ikke problemet kommer tilbake.
For så å trekke parallellen til Google, så kan vi si at Restauranten har 5-stjerner i den største spisestedsguiden. Guiden er opptatt av å levere kvalitet til sine brukere, og de fjerner den aktuelle restauranten når mattilsynet stenger stedet. Når restauranten har fått ordnet opp i sin kjøkkensituasjon så er det opp til restauranteieren å søke om å igjen bli listet i den populære guiden. Restauranten er selvsagt åpen for stamgjester og alle andre som vet hvor den er, men det er opp til restaurantguidens redaktør om / når restauranten blir listet igjen.
Ja, Google er veldig stor, de er dominerende, og vi som eier og driver nettsted skulle ofte ønske at de tok mer hensyn til og iniativ ovenfor oss. Men samtidig er internett også veldig stort, det er veldig mange av oss (om vi ser på antall nettsider så er der gjerne en overvekt av useriøse aktører(?)). Du nevner Webmaster Central (et nyttig verktøy), en advarsel der syns jeg er et godt forslag (send et tips!); men hvor lang tid fra advarselen legges i det grensesnittet før en er ute? Jeg må innrømme at det begynner å bli en stund siden sist jeg var innom der.
Som jeg nevnte i kommentarene til den andre bloggposten så tror jeg motvekten mot Google er å bygge en lojal bruker-/kundegruppe som deltar, anbefaler og lenker. Å ha et nettsted, et kvalitetstilbud og et miljø som gjør at folk vender tilbake uavhengig av googlerangering. Og selvsagt knytte kontakt med brukere/kunder gjennom andre kanaler som RSS, social networking og nyhetsbrev.
Jeg har selvsagt full forståelse for at det var veldig kjipt å bli utestengt fra fra Google, og en frustrerende prosess å komme tilbake. Velkommen tilbake! Dere har mye godt innhold som har fortjener en plass i Google.