Alle nettsteder er forskjellige, men alle ønsker seg flere relevante besøkende. Dette gjelder om du driver en nicheblogg, om du er en bransjeorganisasjon, et reiseselskap eller om du driver nettbutikk.
Det er mye morsommere å blogge når du vet at du påvirker mange. Det er mer givende å jobbe i en bransjeorganisasjon der medlemmer kommer regelmessig på besøk og det er mye gøyere å drive kommersiell virksomhet på nett når nettsalget blir forretningskritisk
I WebMarketingMatrix finner du en oversikt over aktivitetene. I dette kapitelet skal jeg presentere hvert element i steg 1 i WebmarketingMatrix; Få mer besøk.
Produktutvikling
Den sikreste måten å få mye besøk til nettsiden din er å tilby noe som er unikt. Dette er antageligvis det viktigste elementet for å lykkes – også når det gjelder en nettsatsning. Allikevel blir det ofte glemt i webprosjekter! Tilby noe unikt – og du får mye besøk til nettsiden din.
Ekstrem produktutvikling er det vi ser når Apple utvikler og lanserer en ny telefon som er vesentlig bedre og annerledes enn tidligere produkter. De fleste av oss har ikke Steve Jobs sin evne til å utvikle og hype opp revolusjonerende produkter, men det betyr ikke at du skal legge deg ned og gjøre ingenting!
Produktutvikling handler oftest om å finne nye vinklinger på noe du allerede har eller å presentere eksisterende produkter på en ny måte. For mer inspirasjon knyttet til produktutvikling anbefaler jeg boka Purple Cow. Det vil komme et eget kapittel om konseptutvikling.
E-postmarkedsføring
E-postmarkedsføring handler om mye mer enn å sende ut «nyhetsbrev». Et av de viktigste elementene bak en vellykket e-postmarkedsføringssatsning er å samle inn e-postadresser fra folk som er interessert i det du driver med. Det handler om å definere din kundes reise og mulige kontaktpunktersegmentering og det handler om å finne ut hva folk er interessert i å motta fra deg!
Steget videre er å jobbe med å spisse budskapet. Det første målet når man sender ut e-post er å få mottakeren til å åpne e-posten(1). Emnefeltet, tidligere kommunikasjon og «fra» feltet avgjør dette.
Neste mål er å få folk til å klikke seg videre(2). Ikke stapp e-posten full av informasjon. Folk har dårlig tid når de leser e-post. I det øyeblikket de klikker seg ut av mailboksen og inn på nettsiden din, så har du litt mer tid til å overbevise mottakeren om at det du tilbyr er verdt å bruke tid på.
Det siste målet med en e-post er å engasjere brukeren til å gjøre det du vil at de skal gjøre(3). Ikke prøv å få dem til å gjøre for mye på en gang. Det handler om å senke terskelen for en liten handling. En liten handling er et tegn på involvering. Litt involvering øker graden av forpliktelse.
Målet kan være å få folk til å kjøpe noe(gi penger), men det trenger ikke skje umiddelbart. Obamas e-postmarkedsføring viste oss at en relasjon kan være langt mer verdifullt enn å få folk til å kjøpe noe umiddelbart.
Sosiale medier
Sosiale medier senker terskelen for å bli involvert. Dette er nøkkelen til å lykkes på Facebook og i andre «sosiale kanaler». Det er langt enklere «å like» en politisk gruppe på Facebook enn å melde seg inn i en politisk organisasjon i virkeligheten. Se en 60 sekunders video av BJ Fogg som beskriver hemmeligheten for å lykkes
Bygg en relasjon til de du ønsker å nå. Lær dem å kjenne, hør hva de har å si og responder når du har noe å si. Hvis du ikke har noe å si, så bør du holde kjeft. Gjør det enklere for folk å spre ditt budskap. Bruk tradisjonelle kanaler til å invitere folk til å delta. Send ut e-post, inviter dem til å bli involvert og til å treffe andre involverte.
Del av deg selv og vær åpen. Det er at paradox at i fremtiden vil de som deler mest, uten å forvente noe i retur, også bli de største kommersielle suksessene. Les mer om hvordan du kan tjene penger på «sosiale» medier.
Søkemotorannonsering
Alle bruker Google når de skal finne frem på nett. Prinsippene i søkemotorannonsering er enkle: Folk skriver inn det de leter i Google. Google viser de mest relevante søkeresultatene samtidig som de gir bedrifter mulighet til å betale for målrettede annonser ved siden av søkeresultatene. I løpet av 15 minutter kan en liten bedrift enkelt annonsere til hele verden. Google har utviklet et annonsesystem som gjør det mulig for bedrifter å selv lage, administrere og måle effekten av egne annonser. Med Adwords kommer du igang på 20 minutter
Søkemotoroptimalisering
Søkemotoroptimalisering er en fellesbetegnelse for alle aktiviteter som påvirker hvordan Google ser på nettstedet ditt. Grunnprinsippene er veldig enkle og Google har tilogmed laget en søkemotoroptimalisering start-guide for å hjelpe nettstedeiere lage søkemotorvennlige nettsteder. Et søkemotorvennlig nettsted har innhold som tiltrekker seg oppmerksomhet i form av inngående lenker. Krev at webleverandøren din skal følge rådene til Google og legg fokus på godt innhold. Da har du gjort 90% av det som behøves for å lage et søkemotorvennlig nettsted.
PR/lenkebygging/blogging
Etterhvert som internettlandskapet modnes vil ledende PR-byråer forstå at PR på internett handler om å tiltrekke oppmerksomhet(akkurat som vanlig PR). Vanlig PR og online PR(også kalt lenkebygging) handler om de samme prinsippene. Det som er spesielt med PR på nett er at du må gjøre det enkelt for andre å lenke til ditt innhold. En god tommelfingerregel er at at det skal være mulig å lenke til ALT innhold, dvs. hvis du kjører en fotokonkurranse hvor folk kan laste opp et bilde, så må du gjøre det mulig for deltakeren å dele lenken til eget bilde med venner. Se videointervju med verdens ledende autoritet på lenkebygging
Spill og video markedsføring
Gjennom hele mediehistorien har vi sett hvordan annonsører følger etter brukerne. Hver kanal starter som en informasjonskanal, men etterhvert kommer annonsørene inn på ulike måter. Vi så det på TV, aviser, radio og internett. Etterhvert som det blir mer reklame, reduseres også effekten av reklamen. Folk ignorerer forstyrrelser. Målet blir derfor å skape reklame som ikke forstyrrer, men som bidrar til å øke verdien av opplevelsen. Dette er en mye sterkere form for påvirkning enn tradisjonell reklame.
Katalogmarkedsføring
Kataloger som Gulesider har en viktig funksjon i samfunnet. Før internett kom, så var papirutgaven av Gulesider den viktigste markedsføringskanalen for mange firmaer. På nett finnes det et hav av kataloger som ønsker å selge deg en oppføring. De fleste har lite eller ingen effekt, men noen kataloger gir verdi.
Affiliate markedsføring
Tjenester som Tradedoubler og Commission Junction kan være effektive salgskanaler på nett.
Bannerannonsering
Etterhvert som ipad’en og andre lesebrett vokser seg store i Norge vil bannerannonser oppleve en ny vår. Det er langt enklere å se
Multikanal
Ikke helt ferdig:) Mer kommer
Yahoo kjøpte ikke Google http://www.wired.com/wired/archive/15.02/yahoo.html
Dette er et kjempebra sammendrag av metodene.