I WebMarketingMatrix finner du en oversikt over aktivitetene du kan jobbe med for å gjøre nettstedet ditt mer effektivt. Et nettsteds effektivitet kan måles i forbedring i ulike konverteringsrater og/eller en økning i internettandelen i din bedrifts omsetning.
I dette kapitelet gjennomgår jeg grep du kan ta for å øke konverteringsraten på nettstedet ditt. Du finner en oversikt over aktivitetene i steg 2 i WebmarketingMatrix; Få flere kunder.
Hva er konverteringsrate?
Konverteringsrate(eller task completion rate) er et nøkkelbegrep når det gjelder internettaktiviteter. Alle nettsteder har mål, og alle nettsteder har én eller flere konverteringsrater. Konverteringsraten er andelen av besøkende som oppnår det de ønsker å oppnå ved besøket(og/eller det du ønsker at folk skal oppnå). Konverteringsrater kan følges over tid slik at du kan vurdere om det du gjør med nettstedet har positiv effekt.
Eksempler på mål og konverteringsrater:
- Flyselskapet Norwegian – Å selge flybilletter. Konverteringsrate = Antall fullførte kjøp / antall besøk på nettstedet.
- Fagbloggen Iallenkelhet – Å få noen til å lese noe. Konverteringsrate = Antall besøk over 3 min. på artikkelside / totalbesøk på bloggen.
- Bransjeorganisasjon INMA -Å skape engasjement og spre kunnskap om interaktiv markedsføring. Konverteringsrate = Antall besøk / Antall medlemmer.
- Salgsorganisasjonen Superoffice – Å samle inn leads for å gjøre et senere salg. Konverteringsrate = Antall fullførte leads-skjemaer / Antall besøk på siden.
- Barnesidene til Disney – Å få folk til å bruke tid på nettstedet. Konverteringsrate = Antall personer som tilbringer lang tid på nettstedet / Totaltbesøk.
- Destinasjonsnettstedet Spitsbergen Travel – Å hjelpe folk finne veien til et sted Konverteringsrate = Antall personer som besøker «Reisen hit» siden / Totalbesøk.
- Web team bloggen til Hurtigruten – Å få folk til å delta i en diskusjon – Antall kommentarer fra nøkkelpersoner på blogginnlegg / Totalt antall blogginnlegg
- Butikkjeden Apotek 1 – Å få folk til å komme til butikken. Konverteringsrate = Antall besøk på siden der lokal adresseinfo finnes / Antall besøk på siden
- Politiske parti som Arbeiderpartiet – Å få folk interessert i et tema eller samle inn e-post aksept. Konverteringsrate = E-post sign-ups / Antall besøk
- Stiftelser som Strømmestiftelsen – Å få noen til å bli engasjert. Konverteringsrate=Antall folk som blir involvert / Antall besøk på nettstedet
Ikke mål deg ihjel
Du kan måle flere konverteringsrater på nettstedet ditt (og mange måler seg ihjel… ). Hovedpoenget er at du får et bevisst forhold til konverteringsratetrenden på nettstedet ditt slik at du kan prioritere aktiviteter som gir best effekt! Det er ikke noe hokus pokus. Gjør mer av det som funker og bruk mindre tid på aktiviteter som ikke fungerer. Velg en generell retning og implementer som et helvete!
Aktivitetene i WebMarketingMatrix
Aktiviteter som påvirker konverteringsrater inkluderer, produktutvikling, brukertesting , prosessforbedringer, innholdsforbedringer og sosiale medier.
Man kan også argumentere for at søkemotormarkedsføring er en effektiv måte å forbedre konverteringsraten på et nettsted(men jeg anser SEM først og fremst som en aktivitet i steg 1 i WebMarketingMatrix: Få mer besøk). Ved å tiltrekke en større andel interesserte mennesker, vil ofte konverteringsraten øke selv uten å gjøre endringer på nettstedet!
Det finnes helt sikkert andre aktiviteter som bidrar til å øke konverteringraten, men før du mister fokus, husk på kapitelet om prioritering: kapitel 3: Få ting gjort.
a. Produktutvikling: Nytenkning
Å tilby noe unikt og/eller annerledes på nettsiden din er den mest effektive måten å få flere kunder. Da vi lanserte Norwegians lavpriskalender høsten 2004, økte internettandelen fra 63% til 87% på kun få uker.
Selve reiseproduktet til Norwegian var det samme som før, men måten bestillingsløsningen var lagt opp var ny i norsk sammenheng(lavpriskalender-konseptet fantes fantes andre steder i verden). Få andre aktiviteter kan matche effekten av lansering av en enklere måte å bestille produkter.
Lavpriskalenderen gjorde det enkelt å finne de laveste prisene. Dermed økte tilliten til Norwegian og flere folk kjøpte flybilletter på nett. Folk sjekket priser hos Norwegian før de sjekket hos andre flyselskaper. Litt nytenkning – en stor konkurransefordel!
For å lære mer om produktutvikling og nytenkning anbefaler jeg å lese Purple Cow av Seth Godin og Drive av Dan Pink. Den første boken handler om ideer. Den andre boken handler om hvordan du legger forholdene til rette for at ideer skal oppstå i din bedrift!
Noen grunnleggende tips om nytenkning:
b. Brukertesting: Finn feil og fiks dem
Hvis du er usikker på hvordan du skal begynne å forbedre nettstedet ditt, begynn med enkle brukertest. Hver gang du utfører en brukertest vil du oppdage forbedringsmuligheter. Bruk 4 timer på boka «Rocket Surgery Made Easy«. Når du har lest denne boken, så er du klar for din første brukertest. Begynn med en enkel brukertest. Benytt Openhallway eller usertesting.com. Da er du igang på kun noen få timer og de første endringene implementert i løpet av bare noen dager. Husk at selv enkle endringer kan gi stor effekt(ref. 85 millionersknappen). Brukertester kan gjøres hver gang du er usikker på hva du bør prioritere av nettstedsaktiviteter!
Noen grunnleggende tips om brukertesting
- Gjør en brukertest i morgen (ikke utsett eller planlegg for mye)
- Gjør brukertester ofte. En formiddag i måneden er en god begynnelse
- Begynn med enkle brukertester
c. Prosessforbedringer: Gjør det enklere
Ta utgangspunkt i Facebook grunder Zuckerberg kommentar om sosiale nettverk: “Vi har ikke laget noe sosialt nettverk, vi har bare gjort det enklere for eksisterende nettverk å kommunisere”. Revolusjonene på internett kommer når ting blir enklere. Google gjorde det enklere å finne informasjon. Facebook gjorde det enklere å pleie kontakten med flere. Norwegian gjorde det enklere å bestille flybilletter på nett. Det finnes mange slike historier. Felles for de fleste historiene er at man gjør det enklere for folk ved å kutte bort informasjon og forenkle prosesser. I tillegg handler det om å gjøre gulroten/belønningen så stor og interessant som mulig. Folk løper igjennom piggtrådgjerder og minefelt hvis belønningen er stor nok.
Noen grunnleggende stalltips om enkelhet:
- Tenk på hva folk vil ha – og gi dem det.
- Gjør det enkelt for kunden å navigere
- Fokuser på hurtighet (Google fjernet søkeknappen for å redusere tiden det tar å finne informasjon)
- Skriv enkle og gode tekster
- Ikke skriv for smått
- Ikke skriv for mye
- Bruk video til å forklare og selge
- Bruk store og tydelige knapper
- Ikke krev for mye informasjon fra kundene
d. Innholdsforbedringer: Forbedre tekster og overskrifter
Små justeringer i overskrifter og tekster kan gi store utslag på bunnlinjen. Ta en titt på nettstedet Whichtestwon for en rekke eksempler på småjustering som gir store utslag. Du kan gjøre endringer, måle og forbedre hele tiden.
Ta utgangspunkt i hva eksperter som Gerry McGovern sier om innhold, men husk at på nett finnes det ingen fasitsvar. Kontinuerlig småtesting fører deg raskt til målet. Ikke tenk og analysér for mye – Velg en retning og implementer som et helvete!
Noen grunnleggende tips om innhold:
- Øv i Adwords
- Les grunnkurset i skriving for web
- Øv ved å blogge
- Kutt bort unødvendig innhold
- Løft frem nøkkelfunksjonalitet på forsiden
- Tydeliggjør Call-to-action
e. Sosiale medier: Senk terskelen for å delta
Sosiale medier bidrar til å senke terskelen for å delta. Det er nøkkelen. For å lære mer om hvordan forholde seg til sosiale medier, les casestudiet om Valgprat.no som – et eksperiment i sosiale medier. Her gikk vi igjennom en prosess som fungerte bra i sosiale medier. Sosiale medier handler om å senke terskelen for å delta, øke tryggheten rundt beslutning og gruppepress.
Noen grunnleggende tips om sosiale medier:
- Sjekk hva folk sier om deg på Twitter (og andre sosiale nettsteder)
- Identifiser folk som er interessert i deg
- Del kunnskap og relevant informasjon med de som er interesserte
- Gjør det enkelt for folk å snakke om deg
Dette innlegget er en del av Stammen bokprosjektet.
Motta e-post når boken er klar:
Hva med optimalisering av landingssider da?
Takk for konkrete eksempler på mål og konverteringsrater. En fin oppfølgingsartikkel hadde vært noen konkrete eksempler på hvordan noen av disse målene settes opp i Google Analytics.
Purple Cow ble akkurat kjøpt på iTunes.
«Gjør en brukertest i morgen (ikke utsett eller planlegg for mye)» – Hvorfor ikke i dag? 🙂
@anders
hvorfor ikke idag…. Godt poeng:) Jeg vil nødig fornærme noen som har «altfor mye å gjøre» og «altfor lite tid»…
@ricky Jeg mener at alle sider på nettstedet er «landingssider», så forbedringspunktene gjelder for dem også.