Hvis ingen i din organisasjon har fokus på punktene nedenfor, så bør du ta tak i det snarest.

Det er ditt ansvar.

1. Tre enkle oppgaver

Gå til nettsiden din og skriv ned 3 konkrete oppgaver kundene dine må klare på nettsiden din for at din bedrift skal eksistere. Det kan være; å utføre en bestilling,  registrere seg, finne et telefonnummer, skrive ut en oppskrift eller noe annet. Du trekker kanskje på smilebåndet og tenker at dette ikke gjelder ditt nettsted. Da tar du feil! Hvorfor besøker folk ditt nettsted? Hva ønsker de å oppnå? Skriv det ned. Når du har skrevet ned tre oppgaver som de besøkende må klare, så er du klar for neste steg.

2. En brukertest i måneden

Utfør en brukertest i måneden og se hvor enkelt kundene dine klarer de 3 oppgavene. Det trenger ikke koste skjorte og det tar ca. 4 timer i måneden. Hvis du ikke har tid til det, så prioriterer du feil – så enkelt er det. Alle nettsteder har utfordringer når det gjelder brukervennlighet.  Kjøp den siste boken til Steve Krug;  Rocket surgery – made easy og utfør en brukertest per måned. Sett av en formiddag hver måned, involver ledelsen og sett i gang. Det lønner seg!

3.Kontinuerlige quick-fixer

Jared Spool, en av verdens ledende autoriteter på «usability» har gått så langt som å si at han aldri har sett en større «redesign» som har funket.

Jeg har vært med på et par redesign-prosjekter som har fungert bra, men det er quick-fixene som har gitt de beste resultatene. Man starter med en mindre del av et nettsted, identifiserer forbedringspunkter og implementer som et helvete – idag.

Folk sier at man må være tålmodig og at ting kan vente til neste større release eller at det er funksjonalitet som kommer til høsten. Det er feil. Ikke la deg lure. En av de store generalene fra 2. verdenskrig sa: «A good plan, violently executed now, is better than a perfect plan next week». Det stemmer.

Hvis du klarer å fokusere på disse tre enkle oppgavene, så har du store sjanser til å lykkes med nettsatsningen.  Hvis ingen i din organisasjon jobber med disse tingene, så har du et problem som jeg anbefaler deg å ta tak i. Jeg begynner å jobbe fokusert med disse 3 punktene i neste uke og kommer til å blogge om fremdriften både her på Stammen og på Hurtigrutens web team blog. Kom gjerne med innspill og spørsmål.