Hvis ingen i din organisasjon har fokus på punktene nedenfor, så bør du ta tak i det snarest.
Det er ditt ansvar.
1. Tre enkle oppgaver
Gå til nettsiden din og skriv ned 3 konkrete oppgaver kundene dine må klare på nettsiden din for at din bedrift skal eksistere. Det kan være; å utføre en bestilling, registrere seg, finne et telefonnummer, skrive ut en oppskrift eller noe annet. Du trekker kanskje på smilebåndet og tenker at dette ikke gjelder ditt nettsted. Da tar du feil! Hvorfor besøker folk ditt nettsted? Hva ønsker de å oppnå? Skriv det ned. Når du har skrevet ned tre oppgaver som de besøkende må klare, så er du klar for neste steg.
2. En brukertest i måneden
Utfør en brukertest i måneden og se hvor enkelt kundene dine klarer de 3 oppgavene. Det trenger ikke koste skjorte og det tar ca. 4 timer i måneden. Hvis du ikke har tid til det, så prioriterer du feil – så enkelt er det. Alle nettsteder har utfordringer når det gjelder brukervennlighet. Kjøp den siste boken til Steve Krug; Rocket surgery – made easy og utfør en brukertest per måned. Sett av en formiddag hver måned, involver ledelsen og sett i gang. Det lønner seg!
3.Kontinuerlige quick-fixer
Jared Spool, en av verdens ledende autoriteter på «usability» har gått så langt som å si at han aldri har sett en større «redesign» som har funket.
Jeg har vært med på et par redesign-prosjekter som har fungert bra, men det er quick-fixene som har gitt de beste resultatene. Man starter med en mindre del av et nettsted, identifiserer forbedringspunkter og implementer som et helvete – idag.
Folk sier at man må være tålmodig og at ting kan vente til neste større release eller at det er funksjonalitet som kommer til høsten. Det er feil. Ikke la deg lure. En av de store generalene fra 2. verdenskrig sa: «A good plan, violently executed now, is better than a perfect plan next week». Det stemmer.
Hvis du klarer å fokusere på disse tre enkle oppgavene, så har du store sjanser til å lykkes med nettsatsningen. Hvis ingen i din organisasjon jobber med disse tingene, så har du et problem som jeg anbefaler deg å ta tak i. Jeg begynner å jobbe fokusert med disse 3 punktene i neste uke og kommer til å blogge om fremdriften både her på Stammen og på Hurtigrutens web team blog. Kom gjerne med innspill og spørsmål.
Jeg har lest den siste boken til Steve Krug og har hørt det flere ganger tidligere: Brukertesting lønner seg. Og jeg er helt enig. Det er rimelig enkelt, kjapt og trenger ikke å koste noe særlig. Litt av utfordringen er nok at det blir nedprioritert. Men jeg har selv sett hvor raskt man kan identifisere forbedringsområder dersom man observer brukere og deres navigasjonsmønster på nettsiden/intranettet ditt.
Har ikke lest boken til Steve Krug’er, men er enig i at brukertester lønner seg enormt! Når fokus er brukervennlighet, image, markedsføringsverdi, økt inntjening og slike elementer. Å flytte en knapp på en nettside fra a til b for å øke mersalg med 10% er jo en grei quickfix. Skal du derimot endre noe som setter systemet i fare for å fungere men som fremdeles har høy forretningsinteresse, så er ikke quickfix tingen. Poenget er at noe som i brukerperspektivet oppleves som quickfix ikke nødvendigvis trenger å være det teknisk. Da er brukertester og systemtester essensielt. Å lansere ting for tidlig kan forårsake et større tap på sikt enn å lansere «neste uke», men det vet ikke produkteierne 🙂 Bra artikkel!