1. TV og internett smelter sammen

Dette kommer helt sikkert til å skje, spørsmålet er bare hvor raskt det vil skje. Skjer det i 2009 eller må vi vente lenger? En slik sammensmeltning vil få en del internett og TV-folk til å forstå at de faktisk jobber med samme medium og kommer til å bli målt på mange av de samme parametrene.

På samme måte som kombinasjonen iPod/iTunes utløste allmenn bruk av lovlig musikk fra internett, så kommer kanskje tjenester som Youtube, Apple TV, DVR og Mogulus til å speede opp adopsjonen av internett/TV kombinasjonen. Vi kommer kanskje til å se nettsider som ser ut som TV-programmer og TV-programmer som minner mye om nettsider. (Forøvrig tror jeg musikktjenesten Spotify vil spre seg meget raskt i de kommende månedene!(

2. Fortsatt vekst på målbar annonsering

Når TV og internett smelter sammen, kommer analytikerne til å få problemer med å kategorisere «spending» tall. En mer moderne kategorisering av spending kommer til å vokse frem. Før var det fordeling av penger mellom TV, internett, radio, print, etc. I fremtiden blir det «delt risiko/vår risiko» og «målbart/ikke målbart» som blir fordelingen for profesjonelle annonsører(takk til Sverre i Enklereliv for ideen). Når TV-annonsering blir målbar på samme måte som internettannonsering, så er det ingen tvil at vi vil se en økning i målbar annonsering? Utfordringen for mediene er å effektivisere annonseringsprosessene og gjøre det enklere for annonsørene(se Google TV Ads og Spotrunner)

3. Politikerne vil bli flinkere på nett i 2009

I 2008 redefinerte Barack Obama hvordan politikere bruker internett. Han brukte 60% av internettannonseringsbudsjettet sitt på Google. Internett vil spille en viktig rolle i valgkampen 2009 selv om skeptikerne nok en gang hevder at det norske markedet er helt ulikt det amerikanske. Dette påminner meg om kommentarer som «internett er en flopp», «Folk flest vil nok helst bestille reiser hos reisebyrået sitt»…. Forhåpentligvis vil politikken komme til en datamaskin hjemme hos deg. Jeg tviler på at Siv Jensen og FRP vinner valgkampen på nettet når de ikke engang har kjøpt ordet FRP i Google. Hva tror dere?

4. Internettannonsering kommer inn i pensum på NTNU/BI

Forhåpentligvis skjer dette for fullt i 2009. Internett har blitt en naturlig del av hverdagen for mange. På Google Adwords-kurs høsten 2008, stilte en 80-åring som ønsket å lære mer om Google-annonsering. Da er det på tide at landets ledende utdanningsinstitusjoner BI, NTNU og NHH kommer på banen! Vi på Kuttisme hjelper gjerne til der det trengs! Bare ta kontakt!

5. Bedrifter vil fokusere mer på egne nettsteder

Jeg leste for ca. 1 år siden at bedrifter som er dyktige på søkemotorannonsering er de som bruker mest på utvikling og forbedring av egne nettsteder. Det er også disse som lykkes best på web. Årsaken er at  det blir stadig dyrere å kjøpe oppmerksomhet. Dermed flyttes fokus mot å ta ekstra godt vare på de som kommer på besøk. Dette gjør du ved å ha et engasjerende og brukervennlig nettsted. Dette tror jeg vi vil se stadig mer av i 2009. For oss som har jobbet i bransjen en stund, så er det gøy å se at kompetansen på «kundesiden» blir stadig høyere. Når «kunden» er dyktig, så øker sjansen for suksess!

Til slutt: Kommersielt eller redaksjonelt?

Hvis jeg får rett i disse prediksjonene, så vil det gagne alle som jobber med nett. Dette leder meg til en annen viktig prediksjon. En sammensmelting av redaksjonelt og kommersielt innhold. Hvem bryr seg om avsender av et budskap er kommersielt så lenge budskapet er troverdig og av høy kvalitet? En kommersiell aktør som deler et godt redaksjonelt budskap får mer innflytelse og vil selge mer. Hvis den kommersielle aktøren fokuserer for mye på det kommersielle budskapet minsker troverdigheten…

Takk til:

Aimar Niedzwiedzki blogg Novegiasyndromet har et flott innlegg om prognoser for 2009. Det har gitt oss inspirasjon til å komme med våre egne prediksjoner for 2009 og fremover.