1. TV og internett smelter sammen
Dette kommer helt sikkert til å skje, spørsmålet er bare hvor raskt det vil skje. Skjer det i 2009 eller må vi vente lenger? En slik sammensmeltning vil få en del internett og TV-folk til å forstå at de faktisk jobber med samme medium og kommer til å bli målt på mange av de samme parametrene.
På samme måte som kombinasjonen iPod/iTunes utløste allmenn bruk av lovlig musikk fra internett, så kommer kanskje tjenester som Youtube, Apple TV, DVR og Mogulus til å speede opp adopsjonen av internett/TV kombinasjonen. Vi kommer kanskje til å se nettsider som ser ut som TV-programmer og TV-programmer som minner mye om nettsider. (Forøvrig tror jeg musikktjenesten Spotify vil spre seg meget raskt i de kommende månedene!(
2. Fortsatt vekst på målbar annonsering
Når TV og internett smelter sammen, kommer analytikerne til å få problemer med å kategorisere «spending» tall. En mer moderne kategorisering av spending kommer til å vokse frem. Før var det fordeling av penger mellom TV, internett, radio, print, etc. I fremtiden blir det «delt risiko/vår risiko» og «målbart/ikke målbart» som blir fordelingen for profesjonelle annonsører(takk til Sverre i Enklereliv for ideen). Når TV-annonsering blir målbar på samme måte som internettannonsering, så er det ingen tvil at vi vil se en økning i målbar annonsering? Utfordringen for mediene er å effektivisere annonseringsprosessene og gjøre det enklere for annonsørene(se Google TV Ads og Spotrunner)
3. Politikerne vil bli flinkere på nett i 2009
I 2008 redefinerte Barack Obama hvordan politikere bruker internett. Han brukte 60% av internettannonseringsbudsjettet sitt på Google. Internett vil spille en viktig rolle i valgkampen 2009 selv om skeptikerne nok en gang hevder at det norske markedet er helt ulikt det amerikanske. Dette påminner meg om kommentarer som «internett er en flopp», «Folk flest vil nok helst bestille reiser hos reisebyrået sitt»…. Forhåpentligvis vil politikken komme til en datamaskin hjemme hos deg. Jeg tviler på at Siv Jensen og FRP vinner valgkampen på nettet når de ikke engang har kjøpt ordet FRP i Google. Hva tror dere?
4. Internettannonsering kommer inn i pensum på NTNU/BI
Forhåpentligvis skjer dette for fullt i 2009. Internett har blitt en naturlig del av hverdagen for mange. På Google Adwords-kurs høsten 2008, stilte en 80-åring som ønsket å lære mer om Google-annonsering. Da er det på tide at landets ledende utdanningsinstitusjoner BI, NTNU og NHH kommer på banen! Vi på Kuttisme hjelper gjerne til der det trengs! Bare ta kontakt!
5. Bedrifter vil fokusere mer på egne nettsteder
Jeg leste for ca. 1 år siden at bedrifter som er dyktige på søkemotorannonsering er de som bruker mest på utvikling og forbedring av egne nettsteder. Det er også disse som lykkes best på web. Årsaken er at det blir stadig dyrere å kjøpe oppmerksomhet. Dermed flyttes fokus mot å ta ekstra godt vare på de som kommer på besøk. Dette gjør du ved å ha et engasjerende og brukervennlig nettsted. Dette tror jeg vi vil se stadig mer av i 2009. For oss som har jobbet i bransjen en stund, så er det gøy å se at kompetansen på «kundesiden» blir stadig høyere. Når «kunden» er dyktig, så øker sjansen for suksess!
Til slutt: Kommersielt eller redaksjonelt?
Hvis jeg får rett i disse prediksjonene, så vil det gagne alle som jobber med nett. Dette leder meg til en annen viktig prediksjon. En sammensmelting av redaksjonelt og kommersielt innhold. Hvem bryr seg om avsender av et budskap er kommersielt så lenge budskapet er troverdig og av høy kvalitet? En kommersiell aktør som deler et godt redaksjonelt budskap får mer innflytelse og vil selge mer. Hvis den kommersielle aktøren fokuserer for mye på det kommersielle budskapet minsker troverdigheten…
Takk til:
Aimar Niedzwiedzki blogg Novegiasyndromet har et flott innlegg om prognoser for 2009. Det har gitt oss inspirasjon til å komme med våre egne prediksjoner for 2009 og fremover.
Jeg er enig, og i det siste – mange aktører vil nytte godt av å dele god informasjon og bli en ‘markedsleder’ på dette. «It’s better to out-teach than to out-spend».
Ser ikke helt hva du vil med dette i motsetning til mange andre gode innlegg. Du forvekslet kanskje prediksjoner med selvfølgeligheter?
Nr 6. Internett vil vokse.
kanskje. Jeg vil egentlig ikke noe spesielt med innlegget. For noen vil det være selvfølgeligheter. For andre vil det være drømmescenarioer. For nye lesere vil det være en grei gjennomgang av hvor vi skal hen. Når du tror du selvfølgelighetene skjer? i 2009?
Stiller meg også bak siste punkt. Godt innhold vil kunne føre til bedre synlighet (tenker både på web/søk, men også som en markedskatør mange har hørt om etter hvert)- som forhåpentligvis kan konverteres til salg/oppdrag/kunder.
Jeg tror også punkt 4/5 er viktige, og er spent på å se hvordan økt fokus på kvalitets-nettsider sammen med annonsering kan komme til å prege (også) 2009.
Da kanskje jeg trå til litt her å være litt pessimist…
For det første tror jeg ikke at TV og nett er i nærheten av å smelte sammen. Min påstand er at det skyldes økonomiske interesser og investeringer enn noe annet,og så lenge som man ikke får ut noe av kronene lær det ikke skje noe.
2. Jeg håper virkelig ikke at utdanningsinstitusjonene skal være ved å sponse et Google-monpol. Det kan umulig være en tildels offentlig oppgave å utdanne folk i Google AdWords?
3. Sosial Media er allerede idag en viktig del, særlig for de av oss som mener/jobber med det. Jeg tror at i løpet av året det kommer til å bli en naturlig del av mediamiksen, på samme måte som nett er det idag.
Hva tror du? Og hvorfor i all verden vil du at NHH skal utdanne ‘Google’-folk??
Driver du og kupper blogginnleggene mine, KP?
Nuvel. Vi har flytta i dag og skal diskutere 2009 på puben om en liten stund. Rapport følger i morgen!
@Nikki takk for litt kritisk tenkning.
1. TV/Nett sammensmeltning: For meg skjer de i løpet av 2009. I deler av USA kommer det også til å skje. I Norge, så kan det godt hende vi må vente noen år til.
2. Jeg er ikke for noe Google-monopol. Poenget mitt er at de som forstår grunnprinsippene i Google-annonsering (og Google Analytics) har mye større sjanse til å lykkes på nett. Når du ser klikkpriser i Google stige til over 20 kroner, så blir man plutselig litt mer opptatt av konvertering… Har du tatt Google Adwords eksamen?
3. Enig
NHH utdanne Google-folk? Kall det hva du vil, men per dags dato i Norge, finnes det ikke noen formell utdannelse i internettmarkedsføring og webanalyse. Kanskje noen talentfulle finansanalytikere kunne passet inn i jobben?
@Kåre Delvis kuppet – ikke helt
Ta det med ro på puben.
Print vil forhåpentligvis går mer mot et sekundærmedium, og web vil gå mer mot å bli primærmediumet for markedsføring (for noen er det jo allerede det idag).
Artig innlegg. Litt mindre produktfokus enn andre, og det er jo dette som er spennende! Er veldig enig med så og si alle punktene, men tviler litt på disse:
1. Tror nok vil vi se TVer med nettfunksjonalitet, men jeg tviler på at det vil ta av i 2009. Ryktene sier at det kommer veldig mange produkter i år da.
Forresten finnes det lite nyttige tjeneste for TV på nett i Norge foreløpig, og jeg tror disse også vil la vente på seg. AppleTV er det eneste jeg har sett som duger, og Apple Movie Rentals er ikke tilgjenglig i Norge enda. Jeg tviler egentlig på at det vil bli det i 2009 også.
5. Jeg håper at 2009 blir året som bedrifter vil fokusere på ANDRES nettsteder også, som for eksempel sosiale nettsteder. Det mye snakk, men det er få som er skikkelig gode på dette enda.
Trendene fra blant annet Kvalitet på nett-konferansen tyder på at det er veldig personavhengig hvor mye det satses på nett, og det tror jeg det også vil bli i 2009. Noen vil bli veldig gode, og noen vil bli hengende langt etter.
Men dette er selvfølgelig bare vage prediksjoner, og de kan gå begge veier.
@KP takk for innspillene. To ting vil jeg kommentere, jeg tror fortsatt ikke TV og nett kommer å smelte mer sammen på i hvertfall to år, det er altfor mye rettigheter og økonomi som står på spill for at det skal bli en reell mulighet.
Når det gjelder at webanalyse og internettmarkedsføring hos utdanningsinstitusjonene, så er du inne på noe. Markedsføringen burde jo selvsagt være en del av pensum innen marketing, men jeg vil påstå at webanalyse er mer for de spesielt interesserte, så der er jeg mere usikker om behovene finnes.
En siste sak; hva tror du skjer innen ‘sosial’ media i 2009? Hvem/hva/hvordan kommer, og hva blir borte? Har du noen teorier?
@Nikki
Musikkindustrien har vist vei når det gjelder rettigheter. Store aktører har kjempet imot utviklingen for å melke markedet. Det var en lønnsom strategi på kort sikt å stenge Napster.
På lengre sikt har de gjort seg selv en bjørnetjeneste og latt nye aktører slippe inn på markedet (iTunes). Jeg håper TV/Film industrien har lært av musikkindustriens feil.
Webanalyse
Mange aspekter av internettmarkedsføring ligner mer på investeringsanalyse enn på kreativitet og ideskapning. Derfor mener jeg at grunnleggende webanalyse bør være interessant for alle som jobber med markedsføring på nett. Kanksje vi får selskap av noen oppsagte finansanalytikere?
Social Media
Har du sett BJ Fogg’s presentasjon på Webdagene (http://www.webdagene.no/video )? Den er interessant. Han har studert Facebook siden starten og kan mye om det.
Jeg tror at Facebook-bruk blant folk over 55 kommer til å eksplodere i 2009. Dermed åpner det seg store markedsføringsmuligheter for bedrifter som retter seg mot dette segmentet.
Fin post. 2009 blir også et rekordår for mobilt bredbånd. Men er prediksjon et norsk ord?
@jonas Jeg lurte litt på prediksjon, men jeg lot den gli. Språket utvikles kontinuerlig. For meg så er prediksjon et greit ord som forstås på norsk. Hvis ikke, så får du skylde på Kåre. Jeg kuppet blogginnlegget hans.
kp/Kåre: «Jeg lurte litt på prediksjon, men jeg lot den gli. Språket utvikles kontinuerlig.»
Til tross for at «prediksjon» er et norsk ord: meget svakt argument. «Språket utvikles kontinuerlig, så jeg brukte et fremmedord for å høres viktig ut»? Hva er galt med «spådom»?
Min spådom for 2009: brukere blir mer kritiske til aktører som bruker fine ord for å virke profesjonelle 😉
Ja, det kan man jo drømme om, men jeg har mine tvil. Mye tyder på at de ikke har gjort det. Det er bare å se på Blu-ray, og hvordan det er designet, med regioner og lag på lag med DRM.
Tiden er egentlig overmoden for nettbasert filmleie i HD. Teknologien er der, men jeg kan ikke se for meg at det kommer til Norge i 2009 i utstrakt grad.
@sprakradet Har byttet ordet prediksjon til spådom.
@Audun Jeg leide film vi http://www.sf-anytime.com i går. Dessverre funker tjenesten kun i Internet Explorer. Jeg betalte 40 kroner.
KP, hyggelig at jeg kan være til inspirasjon og glede. Vi får se om vi og vennene våre kan lage litt liv og røre med en kombo av effektivitet og kreativitet i 09.
@Aimar Slik skal det låte. Godt nyttår
@kp Ja, det finnes noen slike tjenester, men ingen av dem kan måle seg med for eksempel AppleTV på brukervennlighet, tilgjengelighet og pris.
Det kom jo noen spennende nyheter på CES, så vi får se hvordan det blir framover. Jeg håper jo på at jeg tar feil på det punktet 🙂
Faktisk så er prediksjon et helt greit norsk ord som betyr «forutsigelse basert på sannsynlighet»
http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html er en fin ressurs.
PS: Språkrådet skrives med å – også på nett! http://www.språkrådet.no/
men å-en fungerer tydeligvis ikke i linker på WordPress!
Ang punkt 5; tror dere vi vil se mer konsulentvirksomhet innen innholdsredigering i 2009? Jeg har f.eks. sett på http://www.tenk.as – har slike tjenester livets rett?
Tja, jeg tror nok optimalisering av tekst og navigasjon kommer på agendaen, og det er alltid en fordel å få noen utenfra til å se på dette, så kanskje..
Men Tenks filosofi om at folk skal slippe å tenke på nettsiden sin… Vet ikke helt. Jeg tror mer på at 2009 blir året der folk virkelig begynner å bry seg!