Jeg traff godt på noen av fjorårets spådommer. Målet mitt er ikke å få rett, men å identifisere trender som jeg tror vil påvirke jobbsituasjonen til folk som jobber med web i Norge.
Det er ingen tvil om finanskriser er bra for evolusjonen i næringslivet. De sterkeste tilpasser seg og ineffektive organisasjoner visner bort og dør. De store kutter over alt, de smarte effektiviserer og tenker nytt.
Her er mine 5 spådommer for 2010:
1. Sosiale nettverk blir verdens største netthandel
Jeg mener ikke at Facebook vil bli en netthandel, men jeg tror at mye handel vil bli initiert av handlinger på Facebook. Facebook har dratt lærdom av Facebook beacon og i 2010 vil de forsiktig prøve seg igjen. Det er egentlig ikke så ulikt hvordan handel skjer i det virkelige liv. Hvor mange ganger har ikke du handlet basert på spørsmål eller forslag fra venner? «Kjenner du en god elektriker?», «Kjenner du noen som kan fikse bilen min?». «En god kompis av meg jobber med…» .
Hverdagslige oppgaver som ennå ikke blir løst av dagens sosiale nettverkstjenester(de løses idag av Gulesider og prat i andre sammenhenger). Ta utgangspunkt i Facebook grunder Zuckerberg kommentar om sosiale nettverk: «Vi har ikke laget noe sosialt nettverk, vi har bare gjort det enklere for eksisterende nettverk å kommunisere». I 2010 vil handelen i sosiale nettverk eksplodere – også på internett. Det blir spennende!
2. Minst en stor norsk avis går konkurs
Folk leser nyheter som aldri før, men avisene sliter med å generere nok inntekter til å dekke kostnadene. I USA har Papercuts laget en kart-mashup som følger oppsigelser i avisbransjen. Avisenes død ble spådd allerede tidlig på 1990-tallet. Folk i Norge lo av spådommene fordi «Norge er helt unikt når det gjelder aviser», men i 2010 er det få som ler – selv i Norge.
De som tilpasser seg raskest vil blomstre(jeg tipper lokalaviser vil endelig få fart på sakene), gode journalister vil alltid ha nok å gjøre, men de som ikke endrer seg raskt nok, vil dø ut. Kommer det egentlig som noen overraskelse? Sjefen i Google anbefaler avisene å forbedre brukeropplevelsen. Jeg tror han mener brukeropplevelsen både for lesere og for annonsører. For mer om endringer i mediebransjen anbefaler jeg John Einars Betatales.
3. Salget av Amazon Kindle fyker til værs i Norge
Tidligere Schibsted-sjef Kjell Aamodt har ingen tro på Amazon Kindle. Jeg tror at Amazon Kindle og andre lesebrett blir en kjempehit i Norge i 2010. Det er mange grunner til at jeg spår dette, bl.a. at de tidlige brukerne er bokelskere og ikke teknofriker. Brukeropplevelsen til Kindle er svært god og distribusjonskostnadene for bøker på lesebrett nærmer seg null. Fremtidens skoleelever vil møte opp på skolen(ikke i 2010:)) med hvert sitt lesebrett og lærerne vil distribuere siste versjon av lærebøkene direkte til lesebrettet. Langt mer effektivt og langt mer brukervennlig enn forlagenes distribusjonsmodell. I tillegg er det mer miljøvennlig.
4. Video dominerer stadig flere nettsteder
Dette er allerede i ferd med å skje og omfanget av videobruk på nettsteder vil øke i 2010. En god video selger mer produkter enn en god tekst. Det betyr at selskaper som tilbyr videoproduksjonstjenester og relaterte tjenester vil blomstre, samtidig vil kompetansen til TV-folk bli mer etterspurt i nettbransjen. Produksjonskostnadene vil synke og søkemotoroptimalisering av videoer og universalsøk vil bli enda viktigere. Samtidig vil nye forretningsmodeller vokse frem.
5. Bedrifter går iPhone-bananza
Flere bedrifter vil forsøke å dra nytte av menigheten som Steve Jobs og Apple har skapt. Ved å lansere nyttige iPhone-applikasjoner vil norske bedrifter raskt få direkte tilgang til engasjerte og interesserte trendsettere som reduserer markedsføringskostnadene i flere bransjer. Apple har truffet en «sweetspot» i markedet og utviklingen vil ekplodere i 2010. Koblingen mellom iPhone applikasjoner og sosiale nettverk vil være gull verdt for engasjerte markedsførere. Samtidig ser jeg at iPhone-applikasjonene har mye å lære når det gjelder «call to action»…
6. Folk kjøper stadig dyrere ting på nett
I 2010 vil vil folk kjøpe stadig dyrere ting på nett – også i Norge. Kundene vil ha det, men bedrifter klarer ikke å omstille seg. Det handler ikke om å kutte ut mellomleddene, det handler om å tilfredstille kundenes behov. Kundene forventer at bedrifter som Telenor og Hurtigruten selger produkter direkte fra egne hjemmesider i tillegg til salg via forhandlere og reisebyråer. Kundene bryr seg ikke om kanalkonflikter. De vil handle der det passer dem. Det handler ikke om enten eller, men både og! Gjør det enkelt for både kunder og partnere.
Beskriver jeg selvfølgeligheter eller tar jeg helt feil? Hvilke spådommer har du for 2010? Hvordan vil spådommene påvirke din arbeidssituasjon?
Jeg liker punkt 3. Håper du får rett. Jeg har skrevet litt om hva jeg tror ikke vil slå an i 2010:
http://bit.ly/spaadommer