Jeg tror den største verdiskapningen i bedrifter skjer når medarbeidere:
- Velger en retning og implementerer som et helvete
- Tar initiativ utover sine egne arbeidsoppgaver – på tvers av avdelinger.
Dette innlegget er inspirert av et blogginnlegg om noen som ikke gjør jobben sin i Hurtigruten, men allikevel skaper enorm verdi.
Kunnskapsdeling i Hurtigruten
De siste 2 årene har Hurtigruten utvidet websatsning og blant annet lansert 15 nye nettsteder og dannet et web support team i Tallinn i Estland. En av nøklene til fremdriften har vært at ledere i Hurtigruten har gitt folk spillerom til å gå utover sin egen stillingsbeskrivelse og fått ting til å skje.
Steven Macdonald er en av disse folkene. Han begynte i Hurtigruten for et år siden som kundeservicemedarbeider. I løpet av det siste året har han raskt vokst inn i en lederrolle for et av teamene. Han spiller en viktig rolle når det gjelder utrulling av internasjonale nettsteder og effektivisering av e-mail support.
Nylig laget Steven en utviklingsplan for deler av teamet sitt for å få dem til å utvikle nye ferdigheter. Utviklingsplanen ble introdusert i et frivillig møte. Ideen var å dele kunnskap og oppfordre til læring innad i teamet og på den måten bidra til å forbedre Hurtigrutens websatsning.
Ikke bli for opptatt av din egen jobb
Problemet i mange bedrifter er at folk kun gjør jobben sin. Alle er fokusert på sine egne arbeidsoppgaver og har sjelden tid til å interessere seg for andre deler av verdikjeden – selv om det finnes store fordeler ved å gjøre det – både personlig og for firmaet du jobber for. Slik er det i de fleste store bedrifter. Folk utfører den jobben de blir betalt for å gjøre!
Web support teamet i Hurtigruten er i delt inn i to avdelinger. En avdeling er ansvarlig for web oppdateringer på Hurtigrutens 14 nettsteder og testing av vår bookingløsning. Den andre avdelingen kvalitetssikrer alle elektroniske bestillinger og sørger at alle dokumenter blir håndtert innen 24 timer. Selv om begge team er lokalisert i samme kontorlokale, er det lite samarbeid på tvers av avdelinger.
Utvid din egen horisont
Det Steven ønsket å gjøre var å gi folk mulighet til å utvide sin egen horisont. Hvis folk var interessert, så skulle de få nødvendig opplæring for å lykkes. Kravet var at medarbeiderne måtte investere tid i å lære noe nytt. Her er noen av kravene som ble foreslått;
- Ta Google Adwords eksamen
- Ta Google Analytics eksamen
- Les «ikke få meg til å tenke» av Steve Krug
- Les «Rework» med 37 Signals
Folk lykkes hvis de elsker det de gjør
I sin forrige jobb ble Steven tildelt oppgaven om å overvåke web-trafikk og SEO. Oppgavene ble delegert til han fordi han var «Content Manager». Problemet var at han ikke fikk noe opplæring i hva det innebar å løse disse oppgavene. Dermed ble resultat dårlig og Steven mislikte Google Analytics og SEO.
Nå elsker han begge to. Hva har er forskjellen? I Hurtigruten ble ikke oppgaven delegert til han. Han viste selv interesse for oppgavene og han har interesse for webanalyse og godt innhold. Hurtigruten vil en dag trenge folk til å jobbe mer med søkemotoroptimalisering og webanalyse.
Når behovet modnes, ønsker Steven å kunne gi oppgavene til folk som er interessert og som innehar kompetansen. På den måten hjelper Steven Hurtigruten å lykkes på nett, samtidig som han gir medarbeidere mer motivasjon!
Av de seks som deltok på presentasjonen, ser nå alle seks på nye områder. Når de en gang forlater sin stilling som web booking spesialister, så er det bedre skikket for andre oppgaver som bidrar til suksess på nett( innholdstyring, e-post og email markedsføring, webanalyse og søkemotoroptimalisering).
Vi har en tendens til å tenke at hvis vi deler vår kunnskap om hva vi gjør, kan vi enkelt bli erstattet. Det er feil. Kunnskap er makt, så la oss dele det.
Det første som slår meg med denne artikkelen er hva i all verden hurtigruten skal med 15 nettsteder
Svaret er rimelig enkelt:
Nettstedene har meget begrenset innhold og kostnaden med å lansere nettstedene var relativt lav.
Ved å ha nettsteder på lokale språk øker sjansen for å dukke opp høyt i lokale søkemotorer.
Dette gir atskillig høyere trafikk uten noe særlig markedsføringsaktiviteter. Når flere folk får vite om Hurtigruten, så øker sannsynligvis salget i disse regionene.
En slik fremgangsmåte er langt billigere enn å sette i gang dyre markedsaktiviteter.
En rask sammenligning av besøk fra ulike land i august i år sammenlignet med august i fjor:
Japan +47%
Russland +61%
Kina +65%
Altså en respektabel økning i besøk fra disse landene uten store investeringer.