Jeg tror den største verdiskapningen i bedrifter skjer når medarbeidere:

Dette innlegget er inspirert av et blogginnlegg om noen som ikke gjør jobben sin i  Hurtigruten, men allikevel skaper enorm verdi.

Kunnskapsdeling i Hurtigruten

De siste 2 årene har Hurtigruten utvidet websatsning og blant annet lansert 15 nye nettsteder og dannet et web support team i Tallinn i Estland. En av nøklene til fremdriften har vært at ledere i Hurtigruten har gitt folk spillerom til å gå utover sin egen stillingsbeskrivelse og fått ting til å skje.

Steven Macdonald er en av disse folkene. Han begynte i Hurtigruten for et år siden som kundeservicemedarbeider. I løpet av det siste året har han raskt vokst inn i en lederrolle for et av teamene.  Han spiller  en viktig rolle når det gjelder utrulling av internasjonale nettsteder og effektivisering av e-mail support.

Nylig laget Steven en utviklingsplan for deler av teamet sitt for å få dem til å utvikle nye ferdigheter. Utviklingsplanen ble introdusert i et frivillig møte. Ideen var å dele kunnskap og oppfordre til læring innad i teamet og på den måten bidra til å forbedre Hurtigrutens websatsning.

Ikke bare pass dine egne saker
Laget i delt inn i to områder – Et område er ansvarlig for web oppdateringer på flere nettsteder og testing av vår bookingløsning. Det andre området håndterer alle elektroniske bestillinger og sørger for at de er sjekket kvalitet og at alle dokumenter blir håndtert innen 24 timer. Selv om begge lag er lokalisert i samme kontorlokaler, som de fleste organisasjonene vi sjelden overskride i nye områder som vi fokuserer på våre egne oppgaver, som det til slutt er det vi får betalt for – å gjøre jobben vår.
Gå utover dine boundries
Det jeg ønsket å gjøre var å gi mulighet for laget at vi har disse oppgavene og hvis de er interessert, ville jeg trene dem. Hva de måtte gjøre er investere tid til å lære. Noen av kravene jeg har spurt er følgende;
Ta Google Adwords eksamen
Ta Google Analytics eksamen
Les «ikke få meg til å tenke» av Steve Krug
Les «bearbeide» med 37 Signals
Folk lykkes hvis de elsker det de gjør
Mens arbeider på min forrige firmaet jeg ble tildelt oppgaven å overvåke web-trafikk og SEO. Disse oppgavene ble gitt til meg som jeg var Content Manager, og det virket «riktige» for å overlevere dem til meg. Problemet var, hadde jeg ingen erfaring med heller. Jeg ble ikke gitt noen opplæring, og når resultatene ble krevde, kunne jeg ikke lykkes. Til slutt, jeg sterkt mislikt Google Analytics og SEO.
Nå, jeg elsker begge to, men hva er endret? Det var ikke forventet av meg og jeg tok en interesse i både og er lidenskapelig opptatt av innhold og webanalyse. Hurtigruten vil en dag trenger folk til å jobbe med både søkemotoroptimalisering og webanalyse, og hva bedre måte å tildele disse oppgavene enn å gi dem til folk som er interessert? Det er mitt mål. At når laget mitt er gitt oppgaver, kan jeg tildele dem til folk som er interessert og nyte oppgaven, ellers vil de kunne bli satt opp til å mislykkes, som jeg var.
Av de seks som deltok på presentasjonen, alle seks er nå ser på nye områder, og når de forlater sin stilling som web booking spesialister, ikke bare vil de forlate med erfaring i behandling av salg på Internett, men også med nye ferdigheter som innhold ledelse , e-post og elektronisk markedsføring og webanalyse og søkemotoroptimalisering.
Vi har en tendens til å tenke at hvis vi deler vår kunnskap om hva vi gjør, kan vi bli erstattet, og dermed blir egoistisk og hemmelighetsfulle om våre oppgaver, hvilket ikke er tilfelle. Kunnskap er makt, så la oss dele det.

Ikke bli for opptatt av din egen jobb

Problemet i mange bedrifter er at folk kun gjør jobben sin. Alle er fokusert på sine egne arbeidsoppgaver og har sjelden tid til å interessere seg for andre deler av verdikjeden – selv om det finnes store fordeler ved å gjøre det – både personlig og for firmaet du jobber for. Slik er det i de fleste store bedrifter. Folk utfører den jobben de blir betalt for å gjøre!

Web support teamet i Hurtigruten er i delt inn i to avdelinger. En avdeling er ansvarlig for web oppdateringer på Hurtigrutens 14 nettsteder og testing av vår bookingløsning. Den andre avdelingen kvalitetssikrer alle elektroniske bestillinger og sørger at alle dokumenter blir håndtert innen 24 timer. Selv om begge team er lokalisert i samme kontorlokale, er  det lite samarbeid på tvers av avdelinger.

Utvid din egen horisont

Det Steven ønsket å gjøre var å gi folk mulighet til å utvide sin egen horisont. Hvis folk var interessert, så skulle de få nødvendig opplæring for å lykkes.  Kravet var at medarbeiderne måtte investere tid i å lære noe nytt. Her er noen av kravene som ble foreslått;

Folk lykkes hvis de elsker det de gjør

I sin forrige jobb ble Steven tildelt oppgaven om å overvåke web-trafikk og SEO. Oppgavene ble delegert til han fordi han var «Content Manager». Problemet var at han ikke fikk noe opplæring i hva det innebar å løse disse oppgavene. Dermed ble resultat dårlig og Steven mislikte Google Analytics og SEO.

Nå elsker han begge to. Hva har er forskjellen? I Hurtigruten ble ikke oppgaven delegert til han. Han viste selv interesse for oppgavene og han har interesse for webanalyse og godt innhold. Hurtigruten vil en dag trenge folk til å jobbe mer med søkemotoroptimalisering og webanalyse.

Når behovet modnes, ønsker Steven å kunne gi oppgavene til folk som er interessert og som innehar kompetansen. På den måten hjelper Steven Hurtigruten å lykkes på nett, samtidig som han gir medarbeidere mer motivasjon!

Av de seks som deltok på presentasjonen, ser nå alle seks på nye områder. Når de en gang  forlater sin stilling som web booking spesialister, så er det bedre skikket for andre oppgaver som bidrar til suksess på nett( innholdstyring, e-post og email markedsføring, webanalyse og søkemotoroptimalisering).

Vi har en tendens til å tenke at hvis vi deler vår kunnskap om hva vi gjør, kan vi enkelt bli erstattet. Det er feil. Kunnskap er makt, så la oss dele det.