Uber er en app-basert tjeneste som gjør det enkelt for personer som trenger transport å finne sjåfører. Det er en enkel, rask, sikker og effektive måte å komme seg fra et sted til et annet. Det er også en del positive samfunnseffekter av at Uber-lignende tjenester; bedre utnyttelse av bilparken, mindre køer og flere ledige parkeringsplasser i byene. Tjenesten er hatet av tradisjonelle taxi-selskaper, men elsket av kunder over hele verden.
Det store spørsmålet er:
Er Uber lovlig i Norge?
Det korte svaret er JA, men…
Uber opererer i en gråsone og loven er uklar.
Uber-sjåfører frikjent: Oslo tingrett mener tjenestens mobilapplikasjon, som tilbyr persontransport mot vederlag, ikke er rettet mot publikum på offentlig sted. Dermed ble Uber-sjåføren frifunnet fra tiltalen om piratkjøring(kilde: Dagens Næringsliv, desember 2015).
Haxi-sjåfør frikjent: Stavanger tingrett frikjente i mai 2015 åtte Haxi-sjåfører(tjeneste som ligner på Uber) for piratsjåførvirksomhet fordi retten mente at turene ikke falt inn under definisjonen transport rettet mot allmennheten på offentlig plass(kilde: Stavanger Aftenblad, mai 2015).
Når to rettsinstanser frikjenner sjåfører som frakter passasjerer for penger med samme begrunnelse, er det naturlig å trekke slutningen om at så lenge tjenester er lukkede medlemstjenester så kreves ikke løyve.
Uber er en medlemstjeneste som krever både registrering og innlogging. Dermed kan Uber-sjåfører fritt frakte passasjerer mot betaling – med eller uten løyve. Eller?
Hva bør norske myndigheter gjøre?
Politiet kan ihvertfall ikke fortsette å bøtelegge og avskilte Uber-sjåfører når tingretten i både Oslo og Stavanger har konkludert med at tjenester som Haxi og Uber ikke faller under transport rettet mot allmenheten på offentlig plass.
Politiadvokat Arne Valdemar Nielsen i Oslo politidistrikt må sette seg grundigere inn i yrkestransportloven og innse at det faktisk i noen tilfeller er lov å frakte passasjerer i bil mot betaling uten løyve!
Tjenesten har støtte i Konkurransetilsynet og blant representanter i Regjeringen(VG, mars 2015). Heidi Nordby Lunde, stortingspolitikeren som antageligvis har mest kunnskap om slike tjenester er full av lovord for Uber.
Alle nye tjenester har utfordringer. Det gjelder også Uber. Er det trygt? Gjelder forsikringer? Er Uber-sjåfører ansatte eller frilancere? Hvilke rettigheter har kunden?
Alle disse problemstillingene vil antageligvis bli løst i fremtiden. Istedenfor å bekjempe innovasjon, bør norske myndigheter og politi legge forholdene til rette for å regulere tjenestene på en god måte til nytte for almennheten. Hvis yrkestransportloven ikke endres, så bør myndighetene f.eks. gjøre det enklere for sjåfører å få løyve. Yrkestransportloven bør også kreve at taxier oppretter en digital tilbakemeldingstjeneste tilsvarende funksjonene Uber har for å rangere sjåfør og passasjer.
Hva sier selve lovteksten?
Her er utdrag fra Yrkestransportloven slik at du kan gjøre din egen vurdering om lovligheten til Uber:
§ 4.Løyve for persontransport med motorvogn
(1)Den som mot vederlag vil drive nasjonal eller internasjonal persontransport med motorvogn, må ha løyve. Det same gjeld den som utfører persontransport mot vederlag på liknande måte som drosje når tilbod om transport vert retta til ålmenta på offentleg plass. |
§ 18.Eigentransport av personar
Det trengst ikkje løyve når ei verksemd transporterer eigne tilsette til eller frå arbeidsstaden. Likeins trengs det ikkje løyve når hotell eller liknande verksemd utfører transport av eigne overnattingsgjester. § 16 femte ledd gjeld tilsvarande. |
§ 20. Annan persontransport
(1)Det trengst ikkje løyve når den som rår over ein personbil tek med seg folk han arbeider saman med eller grannar når han køyrer mellom bustad og arbeidsstad. |
Forskrift om godkjenning og drift av drosjesentraler:
§ 1.Formål
Formålet med denne forskriften er å legge til rette for en forsvarlig organisering av drosjenæringen med sikte på et best mulig drosjetilbud for publikum. Forskriften skal ivareta målsetninger om en økonomisk ryddig drosjenæring preget av sunn konkurranse, god kvalitet og sikkerhet. Forskriften skal legge til rette for en miljøvennlig drosjenæring.
Steg for steg guide til Uber
Nedenfor kan du se en steg-for-steg guide til hvordan du laster ned og bruker Uber.
Ressurser:
Varsler aksjoner mot Uber (DN, Juni 2015)
Vil at alle skal få kjøre drosje (VG, mars 2015)
Haxi vil hjelpe anmeldt sjåfør å ta saken for retten (E24, desember 2015)
Stortingsrepresentant Heidi Nordby Lunde om Uber (Vampus, juni 2014)
Slik blir du Uber-sjåfør i Norge
Hemmelig Facebook-gruppe for Uber-sjåfører i Norge
Kilder:
How risky is your uber ride? Maybe more than you think (Cnet, oktober 2014)
Drosjene priser seg ut mot Uber (Stavrum, november 2014)
Gjennomsnittsbilen står stille 23 timer i døgnet (Nabobil.no)
Hva bør Taxiselskapene gjøre? (BI, august 2015)
Konkurransetilsynet vil slippe til Uber (Side 3)
Politiet avskilter innovasjon (Digital hverdag, november 2015)
Full åpenhet blir Ubers redning (Digital hverdag, november 2015)
Uber – pirat-taxi eller moderne transportselskap (NRK-beta, juni 2014)
Lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy
Alle Haxi-sjåførene er frifunnet (E24, mai 2015)
Er det forbudt å kjøre med Uber? (Dinside, Oktober 2015)
Hva nå Uber? (Dinside, oktober 2015)
Derfor er Uber ulovlig i Norge (ITavisen, desember 2014)
Da leverer jeg inn løyvet. Slutter betale skatt,mva og arbeidsgiveravgift. Ansatte blir frilans,dermed ingen sykepenger eller feriepenger. EU-kontroll annethvert år istedet for hvert år,og ingen kontroll hos justervesenet. Ingen helseattest og ingen politiattest. Disse punktene vil spare meg for over 150 Tusen HVERT år. Med ca 8000 registrert løyver, blir det noen mill i sparte kostnader.
Takk for kommentar!
Uber krever politiattest og de avholder jevnlig informasjonsmøter om skatt. Dette med ansattelsesforhold er litt usikkert og det blir spennende å følge utviklingen i andre land.
Myndighetene bør se på hvordan de kan fornye regelverket slik at vi ivaretar sjåførenes interesser.
Norske taxiselskaper bør samarbeide om å lage et system som kan konkurrere med Uber. Appen bør kopiere funksjonaliteten til Uber slik at deres tilbud blir like friksjonsfritt som Uber(i hovedtrekk);
– Felles app for alle selskapene
– Dynamisk prising
– Enkel bestilling via app (utnytte smarttelefonens funksjonalitet)
– Betaling via app
– Rating av sjåfør / passasjer via app
– Reiseregning-funksjonalitet m.m.
Hvis det er slik at tradisjonelle taxier er uten passasjer 70% av tiden, mens Uber-sjåfører er uten passasjer kun 30% av tiden, så er det tydelig at Uber-sjåfører har en fordel!
Takk igjen for kommentar!
–
Uber kan være billig for en kunde men dyrt for det lille Norge. Hva tror du at de som kjører uber betaller skatt og moms? ?? Svaret er nei.
De betaler ingenting og uber er veldig dyrt sentral og tar 20% av innkjørt pris.
For example .
En tur koster 100 kr i uber pop
Minus 20% til uber
10% moms
30% skatt av inntekt
Minus bensin, bompenger, og andre bil avgifter og hva får en uber sjåflr igjen. Nesten ingenting. ..hvis uber sjåfør betaller skatt og moms så det skal ikke være billige uber.
Uber er første stein mot velferdsstaten Norge og steiner kommer etterhvert som nabobil, airbnb og easy bring . Så være så snil ikke støtt disse tjenestene.
Hvis uber vil konkurrere med andre taxisentraler så bare registrere en sentral her i norge og få løyve fra kommunen og dele til andre som vil kjøre uber.
Dette minner meg litt om debatten om Spotify og plateselskaper. Jeg mener at tidene endrer seg, og at noen modeller som fungerte før, fungerer ikke nå lengre. Da er det tiden for å komme med et modell for taxi selskaper som klarer å konkurrerer i dagens samfunnet, og med dagens teknologi. Altså, en kunde vil alltid gå for det som fungerer best. Jeg bestiller drosje via app – ikke uber – og vet fortsatt ikke om de kommer eller ikke.
Ja for all del må jo ikke den offentlige taxinæringen fornye seg slik at de kan gi privatpersoner det samme gode tilbudet. Nei de skal til og med være dyrere å bruke også. For en vits 🙂 Håper folk i Norge begynner å se at ting ikke trenger å koste så mye hvis det drives rimelig, effektivt og fremtidsrettet slik som uber.