Konverteringsrate er et begrep som blir mye brukt innenfor online markedsføring og webutvikling. Begrepet konverteringsrate kan enklest beskrives gjennom en illustrasjon:

Konverteringsrate

I bunn og grunn handler det om å skaffe flere relevante besøkende til nettstedet dit. Det er bare halve jobben. Resten av jobben går ut på å gi de besøkende det de er på jakt etter. Konverteringsraten er den andelen av besøkende som oppnår det DU ønsker at de skal oppnå. Dette kan være flere forskjellige ting, bl.a.

Målet med et nettsted kan være:

  1. Å selge noe – f.eks. flybilletter
  2. Å få noen til å lese noe – f.eks. om spennende reiseopplevelser
  3. Å skape engasjement og spre kunnskap – f.eks. i legemiddelindustrien
  4. Å samle inn leads for å gjøre et senere salg – f.eks. abonnement på bedriftsmaler
  5. Å få folk til å bruke tid på nettstedet – f.eks. Dyreparkens barnesider
  6. Å hjelpe folk finne veien til et sted – feks. Destinasjon Tromsø
  7. Å få folk til å delta i en diskusjon – f.eks. bedriftsblogging
  8. Å få folk til å komme til butikken -f.eks. Apotek 1
  9. Å få folk interessert i et tema – f.eks. Brukervennlighet
  10. Å få noen til å bestille mer informasjon – f.eks. en studiekatalog

Målet for brukeren på et nettsted kan være:

Målet for den besøkende kan være en eller flere av disse(konvertingsmål i parantes):

  1. Å kjøpe noe – (et fullført salg) f.eks. www.norwegian.no,
  2. Å lese noe – (en person leser en artikkel) f.eks. www.kampanje.com, www.vg.no,
  3. Å finne spesifikk informasjon – (en person printer ut en oppskrift) f.eks. www.matprat.no
  4. Å be om å bli kontaktet – (en person fyller ut et kontaktskjema) f.eks. www.signform.no
  5. Å delta i en konkurranse -(en person svarer på konkurransespørsmål) f.eks. www.dyreparken.no
  6. Å finne veien til et sted – (en person besøker en spesifikk side) f.eks. www.destinasjontromso.no
  7. Å delta i en diskusjon – (en person kommenterer et innlegg) f.eks. www.sesambloggen.no
  8. Å finne nærmeste butikk -(en person kommer frem til finn nærmeste apotek-siden og/eller trykker på Skriv ut) f.eks. www.apotek1.no
  9. Å lære mer om et konkret tema – (en person trykker på «Les mer») f.eks. www.iallenkelhet.no
  10. Å bestille mer informasjon – (en person fyller ut bestillingsskjema) f.eks. www.utdanningshuset.no

Hvis du ikke har definert klare mål for hva dine besøkende ønsker å oppnå når de besøker nettstedet ditt, så er det på tide at du gjør det! Hvordan skal du ellers vite om brukerne dine når sine mål?

Kontrollspørsmål #1: Hva er målet til brukerne når de er på ditt nettsted?
For å oppnå en høy konverteringsrate må du jobbe med å tiltrekke deg mest mulig relevant publikum. Det kan oppnås ved målrettet bannerannonsering, e-post utsendelser til egne kunder, konkurranser, søkemotormarkedsføring, viral kampanjer, TV reklame, Radio-reklame, Word of mouth initiativ og diverse andre markedsføringstaktikker.

Det andre som påvirker konverteringsraten er hvordan selve nettstedet er oppbygd og mengden av friksjon i kjøpsprosessen. Det er her begrepet «kuttisme» stammer fra. Når du har definert klare og tydelige mål med nettsatsningen din, må du fjerne all støy og friksjon fra prosessen og gjøre»kjøpsprosessen» enklest mulig.

Eksempler på friksjon kan være:

  1. Kompleks navigasjon som gjøre det vanskelig å finne frem.
  2. Dårlig informasjonsorganisering (kalt informasjonsarkitektur på fagspråket).
  3. Elendige feilmeldinger (Prøv dette skjemaet hos Norwegian– Et av få skjemaer som stammer fra 2003. Mange kunder spør om reisedokumenter – undrer hvorfor?)
  4. Manglende feilmeldinger. Det skjer en feil, men kunden får ikke beskjed og aner fred og ingen fare!
  5. Omfattende registreringsskjemaer – bidrar til at folk ikke gidder å fylle ut skjemaene og forsvinner (hvorfor skal jeg oppgi fødselsnummer for å få et estimat på forsikring)
  6. Krav om innlogging (ny rapport omtaler problemet (2006)
  7. Vanskelige kjøpsprosesser – bidrar til at folk faller av før de får fullført kjøpet.
  8. Dårlig kundeservice – bidrar til at folk ikke får handlet.