Det finnes utrolig mye informasjon om søkemotoroptimalisering(SEO) på internett og de fleste nettbutikkleverandører(og SEO eksperter) forsøker etter beste evne å ivareta søkemotoroptimalisering for sine kunder. Utfordringen er å avdekke konkrete problemer, estimere potensielle inntektstap i kroner og øre, samt avgjøre/prioritere hvilke aktiviteter det lønner seg å ta tak i på ditt spesifikke nettsted!

En SEO inntektsaudit er en uavhengig ekspertvurdering som gir deg over oversikt over hva som gjør at din nettbutikk taper penger! Auditen dekker tre hovedområder for SEO:

  • Tilgjengelighet & indeksering
  • Nettsidens oppbygning & duplikatinnhold
  • On page-optimalisering

Hvis du overser disse hovedområdene kommer potensielle kunder til å handle hos dine konkurrenter.

Tilgjengelighet og indeksering

Hvis Googles søkeroboter ikke får tilstrekkelig tilgang til ditt nettsted, kan Google ikke rangere nettstedet basert på viktig søkeord og innhold. Med Google Webmaster Tools kan vi identifisere indekseringsproblemer (crawl errors) og dermed begrense antall feil som rapporteres til Google og bevare interne lenker.

I Google Webmaster Tools finner du følgende rapport under Health and Crawl Errors. Som eier av nettstedet er ditt mål å redusere indekseringfeil til null slik at det blir enklere for Google å finne frem til innholdet ditt.

Webmaster Tools Færre feil øker sjansen for at nettstedet vises i søkeresultatene. Hvis du ønsker å se hvor mange av sidene på nettstedet som vises i søkeresultatene, kan du se følgende rapport under Health and Index Status.

Webmaster Tools rapport 2

Slik løser du tilgjengelighet- og indekseringsproblemer

I denne seksjonen får du en oversikt over de mest effektive metodene for å redusere indekseringsproblemer på nettstedet ditt.

Case: Øk nettsalget ved å gjøre nettbutikken tilgjengelig

I juli 2012 adresserte en leverandør av luksusreiser tilgjengliggjøringsproblemer i Google Webmaster tools. Resultatene kom umiddelbart og organisk søkemotortrafikk økte med 350%. Antall bestillinger fra organisk søk økte med over 70%.

Nettstedets struktur og duplikatinnhold

Noen eksperter mener at viktig innhold, for eksempel produktsider, ikke skal ligge mer enn 3 klikk fra forsiden. Hvis strukturen og webadressene i nettbutikken er brukervennlige, øker sjansen for potensielle kunder handler hos deg. Her er et eksempel på brukervennlige URLer.

Mange nettbutikker benytter dynamiske URLer. Disse URLene er ofte ikke brukervennlige og de fører ofte til at nettbutikken får duplikatinnhold fordi et produkt potensielt kan ligge på flere steder i nettbutikkstrukturen. Et produkt kan for eksempel ligge i flere produktkategorier. Nedenfor ser du et typisk eksempel på et produkt som ligger i flere kategorier:

Når dette inntreffer blir Google usikker på hvilket produkt som skal vises i søkeresultatet. For å identifisere duplikatinnhold-problemer på ditt nettsted, kan du se på følgende rapport i Google Webmaster Tools under Optimization and HTML Improvements.

Duplikat innhold

Slik løser du nettstedstruktur- og duplikatinnhold-problemer

Ved å bruke brukervennlige URL-adresser gjør du det enklere for søkemotor-robotene å benytte ord i webadressen til å avgjøre din rangering. En potensiell kunde velger en enkel URL som tydelige indikerer hvor man havner enn en URL som er vanskelig å tolke. For å unngå duplikatinnhold bør hvert produkt ha sin egen unike adresse..

En mer brukervennlig URL inneholder både produktets navn og kategori.

De mest effektive grepene for en optimal URL-strukturer er:

  • Inkluder nøkkelord i URL-adressen
  • Ha færre enn 70 tegn i URL-strukturen
  • Unngå spesialtegn (bruk kun bindestrek)
  • Unngå store bokstaver (for å unngå duplikatinnhold)

For å oppdatere adressestrukturen i nettbutikken din kan du behøve en URL-omskrivning. Når du omskriver om en URL, benytter du en permanent 301 redirect fra den gamle URL-adressen til den nye.

Casestudie: Øk nettsalget med en brukervennlig URL-struktur

Tidlig i 2012 endret en nettbutikk som selger husdyrprodukter URL-strukturen for å redusere mengden duplikat innhold og for å forbedre brukeropplevelsen.  Resultatet ble en økning av konverteringsraten fra søk  på 13 %.  Det medførte også en 20 % forbedring i rangeringen i søkeresultatene og en økning i trafikk til produktsidene fra søkemotorene.

On page-optimalisering

On page-optimalisering er en viktig aktivitet for alle nettbutikker. Med enkle grep kan du gjøre nettsidene mer attraktive for Google slik at du tiltrekker de riktige kundene. On page-optimalisering består av fire hovedaktiviteter (rangert etter viktighetsgrad):

  • Nettsidens tittel (kalles også title tag)
  • Overskrifter (kalles også for H1)
  • Bilde- og filnavn (kalles også ALT-tagg)
  • Meta-beskrivelse

Ditt mål som webansvarlig er å sørge for at hver side på nettstedet har relevant og unikt innhold. I eksempelet må alle hovedaktivitetene i on-page optimalsering adresseres.

Bilder Nordic SERP

Hvis du ikke følger disse rådene, må Google gjette seg til hva de skal vise i søkeresultatene(forkortet SERP – search engine result page).

Slik jobber du med On page-optimalisering

Følgende eksempler forbedrer on page faktorene for din nettbutikk:

Her er søkeresultatet til et selskap som jobber med fotografier. Legg merke til at hver side har unikt og optimalisert innhold(tittel, URL og metabeskrivelse):

Bilder Nordic 2

Case studie: Øk besøkstallene med on page optimalisering

myGengo, et nettsted som benytter ”crowdsourcing” for å oversette innhold, rapporterte nylig en ved å optimalisere on page-faktorer på nettsiden(sidetitler, metabeskrivelse og bruk av strategisk viktige nøkkelord. Enkle grep bidrar til å gjøre nettbutikken din enklere å forstå samtidig som det øker nettsalget!

Kilder:
Steven Macdonald på Tribes.no