Hva er et sub-domene?
Denne bloggen ligger på domenet http://stammen.no . Hvis jeg ønsket å opprette en ny seksjon på nettstedet, kan jeg enten opprette en folder (f.eks. http://stammen.no/hurra/ ) eller jeg kan opprette et subdomene (f.eks. http://hurra.stammen.no ). I de aller fleste tilfeller er det smart å unngå sub-domener.
Sub-domener og søkemotoroptimalisering
Søkemotoroptimalisering handler i stor grad om å bygge troverdighet til ditt nettsted. Når du plasserer innhold på et sub-domene(f.eks. http://nettbutikk.telenor.no ), så oppretter du i realiteten et nytt nettsted som i utgangpunktet har veldig lite troverdighet i søkemotorene. Det vil ta lang tid å bygge troverdighet – og dermed bedre plassering i søkemotorene. Søkemotorene endrer kontinuerlig hvordan de tolker subdomener, så det kan hende at dette endrer seg en gang i fremtiden.
Sub-domener og Webanalyseverktøy implementering
Sub-domener skaper også problemer når det gjelder webanalyseverktøy implementering. Det finnes mange workarounds for dette problemet, men felles for de alternative løsningene er at de på et eller annet tidspunkt skaper vedlikeholdsproblemer.
En enkel og varig løsning på subdomene problematikken
Anders Stensønes i Apotek 1 slet lenge med at konkurransesidene til Apotek 1 lå på et subdomene(http://konkurranse.apotek1.no ). Konkurranser tiltrekker ofte lenker fra andre nettsteder og Anders ønsket å bygge autoritet til hoveddomenet istedenfor å spre «link juice» til flere domener. Han ønsket også mer nøyaktige tall i Google Analytics. Løsningen åpenbarte seg i form av å bruke «proxying»/reverse proxy.
For å få til proxying av et subdomene (eller en ekstern/annen site) under hoveddomenet, trenger man ISAPI Rewrite filter som støtter dette (f.eks. fra HeliconTech eller andre). Dette er et filter som man kan installere på webservere som ikke alt støtter dette (Apache og nyere versjoner av IIS har mer eller mindre støtte for dette ut av boksen). Når dette er satt opp, må man konfigurere en fil som inneholder regelsettet for «logiske» URL’er, reverse proxy, redirects osv. (filteret har en egen fil for dette som er tilsvarende .htaccess i Apache).
Her kan man f.eks legg inn inn følgende:
RewriteProxy ^/mappenavn(.*)$|^/mappenavn(.*)\?.*$ http://www.eksternsite.no$1 [NC,P]
Da vil www.hoveddomene.no/mappenavn vise innhold fra www.eksternsite.no.
www.hoveddomene.no/mappenavn/hva-som-helst vil da hente innhold fra www.eksternsite.no/hva-som-helst fordi man har satt på proxying av alt på www.eksternsite.no via hoveddomenet.
I tillegg vil da Adwords-variabler fungere (auto clikcktag og manuell tagging)
Flaggene NC, P står for NoCase (man kan bruke STORE og små bokstaver og P=Proxy.
Kilder:
- When to use sub domains vs. folders (Search marketing standard, 2010)
- Subdomains or subfolders – which are better for SEO (SearchEngineJournal, 2008)
- Root Domains, Subdomains vs. Subfolders and The Microsite Debate (SEOmoz, 2009)
- Subdomains and subdirectories (Matt Cutts, 2007)
- http://www.bestrank.com/blog/putting-end-to-subdomains-vs-subdirectories-debate (2008)
Hei KP.
Deilig å se at andre også fokuserer på bruk av subdomener. Men jeg er ikke helt enig med deg at man i utgangspunktet skal ta utgangspunkt i at det er et problem. Tvert imot ser jeg ofte nettsider som nettopp burde bruke det.
JA du bygger på mange måter et nytt nettsted ved å bruke det. Men ofte kan det være hensiktsmessig. Utvider du produkt/tjenestespekteret ditt for eksempel? Da vil man gjerne at den nye tjenesten skal tilknyttes merkevarenavnet du allerede har, men kanskje samtidig vise at det er en «selvstendig» del av selskapet. I tillegg kan man bygge forskjellig type lenker til disse underdomenene, alt ettersom tematikken er på de forskjellige sidene. Lenker mellom de forskjellige versjonene av hovedomenet vil også gi god verdi. Det tar heller ikke fryktelig lang tid å bygge troverdighet i søkemotorene på en ny side dersom man allerede har en som har god troverdighet.
Fordelen ved å bruke subdomener som jeg syns det er synd du ikke nevner, er bruken av relevante nøkkelord. I endel bransjer er enkelte søkeord ekstremt viktige (for eksemepel håndverkeryrker som elektrikere, helsetjenester som tannleger og lignende). Et eksempel: Klinikk for Alle. (Disclaimer: Dette er ikke en kunde av meg eller Metronet, men kun et eksempel jeg kom på i forbifarten). Her kan man få hjelp av Kiropraktorer, Fysioterapeuter, Osteopater, Akupunktører også videre, alt ettersom hva slags hjelp man trenger. Selvsagt hadde nettstedet rangert høyere på søk etter Kiropraktor dersom denne seksjonen hadde hatt URLen http://kiropraktor.klinikkforalle.no. Dette ville gitt kiropraktorsidene en essensiell fordel i rangeringen. Nøkkeolrd i URL. Det er, i mine øyne, langt viktigere enn høy Page Rank og andre rankingfaktorer. Det finnes dermed en rekke bransjer som vil kunne dra stor nytte av å bruke subdomener.
Når det gjelder webanalyse er jeg også litt uenig. GA tilbyr «utavboksen»-versjon av sitt analyticsskript som tar hensyn til nettsider med underdomener. Det krever kanskje litt ekstra i form av at man må sette opp et filter i GA, men det bør uansett alle lære seg mer om, for å få mer ut av sin webanalyse.
Jeg sier ikke at det ALLTID lønner seg å bruke subdomener. Men jeg er en sterk forkjemper for at man alltid, ved utvidelser av nettsiden/produktspekteret/tjenesteleveransene bør se på fordeler og ulemper ved å legge det nye området på et subdomene. Lander man på å ikke gjøre det, er det selvsagt bra. Men virker det som en lur løsning, bør man absolutt ikke la seg skremme av noen potensielle Webanalyse-hickups.
@petter Mye bra poeng. Eksempelet du nevner er relevant på samme måte som butikkene på Sandvika Storsenter kan dra nytte av samkjøring av markedsaktivitetene for å trekke flere folk til senteret.
Ut av boksen scriptet til Google Analytics har ikke eksistert så altfor lenge (såvidt jeg husker). Mulig det løser en del utfordringer, men det enkleste for de fleste er allikevel å unngå subdomener:)