Blogginnlegget består av:
– Hvorfor analysere pornobransjen?
– Slik tjener de penger
– Analyse av skitne fraser, skuespillere og nettsteders synlighet
– Hvem er best på søkemotoroptimalisering?
– Søkemotoroptimalisering tips
– Konklusjon
Hvorfor analysere pornobransjen?
OK! Før trollet i deg våkner, er det kanskje greit at jeg forklarer hvorfor jeg har skrevet dette innlegget.
Jeg er ingen pornoentusiast som brukte dette blogginnlegget som en unnskyldning for å surfe på skitne sider i arbeidstiden. Derimot er jeg en nerd når det gjelder digital markedsføring, og jeg leter stadig etter inspirasjon fra ulike bransjer. Pornobransjen er kanskje ikke den mest vanlige bransjen å hente inspirasjon fra, men jeg vil påstå at markedsførere har noen ting å lære av denne bransjen. Så kan du lure på i hvorfor i alle dager kan jeg mene det?
Det er nok ingen overraskelse at det er stor etterspørsel etter porno, men vet du hvor mange som søker på «porno» i gjennomsnitt per måned i Google? Bare i Norge er det 550.000 søk pr måned, og på verdensbasis er det 226.000.000 søk pr måned (i følge Keyword Planner). I tillegg har du alle andre mulige søkefraser tilknyttet dette emnet.
Med andre ord er det ENORM etterspørsel. Og hva medfører stor etterspørsel? Jo, STOR konkurranse. Min erfaring tilsier at jo større konkurransen er, desto vanskeligere er det å oppnå gode rangeringer i Google. Så påstanden min er at markedsførere som er opptatt av å oppnå synlighet i Google, kan lære noe av de som presterer godt i denne bransjen.
Slik tjener gratis pornosider penger
Pornoindustriens verdi var i følge denne artikkelen i 2015 på 97 milliarder dollar. I bransjen finnes det en rekke inntektsmodeller og de mest populære pornografiske nettsidene er de som er gratis å bruke for å få tilgang til. Av ren nysgjerrighet gjorde jeg et lite forsøk på å finne ut hvordan de faktisk tjener penger. Dette er noen av inntektsmulighetene:
- Premium innhold som man må ha et medlemskap for å få tilgang til.
- Annonser
- Affiliate markedsføring der de får betalt per salg
- Live shows som man betaler for eller sponser
- mfl.
Hvilke problemstillinger står pornobransjen overfor?
Tja… si det? Det er sikkert mange problemer både med tanke på lønnsomhet, HR, teknologi osv. En ting som er klart, er at bransjen ikke har samme muligheter for å markedsføre seg selv slik som andre bedrifter har. Så annonser på Facebook, på vanlige nettsider, Google AdWords, TV, utendørs ol. er forbudt for denne bransjen. Dette var også en trigger for at jeg ville se nærmere på emnet. Hvordan skal de da kommunisere med målgruppene sine? Hvordan bygger de merkevarer? Hvordan øker de engasjementet og «gjenbruksgraden»?
Analyse og innsikt
Jeg jobber blant annet med SEO (søkemotoroptimalisering), og har gjort noen analyser av markedet for kartlegge hvordan etterspørselen ser ut i Googles øyne, og for å kartlegge hvilke nettsider som skiller seg ut.
Nå skal ikke jeg trekke frem hvor mange som leter etter alle mulige søkefraser pornografisk innhold eller hvor mange som leter etter alle de største pornostjernene, men noe skal du få servert. Grunnen er at du skal forstå hvilke enorme mengder med søk per måned det er snakk om. Disse tallene er hentet ut fra Keyword Planner der Google estimerer antall søk i gjennomsnitt per måned. Dette er bare en liten brøkdel av alle søk som gjennomføres relatert til pornografi.
For å sette dette i perspektiv for deg har jeg sammenlignet noen mer vanlige søkefraser.
Mia Khalifa var i 2016 den mest populære personen i pornobransjen. Sammenlignet med A-kjendiser, så er det ikke like mange som søker etter Justin Bieber eller Kim Kardashian, men over 9 millioner søk per måned, er ikke rent lite trafikk. Hvem vet? Kanskje frøken Khalifa blir mer populær med tiden?
Et annet perspektiv er å se på vanlige ting vi lurer på og bruker Google til. Ofte vil vi oversette eller finne ut av hvordan været blir, og som du ser er det ganske mange flere som leter etter «porno» enn «translate» eller «weather». Det er kanskje ikke det vi snakker mest om, men om man ser på slike tall, kan man også forstå hvilken etterspørsel det er etter akkurat dette innholdet.
Hvilke pornografiske nettsider er mest populære?
Som tallene over viser, er det flest som leter etter XVIDEOS, og det er også de som ser ut til å prestere best med tanke på organisk synlighet. Hvordan omsetningen til selskapet er, har jeg ikke tall på, men Worthofweb.com estimerer at nettsiden har en verdi på 985.000.000$.
Hvilken nettside er mest synlig når noen søker etter spesifikke skuespillere?
Vi gjorde et søk på 30 av de mest populære stjernene for å kartlegge hvilke nettsider som rangerer høyest. Diagrammet illustrerer hvor stor andel av søkefrasene som nettsidene rangerer som nr. 1 på.
Hva med generiske søkefraser?
Diagrammet viser fordelingen av andelen som nettsidene ranger som nr. 1 på mer generiske søkefraser.
Konklusjon
På bakgrunn av analysene mine konkluderer jeg i denne omgang med at XVIDEOS er den nettsiden som presterer best i pornobransjen når det gjelder SEO.
Hva kan du lære av XVIDEOS?
La gode analyser danne grunnlaget for tiltakene dine
Du har helt sikkert hørt det før, og jeg sier det igjen. ALDRI generaliser dine egne preferanser og tanker. Gjennomfør gode analyser og la det danne grunnlaget for nettsidens bla. arkitektur, URL-struktur, title tags, meta descriptions og tekster.
Har du mange undersider på nettsiden din bør du lære deg hvordan du systematiserer all denne informasjonen slik at det er søkevennlig og har et godt utgangspunkt for å bli synlig. Dette er nok en av hovedgrunnene til at XVIDEOS er så store i dag. Hver dag lastes det opp 10.000+ videoer på denne nettsiden. Dersom man manuelt skal optimalisere hver landingsside, vil dette ta en evighet. Derfor vil jeg påstå at systemet til XVIDEOS tilrettelegger for at title tags og URL-er blir søkevennlige når det er publisert.
Søkemotoroptimalisering tips 1
Bruk Keyword Planner og Keywordtool.io for å kartlegge etterspørselen.
Tilfredsstill søkeintesjonen til brukeren
Når du analyserer tall og graver i dybden på emner som er viktig for deg, er det lettere for deg å lage innhold som tilfredsstiller brukernes søkeintensjon.
Søkemotoroptimalisering tips 2
Du kan F.eks. bruke keywordtool.io, answerthepublic.com og bunnen av søkeresultatet til Google for å kartlegge hva folk søker etter relatert til akkurat det emnet. Når du vet hva folk ønsker å finne ut av, kan du lage innhold som kan bidra til å løse søkeintensjonen til brukerne. Dette liker brukerne, og det vil Google kunne belønne deg for.
Brukervennlighet
I dag er det ikke uvanlig at en nettside har over 50% av sin trafikk fra mobiltelefoner. Og det er vel ikke urimelig å anta at det skal være noe lavere for XVIDEOS.
Søkemotoroptimalisering tips 3
Forsøk å kartlegge hvor og når dine potensielle kunder er når de besøker nettsiden din. Er de på kontoret, butikken, bussen, i bilen, i lunsjen eller andre steder? Tilrettelegg for deres situasjon, behov og deres atferd for at de skal bli fornøyd med din nettside.
Bruk gjerne heatmaps som VWO, Hotjar eller lignende for å kartlegge atferden og hvor de klikker/ikke klikker.
Optimaliser for CTR
Er det ett område som de skiller seg ut på, vil jeg påstå at det er CTR (klikkrate). Hvorfor er det viktig? En del av algoritmen til Google vektlegger hvordan engasjementet til brukerne er. Dersom Google ser at de besøkende som de genererer til din nettside aktivt klikker seg videre på nettsiden din, kan det indikere at de fant det de lette etter. Det vil Google kunne belønne ved å forbedre din rangering/bevare den rangeringen du har oppnådd. Derimot hvis de klikker seg direkte ut igjen (”bouncer”) for så å klikke på en av dine konkurrenters linker, hvor de engasjerer seg mer, vil det kunne tolkes som negativt. Det er noe som Google vil kunne straffe deg for gjennom å gi deg dårligere rangering og belønne konkurrentene dine.
Søkemotoroptimalisering tips 4
Tips: Forsøk å lede brukerne videre til en annen underside på nettsiden din gjennom å aktivt bruke linker som kan være interessante for brukerne å se nærmere på. Wikipedia er også et eksempel på akkurat det.
Avslutningsvis…
Du kan gjennomføre en rekke markedsføringstiltak for å bygge opp virksomheten din sin evne til å tjene penger. SEO (søkemotorptimalisering) er ikke svaret på alt, men det er særdeles viktig å ta hensyn til dette for å være synlig når brukernes behov eller problem oppstår. Pornobransjen har sine utfordringer når det kommer til markedsføring og kommunikasjon, men jeg er villig til å vedde ganske mye på at XVIDEOS ikke hadde vært like populært i dag dersom de ikke hadde jobbet aktivt med nettopp dette området. Gjennom SEO kan man både finne, vinne og ivareta sine brukere. Det anbefaler jeg deg også å gjøre.
Kan du lære mer av akkurat denne bransjen? Det vil jeg absolutt påstå. Når det er sagt, var det dette jeg ville fremheve i denne omgang. Hvis du lurer på noe er det bare å spørre i kommentarfeltet 🙂