Prinsippet for å lykkes er enkelt. Den store utfordringen er (og har alltid vært) å gjennomføre i praksis!
Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg ga oss suksessformelen for bedrifter på Facebook da han ble spurt under Verdens Økonomiske Forum i Davos for noen år siden om hvordan bedrifter skal lykkes med Facebook. Her er et revidert sammendrag av svaret til Zuckerberg:
«Dine kunder, ansatte, partnere, leverandører gjør allerede det de vil gjøre. Det du må fokusere på er å gjøre det enklere for dem å gjøre det de allerede gjør.»
(detaljene finner du på side 48 i boka WWGD skrevet av Jeff Jarvis):
Facebook kan hjelpe din bedrift på flere måter. Det handler ikke om å opprette en Facebook-side eller om å skrive noen statusoppdateringer, publisere noen fine bilder og kjøre konkurranser. Det handler ikke om å la «sosiale medier eksperter» eller kommunikasjonsrådgivere utforme en strategi og ta hånd om det for deg. Som bedriftsleder må du fokusere på hvordan du kan gjøre det enklere for dine kunder, ansatte, konkurrenter og partnere å «connecte». Facebook kan hjelpe deg med dette.
Din jobb som leder er å peke ut retningen, sørge for at du har riktig folk på jobben og sørge for fremdrift. Ledelsesguru og mangeårig leder i General Electrics, Jack Welch, sier at strategi handler om å velge en retning og implementere som et helvete. Denne tankemåten har fungert for mange selskaper i over 30 år. Den fungerer også når det gjelder Facebook. Detaljene vil falle på plass etter at de første aktivitetene er iverksatt! Derfor er hovedrådet å sette i gang! Gjør det, Gjør det, gjennomfør det.
Her er 5 konkrete tips til bedriftsledere som ønsker å lykkes med Facebook.
1. Ikke steng Facebook for dine ansatte
Hvordan kan din bedrift lykkes på Facebook, hvis du nekter dine ansatte tilgang? Noen bedrifter har valgt å stenge Facebook for ansatte på jobb pga. tidssløseri eller sikkerhetshensyn. Dette er nesten aldri smart. Hvis du behandler dine ansatte som barn, så vil de oppføre seg som barn. Å stenge Facebook kan bli et frustrerende irritasjonsmoment – spesielt for unge medarbeidere. Dessuten har de fleste i dag smarttelefoner der de kan bruke Facebook allikevel. Ønsker du engasjerte og motiverte medarbeidere, bør du behandle dem som ansvarlige voksne. Hvis dine ansatte bruker for mye tid på Facebook, så er det ikke Facebook som er problemet…
2. Opprett et uformelt intranett for dine ansatte på Facebook
De fleste av dine ansatte er allerede på Facebook uten at du har måttet investere i dyre IT-systemer, kjedelig opplæringsprogrammer og kostbare interne møter. Dette kan du utnytte. Opprett en lukket Facebook gruppe for dine ansatte og la dine ansatte kommunisere med hverandre der. Du vil bli overrasket over nytteverdien. Plutselig vil det bli enklere for gamle og nye ansatte å bli kjent med hverandre og internkommunikasjonen vil bli bedre. Folk som kjenner hverandre jobber bedre med hverandre og leverer ofte bedre resultater (ref: Goretex og Dunbars number ). På samme måte som det finnes skrevne og uskrevne regler på lunsjrommet og andre fellesarealer på jobb så bør det være noen enkle spilleregler for firmaets lukkede Facebook-gruppe.
Slik gjør du det: Her er en video fra HP som viser hvordan man setter opp en lukket gruppe.
3. Opprett lukkede grupper for bedre samarbeid
E-post er den største tidstyven i mange firmaer. E-post er, tro det eller ei, en utdatert kommunikasjonsform. Facebook(og andre sosiale platformer) fungerer bedre i mange tilfeller. Tenk hvor mange ganger du har mottatt en CC e-mail og en lang diskusjonsdialog på e-post. Er det effektivt? Sjekk også hvordan dine barn kommuniserer på Facebook. En enkel «like» er ofte enklere og bedre enn å svare til alle at du har lest og er enig, men at du har noen spørsmål. Et e-postsvar fra deg kan ofte ende opp med å stjele flere timer arbeidstid fra dine ansatte! Utforsk hvordan din bedrift kan bruke moderne sosiale verktøy(ikke nødvendigvis Facebook) istedenfor å sløse bort tid på e-post!
4. Opprett åpne grupper for dine kunder
Folk snakker om din bedrift og dine produkter allerede. Din bedrift kan bruke Facebook til å samle kundene på et sted. Her kan du plukke opp verdifulle tilbakemeldinger fra dine kunder som du kan bruke til å forbedre produktene, kundeservice og markedsføringen. Det finnes selvfølgelig andre måter å gjøre dette på, men hvorfor ikke bruke et verktøy som de fleste er kjent med fra før? Du slipper å investere i komplekse IT systemer og dyre kundeoppfølgingsprogrammer. Test det ut på Facebook. Hvis det fungerer på Facebook, kan du vurdere andre alternativer.
5. Opprett åpne Facebook-sider for din bedrift
Bedriftens åpne Facebook-sider er toppen av isberget. Facebook gir bedrifter gode muligheter til å markedsføre produkter og tjenester. For å komme igang med dette må du registrere en Facebook-side og begynne å produsere relevant innhold for dine lesere. Innholdet vil i mange tilfeller komme som et resultat av de første 4 tipsene i denne artikkelen. Når folk internt begynner å kommunisere, så vil relevant innhold og gode ideer ofte boble opp til overflaten.
Gode idéer alene er verdiløse. For å lykkes må både ideer og evnen til å implementere være tilstede. Så derfor: Pek ut retningen og følg opp med ekstrem fokus på gjennomføring. Dette er ifølge Jack Welch, oppskriften på suksess i næringslivet. Suksess på Facebook handler om de samme prinsippene!
Kort oppsummert: Fokuser på gjennomføring: Gjør det enklere for folk å gjøre det de allerede gjør!
Kilder:
That sounds pretty cool! I like games with a smooth learning curve, instead of suddenly slamming into a wall and doing one level twenty times.