I dette blogginnlegget skal jeg beskrive en Facebook-strategi som, på under ett år, ledet til 100 000 fans og betydlig økning internettomsetning pga. av Facebook-aktiviteter. Strategi er enkelt. Gjennomføring er vanskelig.
Ekspertene vil hevde at du først må lage en overordnet plan, definere hva du ønsker å oppnå og ha et apparat som kan håndtere kunder på Facebook før du setter igang. Jeg er usikker på om det er en effektiv fremgangsmåte fordi forutsetningene endrer seg underveis!
For å lykkes på Facebook må du jobbe med 2 ting; Skaffe flere fans(1) og engasjere eksisterende fans(2). I tillegg er det smart å måle effekten – trafikk, engasjement og kroner! Her er historien.
Hvordan få flere fans på Facebook?
I september 2011 hadde Enklere Liv ca. 1 600 fans på Facebook. Det var lite eller ingen aktivitet på Facebook-sidene og selskapet hadde ingen klar Facebook strategi. Ledelsen følte at Facebook kunne bli viktig i fremtiden. For å øke fan-basen benyttet selskapet en variant av den perfekte internettstrategi. I korthet betyr det: «Velg en retning – implementer som et helvete!«. Retningen(strategien) var å finne ut hvordan Facebook kunne hjelpe dem å engasjere folk(og øke salget).
Her er en sjekkliste over hva som ble gjort:
1. Sett i gang
Noen ting kan du bare gjøre. Her er en kort sjekkliste:
- Opprett en Facebook-side og inviter ansatte og venner
- Reserver en enkel adresse for ditt firma
- Introduser Facebook-plugins på nettsiden din
- Sett igang med sponsored stories
Når du setter igang, skaper du aktivitet. Aktivitet får folk til å tenke, samtidig som det engasjerer andre til å handle! Du er i gang uten planlegging og uten forankring. Kjør på!
2. Gjør research
Du trenger ikke finne opp hjulet på nytt. Se på hva andre bedrifter gjør og emuler dem inntil du kommer på en unik idé. Ikke begrense deg til konkurrenter eller norske selskaper. Les rapporter og blogginnlegg om suksess på Facebook. Ta lærdom de beste selskapene i andre land:
- Hvem er best? Lag en liste over 5 bedrifter som gjør det bra på Facebook.
- Hva gjør de på Facebook? Hva gjør de på nettsidene?
- Hva spesifikt publiserer de på siden Facebook-sider?
- Hvem skiller seg ut?
3. Velg en retning – implementer som et helvete
Når du har kommet i gang samt lært litt hva de beste gjør, er du klar til å kjøre på for fullt! Høy aktivitet er viktig. Test ut og justér underveis. Husk at ideer er verdiløse uten handling!
- Tenk konkurranser
Konkurranser er en effektiv måte å skape engasjement. I september testet det norske selskapet enkle konkurranser ved hjelp av Wildfireapp. Det fungerte dårlig, men i oktober lanserte selskapet en enkel quiz-app ved hjelp av Offerpop. Antall fans økte til ca. 5000. - Tenk nytt og enkelt
I november lanserte selskapet en julegaveapp som gjør det enklere for folk å handle julegaver til sine Facebook-venner. Tjenesten utnyttet sosiale mekanismer, men ble ikke en kommersiell suksess selv om tjenesten ble lansert noen uker før Walmart lanserte et lignende konsept. Den som intet våger – intet vinner. Ved å teste ut konseptet lærte selskapet mye om Facebook! - Tenk julekalender
Selv om «alle» tenker på julekalendre i november/desember, er det verdt å vurdere. Julekalenderbegrepet er velkjent og folk elsker å delta – spesielt når det er daglige premier og en stor hovedpremie! Les mer om Facebook aktiviteten som ledet til over 45 000 fans - Tenk gode tilbud
Groupon har gjort stor suksess med daglige tilbud. Når du plutselig har 100 000 fans, så ser man plutselig muligheter. Man kan f.eks. etterligne Groupon – men mot egne kunder! Du trenger ikke betale penger til en annen aktør. Du kjører rett og slett ekstremt gode tilbud mot egne fans(og deres venner!). Etterhvert forstår man at man må behandle Facebook-postinger på lignende måte som man behandler e-postkampanjer! - Tenk sunn fornuft
Facebook-grunder sa en gang «folk gjør allerede det de vil gjøre. Du må gjøre det enklere for eksisterende sosiale nettverk å «connecte«. Din bedrifts eksisterende sosiale nettverk består av ansatte, kunder, partnere og leverandører. Hvordan kan du bruke sosiale medier og gjøre det enklere for dem å «connecte»?
4. Mål effekt og del erfaringer
Å måle effekt er en viktig del av markedsføring. Tanken er å jobbe mer med aktiviteter som gir resultater og mindre med aktiviteter som gir mindre effekt. Facebook tilbyr bedriftskunder Facebook insights. Der kan man se utviklingen i antall fans, informasjon om egne fans og statistikk over ulike facebook-postinger. I tillegg finnes det andre analyseverktøy som også fungerer bra: Allfacebookstats, Socialbakers og Google Analytics
Veien videre
Facebook er fortsatt relativt nytt og det finnes ingen eksperter på Facebook-markedsføring. Alle bedrifter har mulighet til å skaffe seg en konkurransefordel. Facebook er ikke vanskelig og det trenger ikke koste skjorta. Det handler om å være der kundene dine er. Det handler om å gjøre det enklere for kunder, partnere, ansatte og leverandører å «connecte».
Historien om det norske selskapet som fikk 100 000 fans på under ett år viser at det ikke alltid er nødvendig å lage en omfattende plan før man setter igang.
Klikk gjerne «liker» nedenfor hvis du vil at vi skal fortsette å dele suksesshistorier fra virkeligheten.
Kilder:
- Forskjellen på strategi og taktikk (Seth Godin, 2007)
- 10 strategy tips from the founder of Zappos (Profitpath, 2012)
- Slik lykkes du på Facebook (Dinepenger.no, 2011)
- Webstrategi (Stammen 2011)
Hei Karl
Her har du savnet mye spennende og riktig bra lesestoff.
Du har tydeligvis satt deg bra inn i det du skriver om.
Det jeg stiller spørsmålstegn ved, er bruk av andre hjelpemiddler som ennkle reklamesnutter / filmer på YouTube.
Her kan du se noen av de eksemplene jeg har merkedsført via bl a FB:
1)http://bit.ly/Inspirator_YT_070512
2) http://bit.ly/selgertilleie
Enkle virkemiddler!!!
Og så, savner jeg liyy yypiske eksempler på konkuranser og annen kreative løsninger – her ser jeg at mange kommer med stadig vekk nye ideer.
Og så sist, men kanskje viktigst – du kan enkelt gjøre noen meget målrettede annonser på både YT og FB som koster bare noen hundrelapper og så ser du hvordan dette fatter interesse!
Sjelden ser man en bedre beskrivelse av en helhetlig taktikk for bruk av Facebook enn denne. Dette er nyttig og jeg vil ikke nøle med å anbefaler det til alle som driver netthandel med bruk av Facebook. Bra greier!
Men! Jeg forstår egentlig ikke helt lenka til mitt innlegg. Er poenget å si at man ikke trenger en helhetlig tilnærming? Er det å si at man ikke bør tenke så mye på forhånd og heller bare sette i gang? Vel… jeg synes ditt innlegg er veldig tydelig nettopp på hvordan en type selskap kan tenke på forhånd for å lykkes. Det er smigrende å bli kalt ekspert, takk for det, men jeg sliter med relevansen…
Strategi er jo nettopp «retningen». Det sier seg selv at forutsetningene endres i dagens internetthverdag og det må strategien ta høyde for. Men å sette opp et motsetningsforhold mot det å ha en helhetlig strategi og det å «implementere som et helvete» er jo egentlig ganske tullete siden det er to sider av samme sak.
Jeg føler også behovet for å understreke at dette er gjeldende for en type virksomhet og på ingen måter allmenngyldig. Ikke bare er virksomhetens forutsetninger (produkter, intern organisering, forhold til digitale kanaler osv.) et vktig poeng, men også det at det er du, en av landets mest erfarne nettmarkedsførere, som har gjort dette.
Det er også et viktig poeng jeg mener du enten tar for gitt eller du velger å utelate: innhold. Det er jo nettopp hva du skal dytte ut på Facebook som er det aller viktigste, hva brukerne faktisk skal engasjere seg i, hva konseptene for konkurransene og aktivitetene er, ikke hvilke applikasjoner du bruker.
Veldig godt observert!
Jeg ønsket å poengtere at det er en veldig tett kobling mellom strategi og taktikk. Strategi er utrolig enkelt i forhold til taktisk gjennomføring. Mange konsulenter og ledere undervurderer viktigheten av handling. Handling leder ofte til strategi! Når du skriver «helhetlig taktikk» i din kommentar, så indikerer du at strategien mangler. Stemmer det? I såfall hvordan ville du gått frem for å dekke det som mangler?
Mitt inntrykk er at mange bruker 90% av ressursene på strategi og 10% av ressursene på handling. Jeg tror det er fornuftig å snu på fordelingen… Jeg tror du vil ha glede av å lese:
http://tribes.no/2012/07/17/vendor-bullshit-detector-5-questions-you-should-ask/
Da jeg begynte å skrive innlegget var planen å skrive om 2 hovedaktiviteter: Skaffe flere fans(1) og engasjere eksisterende fans(2).
Etterhvert som jeg skrev forsto jeg at innlegget ville bli altfor langt hvis jeg forsøkte å dekke begge hovedaktivitetene. Derfor fokuserte jeg mindre på «engasjere fans» og mer på «skaffe fans». Jeg rører ved innhold når jeg skriver at man bør behandle Facebook-postinger mer som e-postkampanjer. Du vil også finne mye om innhold i lenkene til rapporter og blogginnlegget som jeg henviser til i innlegget.
Tja.. nå har vi jo lenge diskutert (bl.a. på HPs blogg: http://hanspetter.info/2012/06/konge-dronning-trone-2/) om hva strategi egentlig er. I dette tilfelle er det kanskje ikke så fruktbart siden det først og fremst er en praktisk tilnærming, som igjen er veldig hendig når det kommer til e-handel. Jeg mener altså ikke at taktikken er mangelfull, foruten innhold, selvfølgelig.
Og jeg er jo helt enig i at altfor mange legger for mye fokus i strategien og ikke i gjennomføringen. Jeg prøvde bare å peke på det åpenbart ironiske (men likevel helt riktige): på den ene siden sier du at vi ikke trenger noen store strategigreier og likevel er det ganske så mange punkter folk kan/bør/vil tenke over når de setter i gang.
Hej 🙂
Det er et rigtig godt indlæg du har skrevet her med maget nyttig information som man kan tage med og få sat i gang på sine egne sider.
Hvad mener du at man bør gøre hvis man er hel ny til facebook pages? Også følge disse «regler» eller bør man starte anderledes?
/Rasmus
Det er mange måter å gå frem. Dette blogginnlegget er en måte. Mange av aktivitetene som er beskrevet i dette innlegget er ikke lenger effektive pga. endringer hos Facebook.