Ikke saksøk middagsselskapet mitt


Hvis målet var å få minst mulig oppmerksomhet rundt saken har Ryan Giggs og Manchester United mislykkes totalt. Jeg er fotballinteressert, men jeg visste ingenting om saken før jeg leste «Se hva som skjedde da utro fotballprofil saksøkte Twitter» i Dagbladet. Ved hjelp av noen raske søk finner jeg sakens kjerne.

Sakens kjerne

Ryan Giggs saksøker Twitter fordi en journalist har publisert rykter om han og en kjent glamormodell på Twitter. Journalisten risikerer å havne i fengsel fordi hun publiserte ryktene på tross av en såkalt «gagging order» mot medier i Storbritannia. Glamormodellen vurderer nå  å saksøke fotballspilleren for å spre usannheter om henne. Fra å være en potensiell utroskapsak i Storbritannia har fotballstjernens handling(avgjørelsen om å saksøke Twitter), ført til enorm omtale på Twitter. Folk i USA, som ikke hadde en anelse om hvem Ryan Giggs var, vet nå at han muligens har vært utro med en glamormodell!

Om Saksøke Twitter

Å saksøke tjenesten Twitter for at noen har publisert et rykte er som å saksøke et middagsselskap fordi noen prater om et spesifikt tema. Hvis man først skal saksøke twitter fordi noen omtaler en ulovlig sak, så bør man også vurdere å saksøke Google og Internett for samme lovbrudd. Det er tross alt Google som gjør det enkelt å finne ryktene på nett og uten Internett så hadde problemet vært håndterbart for det britiske rettsvesenet.

I tillegg bør man saksøke Dagbladet og VG for å omtale saken et klikk unna artikler på internett der fotballstjernens navn blir nevnt. Aftenposten er den eneste av de store papiravisene som ikke har nevnt saken og dermed fulgt britisk lov(etter noen raske søk på Aftenposten.no).

Til slutt bør man saksøke alle blogger og mindre nyhetsnettsteder for å nevne den potensielle utroskapssaken og Ryan Giggs saksøking av Twitter.

Saken kan kanskje sammenlignes med saken der PirateBay blir dømt for å gjøre det enkelt å spre ulovlig informasjon(musikk).

Saken har ingen vinnere

Dette blir en interessant sak å følge. Den toucher på mange interessante punkter. Platebransjen vant over PirateBay, men de tapte enorme inntekter på «saksøk kundene dine»-strategien. Å prøve å håndheve en lov som er umulig å håndheve koster skattebetalerne enorme summer. Kjernen i saken er at lovgivningen og menneskers atferd må tilpasses ny teknologi(Internett, Twitter, Google, nettaviser). Hvis ikke, så vil håndhevelsen av gamle lover hindre innovasjon og koste samfunnet enorme summer!

Kilder

Dette innlegget ble publisert i sosiale medier av Karl Philip. Bokmerk permalenken.

Om Karl Philip

Karl Philip (KP) sitt interesseområde er interaktiv markedsføring, noe han ofte skriver om i aviser og tidsskrifter. Han underviser på Markedshøyskolen og jobber med å skape suksesshistorier for en rekke bedrifter. KP har en MBA i Technology and innovation management.