Medier» er noe man bruker for å påvirke folk. Selvsagt kan man tjene penger på å påvirke folk!

Det jeg tror folk undrer på er: «Hvordan skal min bedrift bruke (sosiale) medier til å påvirke folk til å gjøre det man ønsker?»

Hva sier grunnleggeren av Facebook?

facebook-logo En mediekonserndirektør spurte Mark Zuckerberg (grunnlegger av facebook) følgende spørsmål på et  økonomisk forum i Davos : Hvordan kan vår bedrift lage et sosialt nettverk for våre kunder?

Zuckerberg svarte: «You can’t».

Facebook-grunderen fulgte opp med å si: du skaper ikke sosiale nettverk, de finnes allerede. Det du kan gjøre er å gjøre det enklere for eksisterende sosiale grupper å “connecte». Dette er det viktigste poenget med «sosiale medier». (kilde: page 48 in WWGD, Jeff Jarvis)

Det finnes ingen «silver bullet» for hvordan bedrifter skal opptre i sosiale medier.

Som bedriftsleder må du fokusere på  hvordan du kan gjøre det enklere(og bedre) for dine kunder, ansatte, konkurrenter og partnere å «connecte»?

Praktisk bruk av sosiale medier i Norge

For å demonstrere hva jeg mener om bruk av sosiale medier skal jeg beskrive hvordan vi brukte flere medier(både usosiale og sosiale) til å påvirke over 215 folk til å komme på seminar.

For å sette ting litt på spissen, så handler det om å bruke minst mulig ressurser og allikevel bli utsolgt – hele tiden.

Enkelt og greit. Dette er nøkkelen til hvordan bedrifter bør tenke når det gjelder medier (både sosiale og ikke-sosiale). Ikke veldig revolusjonerende.

Hvordan bruke medier for å få folk til å komme på seminar?

9. februar 2010 arrangerte Shortcut et seminar om iPhoneapplikasjonsutvikling.

Målet med seminaret var å selv lære mer om iPhoneapplikasjoner, få 40 personer til å melde seg på og å bygge folks kjennskap til viktigheten av iPhone applikasjoner slik at etterspørselen etter våre tjenester skulle øke.

Du ser kanskje noen likhetstrekk med hva du ønsker å oppnå i din bedrift? Skaffe oppmerksomhet, øke salget og bygge brand!

Så hva slags medier brukte vi til å oppnå målet?(jeg har uthevet de mediene vi brukte)

Vi brukte Google Wave (vi prøvde ihvertfall..) til å planlegge seminaret. Vi brukte e-post og telefon til å finne og kontakte noen dyktige foredragsholdere fra de ledende iPhoneutviklingsfirmaene i Norge (Apps, SDG, Agens og Shortcut).

I tillegg snakket John Eivind med Torgeir Waterhouse i IKT Norge om å samarbeide om det praktiske rundt arrangementet.

Vi brukte nettstedet shortcut.no til å lage et påmeldingsskjema. Vi brukte Twitter til å informere om arrangementet.

Det tok 3 timer å bli utsolgt. Vi byttet lokaler og til slutt var det 215 påmeldte. Vi brukte minimalt med ressurser og ble utsolgt.

Vi brukte telefon og blogging til å kommunisere forventninger til foredragsholderne og vi brukte e-post til å sende ut praktisk informasjom til de påmeldte.

9. februar ble arrangementet avholdt. Vi oppfordret alle til å tvitre sine tilbakemeldinger samtidig som foredragsholderne snakket. Det medførte at hashtaggen #iphonenorge var den mest brukte hashtaggen i Norge på 9. februar. Mange av de store avisene var tilstede og vi fikk omtale i Dagens Næringsliv og Dagens IT. Noen ble litt irriterte over å ikke blitt invitert på Seminar, men en Twitter-invitasjon underveis gjorde at tilogmed IE6-dødaren Erlend Schei fra Finn.no kom seg på seminar (såvidt jeg vet)!

Vi oppnådde målene våre.

Hvordan kunne vi brukt (sosiale) medier ytterligere?

Det er mye vi kunne gjort annerledes, men faktum er at hovedmålet ble nådd uten å gjøre noe mer. Hvis du kan bruke en brøkdel av markedsbudsjettet ditt og allikevel bli utsolgt, så trenger du ikke å være perfeksjonist. Men her er noen ideer til hva vi burde/kunne gjort annerledes:

1. Gjør det enkelt for folk å «connecte»

I god tid før arrangementet burde vi opprettet et sted hvor de påmeldte og foredragsholderne kunne se hvem som kom og bli kjent med andre seminardeltakere. (Vi gjorde dette i all hast dagen før seminaret…)  Dette kunne vært gjort ved å bruke Linkedin, Facebook eller en nichetjeneste som Crowdvine. Slike grupper ville gitt deltakerne mulighet til å «connecte» både før, under og etter arrangementet. Du beriker seminaropplevelsen for deltakerne, samtidig som du bygger et nettverk rundt deg selv.

2. Gjør det enkelt for folk å si sin mening

Folk (spesielt nordmenn) elsker å klage! Hvis du tilbyr et bra produkt, så bør du oppfordre folk til å si sin mening. Vi gjorde dette ved å fortelle salen om å bruke hashtag #iphonenorge på Twitter , men vi burde gjort mer! Vi burde oppfordret folk til å «live-blogge» mens arrangementet pågikk. Vi burde kanskje  oppfordret folk til å videointervjue hverandre og gjort det enkelt å laste opp til et fellesområde. Vi burde gitt folk mer kred for å dele sin opplevelse med omverdenen. Bloggere er ofte engasjerte folk som elsker å bidra hvis de føler det er en god sak. Å oppfordre folk til å si sin mening om deg og dine produkter er god business uansett hva kundene sier om deg.

3. Gjør det enkelt å dele kunnskap

Her har vi fortsatt ikke levert det vi sa vi skulle gjøre. Vi lovet at vi skulle legge ut presentasjonene til nedlastning og du kan laste ned ZIP-fil med de presentasjonene jeg har mottatt her. Vi burde selvfølgelig live-streamet hele seminaret, lagt ut på video og gjort det enkelt for folk å embedde videoen på eget nettsted. Dette ville økt rekkevidden av seminaret og tiltrukket mange lenker og flere besøk til nettstedet vårt.

4. Gjør det enkelt for folk til å følge deg

Dette handler ikke om å «lure» folk til å følge deg eller oppgi personlig informasjon som skal brukes i skumle markedsføringsøyemed. Det handler om å gjøre det enkelt å følge med på hva du driver med – hvis de er interessert. Dette kan være å gi folk mulighet til å abonnere på RSS-feeden din, registrere seg for å motta e-post, følge Facebook-oppdateringene dine, følge deg på Twitter eller motta SMS-oppdateringer fra deg. Hvis du gjør det enkelt for folk å følge deg, unngår du måtte ty til dyre medier neste gang du har noe som er interessant for dine etterfølgere.

Hvis man fokuserer på de riktige tingene, så vil man aldri få spørsmålet om hva vi gjør i «sosiale medier».

Jeg var «markedssjef» for iPhone-seminaret. Jeg endte som konferansier fordi det ikke var noe særlig behov for det folk flest legger i «markedsføring».  Det var en ny erfaring og jeg ser stort forbedringspotensiale!