Medier» er noe man bruker for å påvirke folk. Selvsagt kan man tjene penger på å påvirke folk!
Det jeg tror folk undrer på er: «Hvordan skal min bedrift bruke (sosiale) medier til å påvirke folk til å gjøre det man ønsker?»
Hva sier grunnleggeren av Facebook?
En mediekonserndirektør spurte Mark Zuckerberg (grunnlegger av facebook) følgende spørsmål på et økonomisk forum i Davos : Hvordan kan vår bedrift lage et sosialt nettverk for våre kunder?
Zuckerberg svarte: «You can’t». |
Facebook-grunderen fulgte opp med å si: du skaper ikke sosiale nettverk, de finnes allerede. Det du kan gjøre er å gjøre det enklere for eksisterende sosiale grupper å “connecte». Dette er det viktigste poenget med «sosiale medier». (kilde: page 48 in WWGD, Jeff Jarvis)
Det finnes ingen «silver bullet» for hvordan bedrifter skal opptre i sosiale medier.
Som bedriftsleder må du fokusere på hvordan du kan gjøre det enklere(og bedre) for dine kunder, ansatte, konkurrenter og partnere å «connecte»?
Praktisk bruk av sosiale medier i Norge
For å demonstrere hva jeg mener om bruk av sosiale medier skal jeg beskrive hvordan vi brukte flere medier(både usosiale og sosiale) til å påvirke over 215 folk til å komme på seminar.
For å sette ting litt på spissen, så handler det om å bruke minst mulig ressurser og allikevel bli utsolgt – hele tiden.
Enkelt og greit. Dette er nøkkelen til hvordan bedrifter bør tenke når det gjelder medier (både sosiale og ikke-sosiale). Ikke veldig revolusjonerende.
Hvordan bruke medier for å få folk til å komme på seminar?
9. februar 2010 arrangerte Shortcut et seminar om iPhoneapplikasjonsutvikling.
Målet med seminaret var å selv lære mer om iPhoneapplikasjoner, få 40 personer til å melde seg på og å bygge folks kjennskap til viktigheten av iPhone applikasjoner slik at etterspørselen etter våre tjenester skulle øke.
Du ser kanskje noen likhetstrekk med hva du ønsker å oppnå i din bedrift? Skaffe oppmerksomhet, øke salget og bygge brand!
Så hva slags medier brukte vi til å oppnå målet?(jeg har uthevet de mediene vi brukte)
Vi brukte Google Wave (vi prøvde ihvertfall..) til å planlegge seminaret. Vi brukte e-post og telefon til å finne og kontakte noen dyktige foredragsholdere fra de ledende iPhoneutviklingsfirmaene i Norge (Apps, SDG, Agens og Shortcut).
I tillegg snakket John Eivind med Torgeir Waterhouse i IKT Norge om å samarbeide om det praktiske rundt arrangementet.
Vi brukte nettstedet shortcut.no til å lage et påmeldingsskjema. Vi brukte Twitter til å informere om arrangementet.
Det tok 3 timer å bli utsolgt. Vi byttet lokaler og til slutt var det 215 påmeldte. Vi brukte minimalt med ressurser og ble utsolgt.
Vi brukte telefon og blogging til å kommunisere forventninger til foredragsholderne og vi brukte e-post til å sende ut praktisk informasjom til de påmeldte.
9. februar ble arrangementet avholdt. Vi oppfordret alle til å tvitre sine tilbakemeldinger samtidig som foredragsholderne snakket. Det medførte at hashtaggen #iphonenorge var den mest brukte hashtaggen i Norge på 9. februar. Mange av de store avisene var tilstede og vi fikk omtale i Dagens Næringsliv og Dagens IT. Noen ble litt irriterte over å ikke blitt invitert på Seminar, men en Twitter-invitasjon underveis gjorde at tilogmed IE6-dødaren Erlend Schei fra Finn.no kom seg på seminar (såvidt jeg vet)!
Vi oppnådde målene våre.
Hvordan kunne vi brukt (sosiale) medier ytterligere?
Det er mye vi kunne gjort annerledes, men faktum er at hovedmålet ble nådd uten å gjøre noe mer. Hvis du kan bruke en brøkdel av markedsbudsjettet ditt og allikevel bli utsolgt, så trenger du ikke å være perfeksjonist. Men her er noen ideer til hva vi burde/kunne gjort annerledes:
1. Gjør det enkelt for folk å «connecte»
I god tid før arrangementet burde vi opprettet et sted hvor de påmeldte og foredragsholderne kunne se hvem som kom og bli kjent med andre seminardeltakere. (Vi gjorde dette i all hast dagen før seminaret…) Dette kunne vært gjort ved å bruke Linkedin, Facebook eller en nichetjeneste som Crowdvine. Slike grupper ville gitt deltakerne mulighet til å «connecte» både før, under og etter arrangementet. Du beriker seminaropplevelsen for deltakerne, samtidig som du bygger et nettverk rundt deg selv.
2. Gjør det enkelt for folk å si sin mening
Folk (spesielt nordmenn) elsker å klage! Hvis du tilbyr et bra produkt, så bør du oppfordre folk til å si sin mening. Vi gjorde dette ved å fortelle salen om å bruke hashtag #iphonenorge på Twitter , men vi burde gjort mer! Vi burde oppfordret folk til å «live-blogge» mens arrangementet pågikk. Vi burde kanskje oppfordret folk til å videointervjue hverandre og gjort det enkelt å laste opp til et fellesområde. Vi burde gitt folk mer kred for å dele sin opplevelse med omverdenen. Bloggere er ofte engasjerte folk som elsker å bidra hvis de føler det er en god sak. Å oppfordre folk til å si sin mening om deg og dine produkter er god business uansett hva kundene sier om deg.
3. Gjør det enkelt å dele kunnskap
Her har vi fortsatt ikke levert det vi sa vi skulle gjøre. Vi lovet at vi skulle legge ut presentasjonene til nedlastning og du kan laste ned ZIP-fil med de presentasjonene jeg har mottatt her. Vi burde selvfølgelig live-streamet hele seminaret, lagt ut på video og gjort det enkelt for folk å embedde videoen på eget nettsted. Dette ville økt rekkevidden av seminaret og tiltrukket mange lenker og flere besøk til nettstedet vårt.
4. Gjør det enkelt for folk til å følge deg
Dette handler ikke om å «lure» folk til å følge deg eller oppgi personlig informasjon som skal brukes i skumle markedsføringsøyemed. Det handler om å gjøre det enkelt å følge med på hva du driver med – hvis de er interessert. Dette kan være å gi folk mulighet til å abonnere på RSS-feeden din, registrere seg for å motta e-post, følge Facebook-oppdateringene dine, følge deg på Twitter eller motta SMS-oppdateringer fra deg. Hvis du gjør det enkelt for folk å følge deg, unngår du måtte ty til dyre medier neste gang du har noe som er interessant for dine etterfølgere.
Hvis man fokuserer på de riktige tingene, så vil man aldri få spørsmålet om hva vi gjør i «sosiale medier».
Jeg var «markedssjef» for iPhone-seminaret. Jeg endte som konferansier fordi det ikke var noe særlig behov for det folk flest legger i «markedsføring». Det var en ny erfaring og jeg ser stort forbedringspotensiale!
- Last ned presentasjonene fra iPhone i Norge-seminaret (16 MB zip-fil)
Ypperlig artikkel. Likte starten godt. Det er mange eksempler på bedrifter som forsøker å skape sosiale nettverk nå. Men den store gevinsten ligger nok i å utnytte dem som allerede finnes.
Hei KP,
Morsomt å se hva dere har fått til. Bare et spm: Var det et gratis arrangement eller hadde det en pris for deltagelsen?
Imponerende effekt fra sosiale medier på kort tid.. Kodus!
Flott gjennomgang, KP. Liker spesielt godt at det er en punktvis liste med fullstendig gjennomførbare ting som (nesten) hvem som helst kan gjøre.
Når det er sagt: iPhone er vel kanskje på andreplass av buzzord om dagen (etter «iPad», men foran «sosiale medier») og så er dere jo flinke og kjente folk, så at det var bare hva dere foretok dere i sosiale medier som førte til fullsatt seminar, er vel å overdrive litt;)
Som første del viser: dere brukte sosiale medier til å (omtrent) enveis formidle at dere hadde et kult arrangement og at folk som var interessert burde komme.
Seminaret var gratis, men jeg tipper mange ville betalt en del for å delta…
@jørgen
Takk. Usikker på om det går an å overdrive så veldig mye når man går igjennom dokumenterte aktiviteter og deretter presenterer dokumenterte resultater?
Ang. enveiskommunikasjon, så er jeg litt usikker på hva du mener.. Hvis man skal snakke med alle hele tiden, så blir det fort kaos. Du får opplyse meg:)
@KP
Mulig jeg formulerte meg litt klønete. Men det jeg mente var at siden dere (shortcut) er relativt kjente og at det er et stort trykk rundt iPhone allerede, var kampanjen i sosiale medier et virkemiddel for å dekke et allerede eksisterende behov.
Forutsetningene for å få et fullsatt seminar var særdeles gode, og dermed ville det vært å overdrive å hevde at det var markedsføringskampanjen i sosiale medier alene som gjorde at seminaret var fullsatt.
Slik jeg leser innlegget brukte dere sosiale medier til å opplyse folk om at dere hadde et arrangement. Dere oppfordret også folk til å fortelle sine nettverk om hvordan seminaret var og la føringer på hvordan de skulle gjøre det. Og det er jo vel og bra det.
Men, som du selv sier: dere gjorde ingen forsøk på å lage et nettbasert community rundt arrangementet eller fagområdene. Dere brukte heller ikke sosiale medier til å hente inn innspill fra folk på forhånd til f.eks hvilke temaer som kunne være interessante, eller andre tiltak som kunne involvert publikum i dialog med hverandre eller dere rundt temaene dere ønsket.
@jorgen
Poenget mitt er at man skal bruke det mediet som løser oppgaven. Om mediet er sosialt eller ikke, betyr ikke så veldig mye.
Vi kunne helt sikkert gjort mer rundt å bygge et faglig sosialt nettverk, men primærmålet var å lære mer om iphoneapp utvikling – ikke å lage et nettbasert community.
@KP,
Takk for innlegg. Liker spesielt mantraet om å bruke minst mulig ressurser og likevel nå mål – hele tiden.
Utfordrende da det er lett å gå i gold-plating-fella.
@KP
Misforstå meg rett: det at dere brukte sosiale medier som hvilke som helst andre medier, har jo vist seg vellykket for dere. Dere løste oppgaven på en utmerket måte og strengt tatt kunne dere fint ha løst den uten sosiale medier.
Det er ikke noe poeng i seg selv å bygge et community, men det er et eksempel på hvordan sosiale medier kunne ha vært brukt på en annen måte en mer tradisjonelle medier.
Sosiale medier er som hvilke som helst andre medier – forskjellige fra de andre mediene.
Klart vi kunne løst oppgaven på andre måter, men det hadde antageligvis kostet mer og gitt dårligere konvertering.