Mange ser på Facebook som en reklamefri tjeneste der man kan kommunisere med venner og familie! I tiden fremover må Facebook balansere mellom å være en nyttig tjeneste for brukerne og å tjene penger. Google har klart dette på en god måte. Det gjenstår å se om Facebook klarer det samme!
Bakgrunn: Norsk case
Butikkjeden Enklere Liv har de siste 8 månedene fått over 100 000 fans på Facebook. I september 2011 hadde de ca. 1 700 fans og pr. mai 2012 har de passert 100 000 fans kombinert i Norge og Sverige. Dette plasserer Enklere Liv på topp 25 listen over merkevarer på Facebook i Norge.
Når man har 100 000 fans, oppdager man raskt at Facebook blir en viktig markedskanal. Hver posting på Facebook betyr salg på nett og potensielle kunder i Enklere Liv-butikker over hele landet. Små justeringer kan gi enorme utslag i responsraten. Denne oppdagelsen har gjort meg nysgjerrig på hva man bør skrive på Facebook for å engasjere sine fans!
Research & Konklusjoner
For å unngå å måtte finne opp hjulet på nytt har jeg sett på en del internasjonale undersøkelser. Momentus Media har studert innleggene til de 20 000 ledende Facebook-sidene. Her er et sammendrag av deres «oppdagelser»
- Når bør man publisere på Facebook?
Kort svar: Helger og off-peak tidspunkter gir høyest engasjement - Hvor ofte bør man publisere på Facebook?
Kort svar: Publiser så ofte du vil! Alle ser ikke hver melding, så du kan tryggt publisere flere ganger om dagen. - Hva slags innhold engasjerer mest?
Kort svar: Bilder engasjerer mest. - Bør jeg aktivt spørre fans om å gjøre noe(like, kommentere, dele)?
Kort svar: JA! Å spørre folk om å like øker engasjementsnivået med 216% - Bør jeg stille spørsmål til mine fans?
Kort svar: Spørsmål øker ikke engasjementsnivået, men det øker antall kommentarer. - Hvor lange bør mine statusoppdateringer være?
Kort svar: Lange meldinger gir mer engasjement enn korte statusoppdageringer - Hvor lenge «varer» en statusoppdatering i Facebook-feeden?
Kort svar: 50% av klikkene skjer i løpet av 1 time. 90% skjer i løpet av 9 timer
Klikk «liker» nedenfor og fortell dine beste tips når det gjelder statusoppdateringer på Facebook?
Hei Karl Philip. Jeg ser innimellom annonser for FB-siden til Enklere Liv. Hvor mange fans vil dere anslå kommer gjennom denne kanalen prosentvis?
I Facebook-insights, har du følgende statistikk:
Kilder til Liker?
– Annonser og sponsede hendelser?
– På siden?
Jeg antar at den øverste er personer som Liker fra annonser og den nederste er folk som «liker» på enten på enklereliv.no eller på facebook.com/enklereliv uten å ha klikket på en facebook-annonse.
Disse to har en 50/50 fordeling..
Når er off-peak tidspunkter?
Det er et godt spørsmål:)
Min første tanke var tidlig om morgen og sent på kvelden… Men når du stiller spørsmålet, så ble jeg litt usikker.
Takk for opplysende artikkel!
Har du noen formening om effekt av facebook markedsføring i B2B?