Mange ser på Facebook som en reklamefri tjeneste der man kan kommunisere med venner og familie! I tiden fremover må Facebook balansere mellom å være en nyttig tjeneste for brukerne og å tjene penger. Google har klart dette på en god måte. Det gjenstår å se om Facebook klarer det samme!
Bakgrunn: Norsk case
Butikkjeden Enklere Liv har de siste 8 månedene fått over 100 000 fans på Facebook. I september 2011 hadde de ca. 1 700 fans og pr. mai 2012 har de passert 100 000 fans kombinert i Norge og Sverige. Dette plasserer Enklere Liv på topp 25 listen over merkevarer på Facebook i Norge.
Når man har 100 000 fans, oppdager man raskt at Facebook blir en viktig markedskanal. Hver posting på Facebook betyr salg på nett og potensielle kunder i Enklere Liv-butikker over hele landet. Små justeringer kan gi enorme utslag i responsraten. Denne oppdagelsen har gjort meg nysgjerrig på hva man bør skrive på Facebook for å engasjere sine fans!
Research & Konklusjoner
For å unngå å måtte finne opp hjulet på nytt har jeg sett på en del internasjonale undersøkelser. Momentus Media har studert innleggene til de 20 000 ledende Facebook-sidene. Her er et sammendrag av deres «oppdagelser»
- Når bør man publisere på Facebook?
Kort svar: Helger og off-peak tidspunkter gir høyest engasjement - Hvor ofte bør man publisere på Facebook?
Kort svar: Publiser så ofte du vil! Alle ser ikke hver melding, så du kan tryggt publisere flere ganger om dagen. - Hva slags innhold engasjerer mest?
Kort svar: Bilder engasjerer mest. - Bør jeg aktivt spørre fans om å gjøre noe(like, kommentere, dele)?
Kort svar: JA! Å spørre folk om å like øker engasjementsnivået med 216% - Bør jeg stille spørsmål til mine fans?
Kort svar: Spørsmål øker ikke engasjementsnivået, men det øker antall kommentarer. - Hvor lange bør mine statusoppdateringer være?
Kort svar: Lange meldinger gir mer engasjement enn korte statusoppdageringer - Hvor lenge «varer» en statusoppdatering i Facebook-feeden?
Kort svar: 50% av klikkene skjer i løpet av 1 time. 90% skjer i løpet av 9 timer
Klikk «liker» nedenfor og fortell dine beste tips når det gjelder statusoppdateringer på Facebook?
Når er off-peak tidspunkter?
Det er et godt spørsmål:)
Min første tanke var tidlig om morgen og sent på kvelden… Men når du stiller spørsmålet, så ble jeg litt usikker.
Tilbaketråkk: Den perfekte Facebook-strategi – Stammen.no
Tilbaketråkk: How to get 100 000 fans on Facebook in less than a year « Tribes.no
Takk for opplysende artikkel!
Har du noen formening om effekt av facebook markedsføring i B2B?