Grunnlaget for Googles suksess og gjennombrudd er Google PageRank. PageRank er systemet som gjør at Google søkeresultater mer relevante enn tidligere søkemotorer. For de spesielt interesserte, så ligger hovedoppgaven til Google grunnleggerne her. I tillegg til faktorene som f.eks. Altavista brukte for å avgjøre søkemotorplasseringene til et nettsted, la Google til faktorene om inngående linker.
Hypotesen til Google grunnleggerne er at et nettsted med mange inngående linker er bedre enn et nettsted med få inngående linker. Dette betyr at hvis alt annet er likt, så vil en ekstra inngående lenke til ditt nettsted føre til at du dukker opp høyere i søkeresultatene enn konkurrentene dine. Bibliotekarer har brukt referansetankegangen i en årrekke for å avgjøre kvaliteten på en bok. Hvis en bok blir brukt som kildehenvisning i en rekke tidsskrifter, bøker og fagblader, så blir boken regnet som en autoritet. Pagerank er naturligvis mer kompleks enn denne enkle beskrivelsen, men poenget er at du burde jobbe aktivt med å få inngående linker til nettstedet ditt hvis du ønsker å mye trafikk fra søkemotorene.
Vi har tidligere skrevet om 10 ting alle norske bedrifter bør gjøre for å få flere linker.
Vi har forsøkt å lage en liste over praktiske lenkebyggingstips med eksempler:
- Lag en verdifull ressursside (liste, rapporter, historien til.., hvordan gjøre.., etc) – 5 sjeldne, men verdifulle linkbyggingstips
- Finn opp et nytt begrep og få folk til å snakke om det – Vi forsøker på Kuttisme:)
- Driv liveblogging fra en konferanse – Liveblogging fra Webdagene 2007
- Intervju kjente personer og publiser intervjuet – Jenerous
- Lag et nyttig verktøy – Gratis verktøy for søkemotoroptimalisering
- Skriv en interessant artikkel – Google Adwords private label solution
- Kjør en konkurranse – Dagens konkurranse i Dyreparken
- Test noe nytt som aldri har blitt gjort før – Jazzcode (unik kombo av business og jazz)
- Vær den første som gjør noe på internett – Lonelgirl15
- Bli en bransjeeksper/nicheekspert – Vi forsøker på Kuttisme:)
- Vær den første til å avsløre en svindler – Søkemotorjuks
- Vær uenig med en autoritet – Helge Tennøe er uenig med autoritetene fra Netlife
- Skriv noe morsomt – Full pakke fra Stabburet
- Lag et interessant bilde – Jon Arne Rise som røyker
- Vær først til å forske på noe – Svensk-dansk ekspedisjon utforsker havbunnen på Arktis(PDF)
- Lag et plugin til en programvare – Firefox webdeveloper plugin
- Lag et verktøy som folk kan linke til- Pagestrength-verktøy
- Driv gjøn med kjente personer – Miss South Carolina svarer på vanskelige spørsmål
- Lag en ressursside i tilknytning til en viktig hendelse – Torino2006
- Kom opp med en kontroversiell ide og bruk fakta til å underbygge ideene – Google bør betale merkevareeieren
- Kommenter på nyhetssaker – Kuttisme kommenterer på Stabburet Full Pakke
- Gi bort noe gratis – Gratis T-skjorte fra Webdagene 2007 (ikke gratis lenger..)
Som dere ser så handler linkbygging om relasjonsbygging, produktutvikling, PR-aktiviteter og tradisjonell markedsføring. På samme måte som man setter av markedsføringssressurser til betaltannonsering, teknisk optimalisering, e-postmarkedsføring, webredaktørarbeid og andre markedsrelaterte oppgaver, vil norske bedrifter også kanskje jobbe mer målrettet med linkbygging.