Ønsker du mer trafikk, flere besøkende og/eller flere kunder? Da bør du fortsette å lese…

Grunnprinsippet med søkemotormarkedsføring er å være synlige der folk søker etter deg. En stor andel internettbrukere benytter søkemotoren Google når de leter etter noe de trenger. Hvis du skal fly til Bergen, så kan det tenkes at du går til www.google.no og søker etter «Flybilletter Bergen«. Når du trykker søk får du raskt oversikt over de nettstedene som er mest relevante for «flybilletter bergen».

I tillegg til søkeresultatene vises det annonser på høyre side av nettleseren din og rett over søkeresultatene. Dette er det som kalles «betalt søkemotorannonsering»(eller pay per click annonsering – også kjent som PPC). Se figuren nedenfor:

Søkemotormarkedsføring

Søkemotormarkedsføringarbeidet kan deles i to;

  1. betalt søkeordsannonsering
  2. organisk søkemotoroptimalisering.