Målet med søkemotoroptimaliseringsaktiviteter er å få nettsted til å dukke opp høyt i Google(og andre søkemotorer) når noen søker. Søkemotorene har som mål å lede deg til de mest relevante nettstedene basert på det du søker etter.
For å avgjøre hvorvidt et nettsted er relevant, benytter søkemotorene en kompleks algoritme. Denne algoritmen tar hensyn til flere faktorer for å avgjøre relevansen til de de forskjellige nettstedene.
Last ned Googles guide til søkemotoroptimalisering
Organisk søkemotoroptimalisering(også kalt naturlig søkemotoroptimalisering og search engine optimization – SEO) handler om å lage gode nettsteder med godt og relevant innhold, høy teknisk kvalitet og linker fra kvalitetsnettsteder. På denne måten øker sjansen for at nettstedet havner høyt opp i søkeresultatene.
Hvis din bedrift har god kompetanse innen «web-teknologier» som HTML, CSS, Publiseringssystemer, brukervennlighet, informasjonsarkitektur og i tillegg har dyktige skribenter med god oversikt over produktene du tilbyr, så kan dette arbeidet utføres internt ved å følge disse søkemotoroptimaliseringstipsene i tillegg til Google’s retningslinjer for webmastere.
Søkemotoroptimaliseringsaktiviteter kan deles opp i teknisk utvikling, redaksjonell innholdsproduksjon og linkbait.
Ifølge 37 av verdens fremste eksperter så er dette de 10 viktigste faktorene for å komme høyt opp i Googles søkeresultater:
- Nøkkelord i tittel-taggene på nettstedet ditt – bruk viktige nøkkelord i tittel-tagger og overskrifter.
- Global linkpopularitet fra alle nettsteder- sørg for at andre nettsteder linker til ditt nettsted.
- Anker-tekst i inngående linker – sørg for at folk som linker til deg bruker viktige nøkkelord i selve linkteksten.
- Lenkepopularitet internt på nettstedet ditt – link til viktige sider på nettstedet ditt fra flere steder(ikke overdriv).
- Alderen på domenet ditt er viktig – eldre domenenavn har høyere autoritet enn ny-registrerte domener.
- Lenker fra sider som omhandler lignende temaer direkte til undersider – sørg for at andre relevante nettsteder linker til relevante sider på ditt nettsted.
- Inngående linker fra autoritetsnettsteder som omhandler et spesifikt tema – sørg for at bransjenettsteder linker til ditt nettsted.
- Nøkkelord i tekstene på sidene – bruk nøkkelord i selve teksten på sidene dine.
- Global linkpopularitet på nettstedene som linker til deg – jobb aktivt med å få populære nettsteder til å linke til ditt nettsted.
- Nye inngående linker til nettstedet – jobb aktivt med å få nettsteder til å linke til deg.