Mange overser viktigheten av webanalyse og avfeier det med at det er statistikk kun for de som jobber med internett. Faktum er at i firmaer som lykkes på nett(f.eks. Utdanningshuset, Apotek 1, Finn.no, m.fl. ), så er webanalyse en meget sentral del av virksomheten. Disse firmaene bruker webanalyse aktivt til å lære og deretter raskt handle basert på reell kunnskap.

Webanalyse gir svar på viktige spørsmål som:

  • Hvilke markedsaktiviteter gir resultater og hvilke aktiviteter er bortkastede penger?
  • Hva slags informasjon er mine kunder interessert i?
  • Hvor i kjøpsprosessen stopper kundene opp?
  • Hva er din bedrifts konverteringsrate?

La oss si at du kjører samme type bannere i VG, Startsiden.no, Dagbladet og Nettavisen på en mandag:

Kostnad + Resultatet.

Kanal Kostnad Antall salg Kostnad per salg
VG 30 000 kr 200 150 kr
Startsiden.no 30 000 kr 300 100 kr
Dagbladet 20 000 kr 150 133 kr
Nettavisen 25 000 kr 150 166 kr

Forklaring: Du investerer 30 000 kr. på annonsering på VG. Det fører til 200 salg. Kostnaden per salg blir 150 kr.

En smart markedsfører ønsker å maksimere den målbare effekten av en kampanje og vil se på tallene over og konkludere med at Startsiden.no, i dette tilfelle er den mest effektive kanalen. Jeg sier ikke at man kun skal annonsere på Startsiden.no, men jeg antyder at man skal flytte penger over på de kanalene som gir lavest markedsføringskostnad per salg. Man bør også bruke informasjonen til å få en konkurransedyktig pris hos de forskjellige nettsidene.

For mer informasjon, ta en titt på:

Hvordan komme i gang?

Det første du må gjøre er å ta kontakt med web-ansvarlig og spørre om informasjon fra webanalyseverktøyet. Spør om et cirka tall på daglig besøkende. Spør også om antall bestillinger(evt. henvendelser) per dag. Unngå diskusjoner om hvilket mål man skal bruke(unike besøkend per dag, unike sesjoner, etc.) Det viktige er at du finner et tall som gir en indikasjon på antall besøkende og konsekvent henter tallet fra samme sted i fremtiden. Spør også om hvor trafikken kommer fra(nettannonser, partner-nettsteder, søkemotorene, startsiden.no, sol.no). De bedre statistikkverktøyene kan gi deg detaljert informasjon om hvilke «markedskanaler» gir mest trafikk og mest salg. Når du har denne informasjonen, så kan du begynne å handle mer intelligent og sammenligne kostnader med resulter.

Et godt webanalyse verktøy bør kunne gi deg svar på:

  • Hvor mange besøker nettstedet vårt hver dag?
  • Hvor kommer våre besøkende fra?
  • Hvilke sider på vårt nettsted er mest populære?
  • Hvor lang tid tilbringer våre besøkende på forskjellige sider?
  • Hvor i salgsprosessen får våre kunder problemer med å komme videre?
  • Hvor mange salg(evt. henvendelser) får vi fra nettstedet vårt hver dag?

Det er meget stor forskjell på analyseverktøy. Hvis du ikke får svar på spørsmålene over, så bør du jobbe for å få et nytt verktøy implementert. Det er ingen stor sak å implementere et nytt verktøy. En typisk implementasjon tar 1-2 timer. Jeg har brukt Hitbox, Clicktracks, Webtrends, Fireclick og Google Analytics. Alle er gode verktøy med lignende funksjonalitet. Forskjellen er at Google tilbyr sitt verktøy gratis.

Konverteringsraten er forholdet mellom hvor mange som besøker ditt nettsted og hvor mange som utfører en ønsket handling. Hvis du har 100 besøkende på ditt nettsted i løpet av en dag og 4 personer handler, så er din konverteringsraten din for handel 4%.