Hvorfor søkemotoroptimalisering?

Målet med søkemotoroptimalisering (forkortes til SEO) er å få nettsted til å dukke opp høyt i Google (og andre søkemotorer).

Søkemotorer står for veldig mye av besøk til nettsteder. Ved å rangere høyt på relevante søkeord kan du få mye besøk og nye kunder til virksomheten din.

Hvordan rangerer Google nettsider?

Googles uttalte mål er å “organisere all informasjonen i verden og gjøre den tilgjengelig og nyttig for alle.”

Det vil si at de ønsker å gi plass nummer 1 i søkeresultatet til den siden som har den beste og mest tilgjengelige informasjonen om emnet som ble søkt etter. Det vil si: Vil du bli nummer 1 på termen “bilforsikring” så må du også lage det beste innholdet om bilforsikring!

Men hvordan avgjør Google hvilket innhold som er best?

For å avgjøre hvorvidt et nettsted er relevant, benytter søkemotorene en kompleks algoritme. Denne algoritmen tar hensyn til flere faktorer for å avgjøre relevansen til de de forskjellige nettstedene.

Det viktigste er:

  1. Linker fra andre nettsteder. Hvis mange nettsteder peker på deg og sier at du er best på bilforsikring, så tror Google på dem. Spesielt hvis sidene som peker også handler om bilforsikring. Et nyttig tankeeksempel er rangering av fagbøker. Hvilken fagbok er den viktigste? Jo; den alle de andre refererer til.
  2. Relevant og brukervennlig innhold. Innholdet må være godt og handle om emnet du vil være synlig på. Men det må også være skrevet med de ord og vendinger vanlige folk bruker. Ønsker du å selge bilforsikringer kan du ikke lage en artikkel om “bilassuranse”.
  3. Teknisk oppbygging. Nettsidene må være bygget skikkelig. Etter standarder og slik at de er tilgjengelige og forståelige også for blinde. (Google er blind). Husk: Google ønsker å gjøre informasjon tilgjengelig for alle. God SEO krever at nettsidene også er tilrettelagt for dem med nedsatt funksjonsevne.
  4. Tilstedeværelse i sosiale medier. Google er opptatt av å gjøre innhold tilgjengelig og nyttig for alle. Siden folk bruker stadig mer tid på Facebook og andre sosiale medier, betyr det at Google også legger mer ressurser på de sosiale aspektene når de rangerer søkeresultatene.

Du finner mer om rangeringsfaktorer i denne rankingrapporten fra SEOmoz – og last gjerne ned Googles guide til søkemotoroptimalisering (pdf) for mer detaljer.

Enkle tiltak for bedre SEO

SEO er ganske enkelt å gjøre halvbra, men skal du ha full effekt anbefaler vi å ta kontakt med noen som virkelig kan dette og holder seg oppdatert på alle krumspring i algoritmen.

Men som sagt – Det er ting du kan og bør gjøre selv:

  1. Lag bedre innhold. Seriøst. Gå gjennom nettstedet ditt og tenk over: “Er dette det beste innholdet jeg klarer å lage om … (sett inn emnet på siden)?” Og kutt gjerne bort dårlig, unødvendig innhold.
  2. Titteltagger. Bruk viktige nøkkelord i tittel-tagger. Tiiteltagger er teksten øverst i det blå feltet på nettleseren når du besøker en nettside. Hvis du høyreklikker et sted på nettsiden og velger “View Source” eller “Vis kilde”, så er tittelfeltet det som dukker opp mellom . Det tar omtrent 2 minutter å endre.
  3. Bygg linker – sørg for at kunder, leverandører og samarbeidspartnere linker til ditt nettsted. Send dem en hyggelig epost og be om en link!
  4. Anker-tekst i inngående linker – sørg for at folk som linker til deg bruker viktige nøkkelord i selve linkteksten.
  5. Intern linking – link til viktige sider på nettstedet ditt fra flere steder på nettstedet (Fortell Google at “Det er denne siden som er viktig!”).
  6. Nøkkelord i tekstene på sidene – bruk de ordene du ønsker å bli funnet i Google på i overskrifter, linker og i teksten på sidene dine. Men ikke overdriv!
  7. Registrer firmaet ditt på Google Places
  8. Installer Google Webmaster Tool – det forteller deg alt som er feil med nettsiden, hva du rangerer på og hva du bør gjøre for å forbedre nettsiden.
  9. Vær tilstede i sosiale medier – Google er opptatt av å gjøre innhold tilgjengelig. I 2011 tilbringer folk stadig mer tid på Facebook, twitter og andre sosiale nettsteder. Der bør du også være.

Det kan også være en ide å annonsere i Google Adwords. Det gir deg ikke bedre naturlig rangering direkte, men det gir mer trafikk, og mer trafikk gir bedre rangering etterhvert. (I tillegg lærer du veldig mye om søk og søkevaner gjennom Adwordsannonsering)

Vi anbefaler også å se på:

  • Web Developers SEO Cheat Sheet (pdf) – en oversikt over de viktigste HTML-taggene og idekseringstipsene for teknisk SEO
  • Anatomy of a URL – en forklaring på hvordan nettadressen – URLen – er satt sammen og hvordan du best utnytter det i SEO

Kilder:

  • Opprinnelig skrevet av Karl Philip Lund
  • Oppdatert i juni 2010 av Kåre Garnes
  • Oppdatert mai 2011 av Karl Philip Lund
  • Oppdatert august 2014 av Karl Philip Lund