Mange arbeidsgivere søker i disse dager etter personer med digital kompetanse. For å forenkle søkejobben for både studenter og arbeidsgivere har jeg satt sammen en sjekkliste for studenter som ønsker å jobbe med digital markedsføring. Ved å gjennomføre oppgavene nedenfor viser studenter engasjement og at de har grunnleggende digital kompetanse. I tillegg viser studentene gjennomføringsevne av praktiske digitale aktiviteter.

1. Opprett en blogg på WordPress, Blogger eller Tumblr 
Skriv noen blogginnlegg om noe du interesserer deg for. Lag en «Om meg» side der du embedder en 2-minutters introduksjonsvideo av deg selv. Sett opp en Google Analytics-konto for bloggen og få den til å måle besøk på bloggen. Slik setter du opp en blogg (video).

2. Opprett en Linkedin-profil
Sørg for at Linkedin-profilen har bilde, et kort sammendrag og god utfyllende informasjon om utdannelse, erfaringer og evt. annet. Link gjerne til din egen Linkedin-profil fra bloggen.

3. Sett opp en gratis e-post markedsføringskonto på enten Mailchimp, Getresponse eller Campaignmonitor
Sett sammen en enkel markedsføringse-post, last opp noen e-postadresser og send ut en test e-post der du forteller litt om deg selv, samt inkluderer bilde av deg selv og en lenke til din 2-minutters introduksjonsvideo.

4. Ta Google Adwords eksamen
Les igjennom eksamensmateriale og få bestått på Adwords-eksamen. Kom igang her: https://www.google.com/partners/

5. Lær grunnleggende photoshop
Du trenger ikke bli ekspert på photoshop, men du bør kunne det grunnleggende. Her finner du en rekke opplæringsvideoer : http://tv.adobe.com/show/learn-photoshop-cs6/

6. Lær deg touch-metoden
Gode skriveegenskaper er ekstremt viktig når du skal jobb digitalt. Det gjelder både når du skal skrive effektive annonsetekster, når du skal skrive rapporter og når du skal kommunisere med andre. Ta  http://www.typingclub.com/

BONUS:
7. Lær deg grunnleggende HTML/CSS
(Tips fra Markedsdirektør i Netthandelen.no , Espen Doknes)

Kanskje en enkel innføring hos http://www.codecademy.com/ – spesielt HTML/CSS seksjonen (http://www.codecademy.com/tracks/web). Samme prinsipp som du skriver rundt Photoshop, man trenger ikke nødvendigvis å bli en ekspert, men en generell forståelse på hvordan ting faktisk «fungerer under panseret» er en god og nyttig egenskap. Dette vil i mange tilfeller føre til mindre friksjon i den tradisjonelle IT og marked tug-of-war.

Til Arbeidsgivere
Det er mange måter faktorerer som avgjør om en ansettelse blir vellykket. I Zappos, en av verdens ledende e-handelsselskaper,  intervjuer de kandidater på to hovedkriterier; Skills og «Culture fit». De 6 overnevnte punktene dekker først og fremst «skills» kriteriet. Studenter som gjennomfører de overnevnte oppgavene viser også at de har evnen til å gjennomføre digitale aktiviteter – en evne som savnes i de fleste organisasjoner!

Hvorfor skal studenter gjøre dette?
De fleste arbeidsgivere «googler» kandidater før de innkalles til intervju. Søkeresultatet arbeidsgiveren får opp når de skriver inn ditt navn kan være avgjørende for om du blir vurdert og invitert til intervju. Ved å sette opp en blogg tar du kontroll over ditt eget navn i Google. Samtidig viser du at du behersker et publiseringssystem. De fleste bedrifter benytter et publiseringssystem til å administrere bedriftens nettsted.

Ved å lage en intro video av deg selv, viser du både engasjement og forståelse for video som kommunikasjonsmiddel.

Ved å sette opp en Google Analytics-konto på din egen blogg demonstrerer du grunnleggende teknisk forståelse, samtidig som du får innsikt i hvor mange som søker etter ditt navn i google.

En god Linkedin-profil viser potensielle arbeidsgivere at du forstår viktigheten av å bygge et profesjonelt nettverk.

Når du kommer ut i jobb er det viktig å være operativ. Da er det smart å ha grunnleggende forståelse for hvordan Googles annonsesystemer fungerer og hvordan man redigerer grafisk materiale.

Touch-metoden sparer både deg og arbeidsgiver for mye tid.

Alle som fullfører disse 6 punktene har gode sjanser for å få jobb.