Våkn opp! Hvis du ønsker deg drømmejobben i 2015 må du være tilstede, tilegne deg relevant kunnskap, være synlig, og ha riktig fokus. Du trenger ikke en plan i livet, men et kompass. Velg hvilken retning du ønsker å gå. Beveg deg i riktig retning. Regn med at ting forandrer seg på veien!
Tøye grenser og sprenge komfortsoner
I faget Digital Markedsføring på Markedshøyskolen har studentene lært grunnleggende ferdigheter for digital markedsføring og samtidig fått mulighet til å utvikle og markedsføre seg selv ved hjelp av blogging og annet de lærer i klassen. Studentene blir utfordret til å tøye grenser og sprenge komfortsonene sine og ikke minst lærer de seg kunsten å gjennomføre.
En praktisk tilnærming til digital markedsføring
En praktisk tilnærming til digital markedsføring gir målbare resultater for de som velger å være tilstede:
- En student fikk et blogginnlegg favorittmarkert av Jens Stoltenberg.
- En student ble invitert i juryen for Content Marketing Awards.
- En student fikk blogginnlegget «Den Jævla bloggen» publisert på Kampanje.
- En student ble intervjuet i Nettavisen.
- Flere studenter ble kontaktet av norske grundere etter å ha skrevet nettbutikkvurderinger.
- En student ble invitert til God Morgen Norge på TV2 i forbindelse med at hun fikk jobb gjennom blogging og sosiale medier.
- 40% av studentene har blitt kontaktet av firmaer pga. bloggen de har laget.
Highlights våren 2015
Highlights(i tilfeldig rekkefølge) fra Digital Markedsføring på Markedshøyskolen vårsemester 2015 fra studentenes egne blogger:
- Hjelp noen uten å forvente noe tilbake – av Tage Le
- Content marketing-debatten på villspor – av Frida Marie Grande
- Du trenger ikke en plan i livet, men et kompass – av Sara Myrvoll
- Den Jævla bloggen – av Bianca Marie Nilsen
- Sindre Fossum Beyer: Sosiale Stoltenberg og 22. juli – av Christopher Aitken
- Attribusjonsanalyse med Eivind Savio – av Fredrik Kiran
- Walk a mile in your customers shoes – av Maria Fosse
- Bloggtips av Jørgen Helland – av Tina Helen Bergem
- Cecilie Staude: Forståelsen av sosiale medier – av Samira Hoummira
- Nettbutikkvurdering – av Martine Rokne
- Skriving er dagens valuta for gode ideer – av Andreas Kristiansen
- Performance marketing og optimalisering – av Christopher Aitken
- Gruppeeksamen i Google Online Marketing Challenge – Julie Løken Heggdal
- Google Online marketing challenge 2015 – av Stella Gude
- Arne Krokan: Hvordan lære raskere og jobbe smartere, i skolen? – av Åse Marie Madsen
- Et lite innblikk i Real Time Bidding (RTB) – av Julie Becklund
- Kunsten å gjennomføre – av Hanne Birgitte Arntsen
De beste markedsføringsstudentene
Karakterer har vært et viktig måleinstrument for universiteter siden tidenes morgen. I en digital verden der 80% av arbeidsgivere Googler jobbkandidater, så teller karakterer mindre. Holdninger, ferdigheter, gjennomføringskraft og digital synlighet teller mer. I den forbindelse har jeg forsøkt å rangere studenter basert på faktorer som sier noe om gjennomføringskraft. Rangeringen er inspirert av hvordan Google rangerer nettsider basert på algoritmer:
- Nysgjerrighet – er studenten nysgjerrig, sulten og lærevillig?
- Tilstedeværelse – Er studenten tilstede i undervisningen og/eller på nett?
- Kreativitet – Skaper studenten nye og nyttige (nyttig kan erstattes med vakre, morsomme) resultater?
- Sosial intelligens – Er studenten flink til å omgås andre i klasserommet og på nett?
- Teknisk kompetanse – Er studenten dyktig med tekniske verktøy?
- Skriveferdigheter – Er studenten dyktig på å skrive?
- Presentasjonsteknikk – Er studenten flink til å presentere temaer og seg selv? I klasserom og på nett.
- Autoritet – Har studenten fått mange inngående henvisninger til bloggen sin?
- Touchmetoden – Behersker studenten touch-metoden?
Vi brukte denne Kahooten til å innhente informasjon om kriteriene direkte fra studentene. Den største mangelen i næringslivet i dag, ifølge Jack Welch, er mangelen på ærlig og direkte tilbakemeldinger fra omverdenen. Et eksempel på direkte og ærlig tilbakemelding kan leses her: Den Jævla bloggen. Her kan du se en rangert oversikt over studentene i klassen Digital Markedsføring på Markedshøyskolen i 2015:
Oversikt over de beste studentene*
*Dette er kun basert på min del av kurset.
Nøkkeltall fra klassen 2015
Nøkkeltall fra klassen(studenter som har vært tilstede mer enn 50%):
- 67% av studentene kan touch-metoden
- 100% har satt opp egen blogg
- 94% har implementert Google Tag Manager
- 97% har implementert Google Analytics
- 100% har laget en «om meg» side
- 61% har laget en personlig presentasjonsvideo
- 32% har forsøkt å beskrive drømmejobben
- 67% har skrevet blogginnlegg utover påkrevde oppgaver
- 84% har gjennomført Google Online Marketing challenge
- 16% har tatt Google Adwords eksamen
- 40% av studentene har blitt kontaktet av firmaer i forbindelse med bloggen sin.
Fantastisk, Karl Philip! Du er en av de mest inspirerende menneskene jeg har møtt, og den eneste foreleseren som har vært så opptatt av å få studentene ut i arbeid og uttøve teori i praksis. Dette har fått meg til å bevege meg utenfor komfortsonen og motta jobbtilbud. Jeg er utrolig glad for alt jeg har lært dette semesteret, og kommer definitivt til å anbefale valgfaget videre til kommende studenter!
Takk for veldig hyggelige ord!
Veldig enig med Samira! Dette har vært en utrolig lærerik og grensebrytende semester. Jeg har lært mye, sprengt komfortsonen, og ikke minst fått meg ny og studierelevant jobb. Tusen takk for et givende semester!
Tusen takk for et utrolig spennende semester. Har lært utrolig mye. Du har vært så engasjert, og sett oss alle sammen. Enig med Samira, jeg skal også anbefale dette valgfag videre.
Igjen, Tusen takk 🙂
Like!
Så gøy, gratulerer med en flott suksess-historie 🙂
Takker Øyvind. Suksesshistorier er gøy! Håper alt står bra til.
Interessant innlegg! Enig med at man ikke trenger en plan, men et kompass!
Hello blogger, i must say you have very interesting articles here.
Your blog should go viral. You need initial traffic only.
How to get it? Search for; Mertiso’s tips go viral