Våkn opp! Hvis du ønsker deg drømmejobben i 2015 må du være tilstede, tilegne deg relevant kunnskap, være synlig, og ha riktig fokus. Du trenger ikke en plan i livet, men et kompass. Velg hvilken retning du ønsker å gå. Beveg deg i riktig retning. Regn med at ting forandrer seg på veien!

Tøye grenser og sprenge komfortsoner

I faget Digital Markedsføring på Markedshøyskolen har studentene  lært grunnleggende ferdigheter for digital markedsføring og samtidig fått mulighet til å utvikle og markedsføre seg selv ved hjelp av blogging og annet de lærer i klassen. Studentene blir utfordret til å tøye grenser og sprenge komfortsonene sine og ikke minst lærer de seg kunsten å gjennomføre.

En praktisk tilnærming til digital markedsføring

En praktisk tilnærming til digital markedsføring gir målbare resultater for de som velger å være tilstede:

Highlights våren 2015

Highlights(i tilfeldig rekkefølge) fra Digital Markedsføring på Markedshøyskolen vårsemester 2015 fra studentenes egne blogger:

De beste markedsføringsstudentene

Karakterer har vært et viktig måleinstrument for universiteter siden tidenes morgen. I en digital verden der 80% av arbeidsgivere Googler jobbkandidater, så teller karakterer mindre. Holdninger, ferdigheter, gjennomføringskraft og digital synlighet teller mer.  I den forbindelse har jeg forsøkt å rangere studenter basert på faktorer som sier noe om gjennomføringskraft. Rangeringen er inspirert av hvordan Google rangerer nettsider basert på algoritmer:

  • Nysgjerrighet – er studenten nysgjerrig, sulten og lærevillig?
  • Tilstedeværelse – Er studenten tilstede i undervisningen og/eller på nett?
  • Kreativitet – Skaper studenten nye og nyttige (nyttig kan erstattes med vakre, morsomme) resultater?
  • Sosial intelligens – Er studenten flink til å omgås andre i klasserommet og på nett?
  • Teknisk kompetanse – Er studenten dyktig med tekniske verktøy?
  • Skriveferdigheter – Er studenten dyktig på å skrive?
  • Presentasjonsteknikk – Er studenten flink til å presentere temaer og seg selv? I klasserom og på nett.
  • Autoritet – Har studenten fått mange inngående henvisninger til bloggen sin?
  • Touchmetoden – Behersker studenten touch-metoden?

Vi brukte denne Kahooten til å innhente informasjon om kriteriene direkte fra studentene. Den største mangelen i næringslivet i dag, ifølge Jack Welch, er mangelen på ærlig og direkte tilbakemeldinger fra omverdenen. Et eksempel på direkte og ærlig tilbakemelding kan leses her: Den Jævla bloggen. Her kan du se en rangert oversikt over studentene i klassen Digital Markedsføring på Markedshøyskolen i 2015:

Oversikt over de beste studentene*

*Dette er kun basert på min del av kurset.

Nøkkeltall fra klassen 2015

Nøkkeltall fra klassen(studenter som har vært tilstede mer enn 50%):

  • 67% av studentene kan touch-metoden
  • 100% har satt opp egen blogg
  • 94% har implementert Google Tag Manager
  • 97% har implementert Google Analytics
  • 100% har laget en «om meg» side
  • 61% har laget en personlig presentasjonsvideo
  • 32% har forsøkt å beskrive drømmejobben
  • 67% har skrevet blogginnlegg utover påkrevde oppgaver
  • 84% har gjennomført Google Online Marketing challenge
  • 16% har tatt Google Adwords eksamen
  • 40% av studentene har blitt kontaktet av firmaer i forbindelse med bloggen sin.