Våkn opp! Hvis du ønsker deg drømmejobben i 2015 må du være tilstede, tilegne deg relevant kunnskap, være synlig, og ha riktig fokus. Du trenger ikke en plan i livet, men et kompass. Velg hvilken retning du ønsker å gå. Beveg deg i riktig retning. Regn med at ting forandrer seg på veien!

(TV2: Jeg håper det er greit at jeg publiserte klippet. Ta kontakt hvis dere ønsker at jeg skal fjerne det. Litt dumt at dere ikke deler åpent)

Tøye grenser og sprenge komfortsoner

I faget Digital Markedsføring på Markedshøyskolen har studentene  lært grunnleggende ferdigheter for digital markedsføring og samtidig fått mulighet til å utvikle og markedsføre seg selv ved hjelp av blogging og annet de lærer i klassen. Studentene blir utfordret til å tøye grenser og sprenge komfortsonene sine og ikke minst lærer de seg kunsten å gjennomføre.

En praktisk tilnærming til digital markedsføring

En praktisk tilnærming til digital markedsføring gir målbare resultater for de som velger å være tilstede:

Highlights våren 2015

Highlights(i tilfeldig rekkefølge) fra Digital Markedsføring på Markedshøyskolen vårsemester 2015 fra studentenes egne blogger:

De beste markedsføringsstudentene

Karakterer har vært et viktig måleinstrument for universiteter siden tidenes morgen. I en digital verden der 80% av arbeidsgivere Googler jobbkandidater, så teller karakterer mindre. Holdninger, ferdigheter, gjennomføringskraft og digital synlighet teller mer.  I den forbindelse har jeg forsøkt å rangere studenter basert på faktorer som sier noe om gjennomføringskraft. Rangeringen er inspirert av hvordan Google rangerer nettsider basert på algoritmer:

  • Nysgjerrighet – er studenten nysgjerrig, sulten og lærevillig?
  • Tilstedeværelse – Er studenten tilstede i undervisningen og/eller på nett?
  • Kreativitet – Skaper studenten nye og nyttige (nyttig kan erstattes med vakre, morsomme) resultater?
  • Sosial intelligens – Er studenten flink til å omgås andre i klasserommet og på nett?
  • Teknisk kompetanse – Er studenten dyktig med tekniske verktøy?
  • Skriveferdigheter – Er studenten dyktig på å skrive?
  • Presentasjonsteknikk – Er studenten flink til å presentere temaer og seg selv? I klasserom og på nett.
  • Autoritet – Har studenten fått mange inngående henvisninger til bloggen sin?
  • Touchmetoden – Behersker studenten touch-metoden?

Vi brukte denne Kahooten til å innhente informasjon om kriteriene direkte fra studentene. Den største mangelen i næringslivet i dag, ifølge Jack Welch, er mangelen på ærlig og direkte tilbakemeldinger fra omverdenen. Et eksempel på direkte og ærlig tilbakemelding kan leses her: Den Jævla bloggen. Her kan du se en rangert oversikt over studentene i klassen Digital Markedsføring på Markedshøyskolen i 2015:

Oversikt over de beste studentene*

*Dette er kun basert på min del av kurset.

Nøkkeltall fra klassen 2015

Nøkkeltall fra klassen(studenter som har vært tilstede mer enn 50%):

  • 67% av studentene kan touch-metoden
  • 100% har satt opp egen blogg
  • 94% har implementert Google Tag Manager
  • 97% har implementert Google Analytics
  • 100% har laget en «om meg» side
  • 61% har laget en personlig presentasjonsvideo
  • 32% har forsøkt å beskrive drømmejobben
  • 67% har skrevet blogginnlegg utover påkrevde oppgaver
  • 84% har gjennomført Google Online Marketing challenge
  • 16% har tatt Google Adwords eksamen
  • 40% av studentene har blitt kontaktet av firmaer i forbindelse med bloggen sin.