Jeg sliter med å få satt opp tracking riktig for en kunde. Problemet er at det brukes et bookingsystem som ligger på et annet domene – har prøvd å finne ut av cross domain tracking, men har ikke naila en god løsning enda.
Dette klusser til all rapportering hvor hovednettsiden blir telt som referral som så blir kreditert for alle konverteringer.
Har lest meg opp på cross domain tracking, og det ser ut til at Universal Analytics skal fikse dette, men pt er dette ikke implementert på bookingsystemet.
Har dere noe erfaring med dette? Er det nok å oppdatere til UA på begge domener for å få slutt på denne referral issuen?
Om ikke det fungerer, er det muligens en jobb å gjøre med å nullstille cookies på kilde.
Alle innspill her er gull verdt:)
Om bookingløsning ligger på annet domene må kryssdomenetracking implementeres. Samme Property-ID må brukes på begge domener (samme UA-kode).
Benytter du Tag Manager vil det som oftest gjøre jobben enklere (om du da ikke må benytte kryssdomenetracking via skjema, da kan det være at du må implementere noe kode i skjemaet for å kunne sende data til det andre domenet).
I tillegg må begge domener legges inn i «Referral Exclusion List» i GA.
Kan også være verdt å justere «Campaign timeout» under «Session Settings» i GA. Denne er som standard 6 måneder, noe som er alt for langt.
Hei Eivind,
Takk for svar – jeg skal sjekke ut dette:)