Reklamen kommer til iPhone/iPad

Gjennom hele mediehistorien har annonsører fulgt etter leserne/brukerne. Først finner mennesker opp en ny informasjonskanal, deretter finner bedrifter måter å utnytte kanalen kommersielt. Dette vil – enten du liker det eller ikke – også skje med iPhone/iPad.

iAd – Apples annonseløsning

iAd er navnet på Apples satsning på reklame i iPhone- og iPad applikasjoner. Med iAd ønsker Apple å kombinere de emosjonelle mulighetene som TV-reklame gir med interaktiviteten som er mulig på internett. Målet er å gi annonsører en dynamisk og kraftfull ny måte å komme i kontakt med mobile brukere.

I korthet, handler det om å bygge kommersielle budskap inn i en applikasjon. Forhåpentligvis vil bedrifter/byråer være mer kreative når det gjelder kommersialisering av iPhone-applikasjoner enn da nettaviser og nettaviser skulle kommersialiseres(bannerannonser). Jeg håper at iPhone-reklamen beriker nytte-/underholdningsapplikasjoner istedenfor for å forstyrre/irritere brukerne!

Her kan du se Steve Jobs demonstrere  iAds:

iAd – en avansert bannerannonse?

Hvis videoen ovenfor er representativ for hva iAd handler om, frykter jeg at iAd kun er en dårlig kopi av Google Adsense.  Google Adsense gir nettstedeiere mulighet til å tjene en slant ved å plassere en enkel kodesnutt kontrollert av Google på sine nettsider. Google finner annonser som samsvarer med webområdets innhold, og nettstedeieren tjener penger når besøkende klikker på Google-annonsene. Hvis iAd kun handler om å gi annonsører en bit av en iPhone-applikasjon, så blir jeg skuffet!

iAd – berikende reklame?

Da reklamen gjorde sitt inntog på internett, trodde folk at fargerike bannerannonser rundt innholdet var svaret. Nettstedene prøvde febrilsk å tjene penger på å forstyrre folk til å klikke seg videre til annonsørenes nettsteder. I 2002 oppdaget Google, ved en tilfeldighet, at reklame på internett handler om relevans. Kjedelige, men relevante tekstannonser ved siden de beste søkeresultatene var løsningen! Undersøkelser viser at mange fortsatt ikke oppfatter Google-annonser som reklame! I noen tilfeller er faktisk Google annonsene mer relevante enn de «vanlige» søkeresultatene.

Jeg tror at reklame på mobiltelefoner vil bli annerledes enn vi tror. Folk laster ned iPhone-applikasjoner fordi de har en nytte- eller en underholdningsverdi. På samme måte som Google-annonser beriker søkeresultatene, håper jeg at iAds beriker iPhone applikasjoner!

iAd – en Google Adwords konkurrent?

Google dominerer markedet for annonsering på nett. Annonsesystemet Google Adwords står for mesteparten av Googles inntekter. Mange spår at annonsering på mobiltelefoner blir det neste store og Apple ligger godt an til å dominere dette markedet siden iPhone-brukere er langt mer aktive og utforskende enn andre mobilbrukere. Med oppkjøpet av Quattro Wireless viste  Apple at de for alvor ønsker å dominere mobilannonseringsmarkedet. Google svarte med å kjøpe opp Admob. Når det gjelder annonsesystemer, så har Google opparbeidet seg et kjempeforsprang med Google Adwords.

Hvordan komme i gang med Apple iAd?

Å komme tidlig inn i en ny mediekanal har vist seg å være en fordel. For å komme igang med iAd-annonsering, bør du lære mer om mulighetene som finnes. Dette gjør du ved å:


Du kan også lese mer om iAd:

Kilder: