I dag lærte jeg litt om hvordan Twitter brukes som nyhetskanal. Det resulterte i at jeg ble sitert på ABC Nyheter.
På lørdag fløy jeg med SAS fra Kristiansand til Oslo.Planen var å fly videre med SAS til Stockholm. Klokken 18.00 fikk jeg beskjed om at flyet var forsinket pga. snø. Kl. 1900 fikk jeg tekstmelding om at jeg kunne sjekke inn på 08.15 flyet søndag morgen! Jeg gikk til skranken i SAS loungen og spurte. Der fikk jeg beskjed om å gå til billettkontoret i avgangshallen og få rekvisisjon på hotell.
SAS-Gullkortet mitt fungerte (selvfølgelig) ikke da jeg stakk kortet inn i kølapp-maskinen for å få prioritert plass i køen.
Her er historien på Twitter som ledet til en artikkel på ABC Nyheter:
18.50: philiplund Gardermoen er stengt pga. snø. Fin lørdagskveld i SAS loungen. UFF
19.15:Sverre fra ABC Nyheter ringer meg og spør om han kan intervjue meg
Jeg svarer etter beste evne, samtidig som jeg forsøker å få litt nyttig informasjon ut av SAS. Det er ikke lett når de ansatte ikke forstår at det er enklere å gi informasjon til flere på en gang enn å gi informasjon til en og en i køen… Journalisten spurte om jeg kunne ta et bilde og sende på MMS til han.
19:30: Gardermoen stengt artikkel publiseres på ABC Nyheter.
20:00: Jeg begynner å filme litt og tipser journalisten om videoen fra Gardermoen.
20:45: Fortsatt ingen nyheter fra SAS, så jeg bestemmer meg for å ta en taxi til mor.Det snør (video fra taxi-turen). Oslo taxi tar blodpriser for taxiturer fra Gardermoen i helgene.
Da jeg kom inn i varmen hos mor, oppdaget jeg følgende på Twitter:
fgjestad @philiplund Klarer du å få laget litt video ut av vinduenen på rullebanen også?
fgjestad @philiplund Hei. Aftenposten.no ønsker å komme i kontakt med deg. Hvilket nummer kan vi nå deg på? Ang snøvær på Gardermoen.
Jeg må opp tidlig i morgen for å fly til Stockholm kl. 0815.
Spennende med nok litt Twitter-lærdom. Her kan du se hva Twitter rapporter fra Gardermoen:
Twitter rapporterer fra Gardermoen
I nyhetene:
Hei KP
Dette var veldig lærerikt. Etter å ha lest twitter-innleggene som inneholdt ordet «Gardermoen» gikk jeg videre for å søke etter lokal twitring (Søkte etter: «Ørsta») og fant en håndfull innlegg. Her var det en kar som etterspurte info om de lokale snøforhold;-) og lurte på om det i det hele tatt fantes noen twittere i Ørsta som kunne gi svar;-)
Tror du ramte plett;-)
PS: Hils moren din og ha en god flytur.
Hm, så man blir lagt merke til ja! Artig!
Twitter er genialt. Så begynn å bruk det folkens!
Twitter har i allefall gjort en utrolig god jobb med å skape et behov for en tjeneste som strengt tatt ikke burde være nødvendig -> Facebook/Linked in/stopper denne rekken før den blirg laaang.
På samme tidspunkt som tjenesten er enkel og nyttig for å nå raskt ut med nyheter, er det også bekymringsverdig (driver man i dag med webmarkedsføring, er man i dag så å si nødt til å bruke tjenesten). Twitter posisjonerer seg dermed som en nødvendighet der teknologier som rss og feeds helt klart burde blitt foretrukket, og lager seg dermed en gullgruve på å gå i fotsporene til Microsoft, Apple og Google (enemarked). Lurer samtidig på om tjenesten er rimelig overflødig for folk flest (som ikke har jobber relatert til media). Men likevel artig å se hvordan tjenesten blir brukt, og headliners blir til. 🙂
Kom over denne artikkelen på Digi.no.
Artig det siste avsnittet i forhold til det du forteller her, KP.