Er du redd for å gå glipp av de siste trendene innen digital markedsføring? Frykt ikke. Over 60 studenter fra markedshøyskolen har analysert de hotteste markedsføringstrendene for 2015.

Her er et sammendrag av de viktigste trendene for 2015 ifølge studenter:

1. Mobil markedsføring

Hvor mange personer ser du lese papirutgaven av Aftenposten på toget/bussen om morgenen i 2015? Veldig få. Stadig flere leser nyheter på mobiltelefoner og lesebrett. Historien gjentar seg og annonsørene følger etter leserne. I 2015 er mobil markedsføring en av de hotteste fokusområdene. Les mer om mobil markedsføring hos Stella.

2. Innholdsmarkedsføring

Personlig er jeg lei av alt snakket om buzzordet «content marketing». Jeg savner gode norske caser utover det velkjente Superoffice-caset. Formellen er veldig enkel; Skap godt innhold, spre det i alle kanaler, samtidig som du fokuserer på å innhente tillatelse til å kommunisere direkte med relevante personer.  Les mer om content marketing hos Caroline Maria

3. Personalisering

Amazon.com ledet vei når det gjelder personalisering. Facebook har tatt det steget videre og de neste årene vil vi se andre bedrifter utnytte personalisering i stadig større grad fordi kompetansen øker, samt at teknologien blir rimeligere og mer brukervennlig. Les mer om personalisering hos Hanne Birgitte.

4. Wearables

Kroppsnær teknologi som det kalles på norsk, har de siste årene eksplodert og elektronikkselskapene produserer tusenvis av dingser som skal hjelpe oss i hverdagen. I 2015 kommer Apple Watch på markedet. Apple har endret revolusjonert flere bransjer og det kan godt tenkes at de gjør det igjen i 2015. Les mer om Wearables hos Kristoffer

5. Delingsøkonomien

Airbnb, Uber og andre «crowd-tjenester» eksploderte i 2014. Utviklingen vil fortsette i 2015 og disse tjenestene vil spise markedsandeler fra etablerte aktører som Ebay og Finn.no. Les mer om delingsøkonomien hos Renate

Trenden som aldri går av mote

Gjennomføringsevne er trenden som aldri vil gå av mote. Uansett hvor mye du tilegner deg av kunnskap om digitale trender, så er det din gjennomføringsevne som avgjør om du vil ha suksess! Så følg med på trender, men ikke glem å fokusere på gjennomføring! Les mer om strategi og gjennomføring her.

PS.  Jeg tror forresten e-postmarkedsføring kommer til å få et løft i 2015. Jeg skriver mer om det senere;)

I blogginnleggene nedenfor skriver norske studenter om hva de tror blir de hotteste trendene i 2015:

  • Hanne Birgitte: video, mobil og personalisering.
  • Caroline Maria: innholdsmarkedsføring, mobil markedsføring, native markedsføring.
  • Sebastian Oberg: mobil markedsføring, markedsføring gjennom video og web-tv, sosiale medier og remarketing.
  • Kristoffer Aspelund Berg: Wearables, mobil markedsføring og big data.
  • Tine Helen Bergem: Innholdsmarkedsføring, individuell tilpasning, mobil markedsføring
  • Jeanette Haugen: Mobil markedsføring, hypersegmentering og personalisering, web-tv og video.
  • Karoline Haugen: content marketing, kledd i teknologi, tenk mer mobilt.
  • Stella Gude: mobiloptimalisert markedsføring, e-postmarkedsføring, visuell historiefortelling.
  • Aleksander Neely: Innholdsmarkedsføring, mobilmarkesføring og videomarkedsføring.
  • Christopher Espeland Aitken: sosiale medier, big data og stedsbasert markedsføring.
  • Renate Blekkerud: Innholdsmarkedsføring, mobilmarkedsføring og delingsøkonomien.
  • Sebastian Wahl: Mobil, hyperlokal annonsering, web-tv og video, annonsering i sosiale medier.