Hvordan bør du kjøre for å forhindre kø?

I dette innlegget skal jeg se nærmere på hvordan kø oppstår, hvor mye penger kø koster samfunnet, og hva du kan gjøre for å forhindre kø. Til slutt skal jeg leke litt med tanken om hvordan en mobilapplikasjon kan bidra til å redusere køer og hjelpe folk å komme dit de skal!

Hvordan oppstår kø?

Det er mange grunner til at kø oppstår. Kø oppstår ved ulykker, veiarbeid, ved av- og påkjøringer, ved værforandringer og/eller når en 2-felts vei går over til kun et felt. Køer kan oppstå ved at syklister og andre forsinker trafikken.  Kø kan også oppstå uten spesielle forklaringer.

Sjansen for at kø oppstår øker når antall biler øker, men samtidig vet vi at  mange køer kan unngås ved at flere mennesker opptrer annerledes i trafikken!

Nedenfor kan du se et eksperiment der 22 biler kjører i sirkel.  Legg merke til at kø oppstår selv om det er plass til alle bilene og sjåførene har fått beskjed om å kjøre samme fart.

Hvis man setter alle bilene på «cruise control», så vil kø ikke oppstå. Det betyr at hvis man fjerner det menneskelige elementet i en kø, så reduseres sjansen for kø!

Hvor mye koster kø?

Kø koster samfunnet millioner. I Russland, har myndighetene regnet ut at kø koster Moskva 1,3 milliarder dollar i året. Folk sitter i kø istedenfor å gjøre noe produktivt på jobb. Folk kommer for sent til avtaler og til skoletimer. Køkjøring fører til mer forurensning og biler blir raskere utslitt som følge av hyppig bremsing og akselerering.

Folk som sitter i kø blir ofte mer stresset, noe som kan føre til stress-relaterte helsetilstander. Det er ingen tvil om at samfunnet og bedrifter vil ha store fordeler av å redusere kø i Norge. Hvor mye koster det din organisasjon at folk sitter i kø?

Slik kan du bidra til å forhindre  kø

Jeg begynner med det enkle.  Hvis flere folk benytter beina, sykler eller tar tog/trikk, så vil det bli færre bilkøer.  Hvis du absolutt må kjøre, så er det fortsatt noen ting du kan gjøre.

Hvis alle gjør følgende, så minsker sjansen for kø(tips gjerne gode venner som irriterer seg over kø om dette innlegget):

  1. Unngå bråbremsing – bremsing gir ringvirkninger  mange kilometer bakover på veien.
  2. Hold jevn og god avstand til bilen foran – oppfordre folk til å gli inn foran deg i køen.
  3. Hold jevn fart – den tryggeste trafikksituasjon er når alle holder samme fart
  4. Forsøk å gjøre trafikken bedre for folk bak deg i køen- da blir trafikken bedre for alle.

Ta forøvrig en titt på videoen for betraktninger fra en kar som har gjort seg MANGE tanker knyttet til kø:

Kø iphone app – en idé å spille videre på?

Når man skal lage en ny webtjeneste eller en ny applikasjon, så kan det være en god ide å ta utgangspunktet i at man skal løse et problem.

I mitt tilfelle, så er problemet kø! Jeg hater å stå i kø. Jeg hater bilkøer. Jeg hater flyplasskøer. Jeg hater butikkkøer. Alle ting som bidrar til å redusere kø ønskes varmt velkommen. Hva kan man lage for å bidra til å redusere kø! Her er noen  ideer fra meg. Jeg håper dette kan inspirere andre til å bygge videre på grunnideen.

Tenk deg at du skal på jobb om morgenen.  I stedenfor å sette deg i bilen, så tar du opp mobilen og skriver inn hvor du skal og «sjekker inn». 4 minutter senere vibrerer telefonen din og du får beskjed: Om ca. 2 minutter, så kommer Marius og henter deg i en blå Honda rett utenfor huset ditt. Du går ut på veien og holder opp telefonen. Marius stopper og ønsker deg velkommen. Deretter kjører Marius deg til ønsket destinasjon.

På vei hjem, så gjentar scenarioet seg, og du er hjemme raskere enn om du hadde din egen bil. Dessuten unngår du å bruke tid på å finne parkering og du reiser mer miljøvennlig.

For å få denne ideen til å fungere, så må sjåfører få insentiver til å delta. I tjenester som Foursquare og Gowalla, har man lykkes med å skape et spill av å fortelle verden hvor man befinner seg. Hver gang man sjekker inn, får man poeng. Samler man nok poeng blir man belønnet med «badger». Bedrifter blir oppfordret til å gi fordeler til personer som sjekker inn hos dem.

I køapp’en kunne man f.eks. gi folk kreditt hver gang man plukket opp folk. Personer som haiker, får poeng når de sitter på med noen.  Bensinstasjoner kan gi køappsjåfører rabatt basert på hvor mange køapp-poeng de har opparbeidet seg. Bedrifter kunne også belønne ansatte som deltar i systemet. Kanskje bedrifter kan ha en toppliste over ansatte som har flest poeng og knytte bonuser mot de mest aktive brukerne.  Staten kunne incentivere sjåfører som er flinke til å plukke opp andre.

Sikkerheten rundt tjenesten må adresseres. Folk er redd for å sitte på med fremmede.  Hvis tjenesten er knyttet opp mot mobilen og mot en Facebook-profil,  så har man større mulighet til å forsikre seg om at personen man hopper inn i bilen med (eller plukker opp) er den de sier at de er. Anbefalinger og «reviews» kan gi økt sikkerhet.

En køapplikasjon er helt avhengig av å ha mange brukere slik at man kan stole på at man kommer fra A til B. Siden applikasjonen har både er samfunnsnyttig og miljøvennlig, bør det være grei skuring å få folk til å benytte tjenesten og få folk til å fortelle venner og kjente om tjenesten.

Med moderne lokasjonsteknologi, så er det egentlig unødvendig å fysisk «sjekke inn» når man ankommer et sted. En køapp-bruker burde kunne gå inn på et kart og se samtlige køappmedlemmers bevegelser på kartet. På den måten blir det enklere å planlegge turen.

Kø er roten til alt ondt. Hver dag sitter tusenvis av nordmenn i kø for å komme til jobben. Samfunnet taper penger på kø og jeg er lei av å kjøre i kø. Hvordan kan vi bruke nye teknologi til å redusere kø?

Har du andre gode innspill til hva en køapp bør kunne gjøre, legg igjen en kommentar. Hvis det allerede finnes en app for køreduksjon, send gjerne et tips. Om noen uker mottar jeg min første iPhone. Det blir spennende å se hva slags nytte jeg for av den nye iPhonen.

Kilder:

5 tanker om “Hvordan bør du kjøre for å forhindre kø?

  1. Kjempebra, og veldig interessant tema.

    Mens vi sitter i kø man drømme om at biler som kjører av seg selv snart blir kommersielt tilgjengelig: http://n.pr/aqWrNm

    En hypotese er at en stresset bilkjører i bilkø antagelig er mange ganger mer farlig i trafikken enn selv en relativt primitiv bil som kjører av selv.

  2. I «Den endeløse køen» kan man lese at «Køen er en naturlig og uunngåelig konsekvens av sosialismen og dens avarter. Tapene er store, både for samfunnet som helhet og for de som må vente på tur». Litt på siden av det du skriver om her, men kø er et spennende fenomen å forske på.

  3. @thomas Jeg gleder meg til mer automatiserte biler. Vet du om andre lignende prosjekter?

  4. Morsomt (og ikke minst grundig) om kø!

    Forøvrig to ting jeg mener å ha lest om kø:

    1)
    Fartsredusering minker faren for kø. Ved tett trafikk på spesielt motorvei, vil en fast hastighet på 60 (mener å ha hørt at dette er opimalt) gjøre at alle kommer fortere frem (sammenlignet med perioder med 100 og perioder med kø)

    -Det finnes også derfor variable fartsgrenser i enkelte land for å unngå kø

    2)
    Fletting ved innkjørsel til motorvei lager kø ved tett trafikk på motorveien.

    -lyssystem som slipper på en og en bil på motorvei vil da forhindre kødannelse.

    Ludvik

  5. @ludvik

    Jeg mener å lest begge punktene du nevner. jeg tror det står mer om køreduserende tiltak som begrenset påkjøring på motorveier i wikipediaartikkelen om traffic jams.

    Fortsatt god sommer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>