1. Google Adwords

Adwords er Googles administrasjons- og rapporteringsystem for webannonsering. I Adwords kan du opprette tekstannonser som vises i Googles søkeresultater, på Youtube, i Gmail og andre nettsteder som samarbeider med Google. Google Adwords er hovedinntektskilden til Google. Her finner du Google Adwords opplæring.

2. Google Analytics



Analytics er webanalyseverktøyet til Google. Det er et gratisverktøy som er fullt på høyde med andre verktøy som koster mye penger. Her kan du se hvor mye besøk nettstedet ditt har og du kan se hvilke markedsføringsaktiviteter som gir resultater. Her kan du ta Google Analytics 
Eksamen

3. Google Search Console

Google Search Console gir deg verdifull innsikt i hvordan Google ser nettstedet ditt. Her finner du stort sett det meste du trenger å vite knyttet til den tekniske delen av søkemotoroptimalisering. Du finner ut hvilke nettsteder som lenker til nettstedet ditt og hva folk skriver i lenketeksten. Du får også en oversikt over hvilke plasseringer i søkeresultatene ditt nettsted har når folk søker i Google. Sett opp Google Search Console her.

4. Google Trends

Trends gir deg mulighet til å sammenligne søkevolumet etter forskjellige ord. Du får innblikk under panseret på verdens største søkemotor. Du kan f.eks. sjekke om det søkes mer etter Telenor eller Netcom. Du kan også sjekke sesongsvingninger etter ord som allergi eller slanking.

5. Google Alerts

Alerts er en varslingstjeneste som forteller deg når en annen nettside nevner din merkevare eller ord du definerer. Det er en fin måte å få oversikt over hva som blir sagt om deg.

6. Google Business

Services gir bedrifter mulighet til å laste opp strukturert informasjon(adresse, åpningstider, telefonnummer) om egen bedrift. Google bruker informasjonen til å forbedre Google Maps og Googles vanlige søkeresultater.

7. Google Maps

Maps er en karttjeneste. Du kan bruke Google maps til å finne frem og du kan inkludere et kartutsnitt på din egen hjemmeside. Hvis du har mobil og GPS, så kan du bruke Google Maps til å finne nærmeste restaurant eller få veibeskrivelse. Det er også mulig å dra nytte av maps til å utvikle egne applikasjoner

8. Google Tag Manager

Måleinstrumenter er viktig for å lykkes på nett. For å kunne måle, må du legge inn ulike sporingskoder på nettstedet ditt. Google tag manager gir deg mulighet til å administrere alle disse kodesnuttene på et sted. Samtidig unngår du å være avhengig av teknisk ekspertise for å gjøre endringer. Les mer om Tag manager her.

9. Google Merchant Center

Merchant Center er stedet der nettbutikker kan sende strukturert produktinformasjon direkte til Google. Alle produktene får da mulighet til å bli presentert som Google Product Listing Ads som ble lansert i Norge i november 2013. Les mer om Merchant Center og Product Listing ads.

Google tilby mange verktøy for virksomheter. Se oversikt over flere Google produkter.