Jeg har gått igjennom 21 norske nettbutikker og vurdert dem basert på 11 kriterier som jeg mener er viktig når man skal handle på nett. Jeg har gitt terningkast og summert resultatene. Her er resultatene.
Her er listen over de 21 nettbutikkene som ble vurdert.
(Under oppdatering)
Butikk | Kategori | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | Sum* | |
1 | drLykke.no | Interiør | 5 | 5 | 6 | 6 | 5 | 5 | 6 | 6 | 5 | 4 | 6 | 59 |
2 | Stormberg.no | Klær | 5 | 5 | 6 | 6 | 5 | 5 | 5 | 6 | 6 | 4 | 6 | 59 |
3 | Elkjop.no | Elektronikk | 6 | 6 | 6 | 3 | 6 | 5 | 5 | 5 | 6 | 6 | 3 | 57 |
4 | Blivakker.no | Kosmetikk | 5 | 4 | 6 | 6 | 5 | 5 | 6 | 4 | 6 | 4 | 6 | 57 |
5 | Blush.no | Kosmetikk | 5 | 5 | 2 | 6 | 6 | 6 | 6 | 4 | 4 | 6 | 5 | 55 |
6 | Enklereliv.no | Julegaver | 4 | 4 | 55 | |||||||||
7 | Expert.no | Elektronikk | 5 | 5 | 54 | |||||||||
8 | Komplett.no | Elektronikk | 5 | 5 | 53 | |||||||||
9 | Ikea.no | Møbler | 5 | 6 | 52 | |||||||||
10 | XXL.no | Sportsutstyr | 4 | 6 | 51 | |||||||||
11 | Haugenbok.no | Bøker | 4 | 4 | 49 | |||||||||
12 | Vinmonopolet.no | Alkohol | 6 | 6 | 48 | |||||||||
13 | Sprell.no | Leker | 5 | 6 | 46 | |||||||||
14 | Kitchn.no | Kjøkkenutstyr | 4 | 4 | 46 | |||||||||
15 | Netthandelen.no | Altmulig | 4 | 4 | 46 | |||||||||
16 | Norli.no | Bøker | 4 | 5 | 45 | |||||||||
17 | Mestergronn.no | Planter | 4 | 3 | 44 | |||||||||
18 | Lillevinkelsko.no | Sko | 4 | 4 | 44 | |||||||||
19 | Dingsy.no | Gadgets | 4 | 3 | 43 | |||||||||
20 | Cubus.no | Klær | 3 | 1 | 39 | |||||||||
21 | Skeidar.no | Møbler | 4 | 4 | 26 |
* 11(12) vurderingskriterier
A. Førsteinntrykk (1-6) Er nettbutikken godt organisert? Gir den inspirasjon til å handle? Rotete forside, og dårlig design gir terningkast 1. Tiltalende design og ryddig forside gir terningkast 6.
B. Søkefunksjon (1-6) Gir søkefunksjonen raske og relevante søkeresultater med mulighet til å filtrere? Rask og relevant søkefunksjon, samt gode filtreringsmuligheter gir terningkast 6.
C. Mobilvennlig (1-6) Funker nettbutikken på mobil? Folk handler stadig oftere på mobil. Hvis nettbutikken din ikke fungerer på mobiltelefon mister du mange salg.
D. Trygg e-handel sertifisert (1-6) Trygghet er viktig for kunder. Trygg e-handel er en norsk sertifiseringsordning som gir kjøpstrygghet.
E. Leveringsalternativer (1-6) Flere leveringsalternativer er bra!
F. Leveringstid (1-6) Leveringstidene blir stadig kortere både i utlandet og i Norge.
G. Leveringskostnader (1-6)
H. Returordninger (1-6)
I. Facebook-popularitet (1-6) Antall Facebook-fans sier noe om populariteten til nettbutikken. Det er sannsynlig at en nettbutikk med mange fans er bedre enn en butikk med få fans.
J. Telefonsupport (1-6) Kunder forventer å kunne kontakte kundeservice når de handler. Butikker med utvidet åpningstider er bedre for kundene.
K. Kundetilfredshet (Trustpilot) (1-6) Trustpilot er en uavhengig 3. part som gir kunder mulighet til å vurdere butikken. God score hos Trustpilot indikerer trygg og god nettbutikk.
X. Hastighet på siden (ikke med i totalen)
Vurderingene er basert på gjennomganger av nettsidene, mobilsidene, Facebook-sidene og Trustpilot-sidene til hver av de utvalgte nettbutikkene. Hver butikk har fått kommentarer og et terningkast på hvert kriterie. Kriteriene er ikke vektet. Til slutt summerte jeg alle kriteriene til en totalsum. Deretter sorterte jeg listen på totalsum. Formålet med vurderingen var å gi en tilstandsrapport over norske nettbutikker. Jeg oppfordrer andre til å gjøre egne vurderinger. Send meg en e-post hvis du ønsker detaljene fra undersøkelsen.
Trackbacks/Pingbacks