Nettbutikken sprell.no har økt omsetningen med 40% det siste året. Hva skyldes økningen? I dette innlegget ser utvikler Bjørn Omsland på hva Sprell har fokusert på det siste året.

Sprell selger kvalitetsleketøy og ble etablert i 1995 av Hege Arnesen. I tillegg til nettbutikken sprell.no, har de syv butikker i Norge.

Fasade-majorstua

Prosentvis nøkkeltall for økning i trafikk, omsetning og konvertering for sprell.no.

sprell2014

Antall Transaksjoner er økt med 43% Omsetning er økt med 45%
Trafikk er økt med 20% BounceRate er redusert med -75%

Omsetning for Netthandelen i Norge øker fortsatt.

Ifølge SSB økte omsetningen for netthandel i Norge med ca 15% for tredje kvartal i 2014 sammenliknet med året før. I tillegg har Sprell blitt mer synlige med butikker, som virkelig oser av kvalitet og fine leketøy som skiller seg ut fra vanlig plastikk og billigleketøy. Det tror jeg også har hatt vesentlig betydning for salget.

La oss derfor si at vi sitter igjen med 25% økt omsetning som skal fordeles ut på de forbedringer som er gjort i nettbutikken. Med bakgrunn i tall fra Google Analytics og litt magefølelse har jeg rangert som følger.

1. Nytt design og forbedret SEO for organisk søk (6 %)

I november 2013 fornyet Sprell.no designet, forbedret SEO og utbedret søkefunksjon ved hjelp av Findwise. Bestillingsprosessen ble ikke endret. Målet var bedre synlighet på organisk søk og bedre brukeropplevelse.

Resultatet var en stor suksess. Andelen organisk trafikk økte med 370%. Det totale trafikkgrunnlaget økte med ca 18%.

2. Innhenting av e-poster og utsendelse av nyhetsbrev (6%)

Markedsføring via e-postutsendelser er fortsatt veldig effektivt. Sprell har, som de aller fleste nettbutikker, sendt ut nyhetsbrev regelmessig til sine kunder. Men det ble satt større fokus på innhenting av e-poster og utsendelse av nyhetsbrev. Det ga merkbart resultater. Trafikk fra nyhetsbrev er firedoblet og omsetning relatert til dette er femdoblet.

3. Mobilsite (5%)

Trafikk fra mobil øker generelt mye. Egen mobilsite var derfor viktig fokusområde og Inge Fossland ble leid inn som designer. Hos Sprell er trafikkøkningen fra mobil ca 150%, omsetning opp 130% og konverteringsraten er økt fra 0,96% til 1,07% sammenliknet med fjoråret.

Vi må si at dette er en suksess, men det var forventet en høyere konverteringsgrad. Det blir en av prioriteringene videre.

4. Fjerne 3D Secure fra kortbetaling (5%)

3D Secure fører til avbrutte salg og Sprell fjernet denne i juli. Vi har litt tynt grunnlag for å beregne resultatet. Men når vi sammenlikner konverteringsgrad i månedene før, etter og samtidig holder oss unna lansering av mobilsite, er det en økning i konverteringsgrad på ca 8%.

Se også blogginnlegg «3-D Secure – En konverteringskiller?» av Karl Philip Lund.

5. Google Shopping (1%)

Google Shopping var et spennende produkt da det ble lansert i Norge i siste del av 2013. Sprell la ut alle produktene i desember 2013 og vi har testet fortløpende. Resultatet er imidlertid dårligere enn forventet. Omsetning fra Google Shopping er på 1%. Samtidig er kostnaden så høy i forhold til inntekten, at dette er dårlig butikk.

Google Shopping er viktig og vi skal fortsette testing og optimalisering. Men foreløpig er det ikke denne som topper prioritetslisten. Vi håper at Oddgeir Garnes og hans dyktige team i Google fortsetter å utvikle Google Shopping slik at det gir bedre effekti i det norske markedet.

6. Sosiale medier (1%)

Sosiale medier er viktig for merkebygging, tilstedeværelse og god kundeservice. Sprell har i flere år vært gode på kommunikasjon med kunder på Facebook. Delt innlegg flere ganger i uken og hadde ca 5.000 likes i samme periode i fjor.

SprellTrafikkFB

Så satt vi oss et nytt mål. Sprell skal runde 10.000 likes innen en måned. Det er rød pil til venstre i grafen ovenfor. Etter litt prøving gikk vi for en relativt vanlig FB-kampanje – «Vinn gavekort». Det er rød pil til høyre. Resultat var en kraftig peak og stabil tredobling av trafikk fra Facebook i etterkant.

Fra Analytics ser vi også at omsetningen, relatert til trafikk fra Facebook, også er tredoblet. Og det er veldig spennende. For selv om omsetningstallet fra Facebook ikke er høyt nok til å påvirke punktet Sosiale medier mer enn 1% denne perioden, vil en ny dobling av antall likes garantert gjøre utslag i neste periode.

Sosiale medier, fortrinnsvis Facebook, blir et viktig satsningsområde fremover.

7. Andre områder (1%)

Å drive nettbutikk, er en kontinuerlig prosess med nye idèer, testing og måling. I perioden har Sprell også prøvd ut Adwords remarketing, bloggartikler og stadig små forbedringer av nettsiden. Dette blir en samlepost hvor det er vanskelig å spesifisere nøyaktig hva salgsøkningen skyldes. Det viktigste av alt er å velge en retning og bevege seg i høy fart mot målet.

Konklusjon

Det var ingen store overraskelser i tallene ovenfor. Sprell har jobbet aktivt med punktene vi mente hadde størst betydning og det har gitt resultater. Men det er uansett viktig å kontinuerlig gjøre vurderinger på det vi gjør.

Forventningene til Google Shopping var høy og vi ble skuffet. Når vi ser hvor stor betydning organisk søk har for trafikken inn til siden, vil jeg nesten si at folk har en tendens til å «filtrere» bort Adwords-annonser. Det blir spennende å undersøke nærmere.

Det er også spennende å se at trafikk og omsetning fra sosiale medier, fortrinnsvis Facebook, øker så mye. Der har Sprell allerede startet nye aktiviteter og jeg vil anta at det vil gi minst like gode resultater som toppunktene over i løpet av 2015.

Adwords-optimalisering blir også et viktig punkt inn i 2015.