Betalt søk(PPC) og organisk søk(SEO) spiller på lag



Jeg har visst det lenge, men endelig har jeg et tydelig eksempel. Man må satse både på organiske søkemotoroptimalisering og betalt søkemotorannonsering. Dette gjelder selv om man allerede rangerer bra i søkeresultatet.

Statistikken nedenfor er fra et selskap som startet med PPC-annonsering i mars/april 2011. Grafen sammenligner besøksutviklingen fra 1. januar til 12.september i 2011 med samme periode i 2010.

Utvikling Organisk søketrafikk

I perioden uten PPC annonsering(frem til 20.mars) følger besøkstallet fra Googles søkeresultat(ubetalte trafikk) utviklingen fra 2010. Det er derfor rimelig å anta at hvis bedriften hadde fortsatt uten PPC-annonsering at besøkstallet ville fortsette på samme måte ut i 2011.

organisk

Utvikling totaltrafikk fra søk

Fra april til september satset vi på Google Adwords-annonsering. Grafen nedenfor viser besøksutviklingen for den kombinerte søketrafikken(PPC+SEO).

total

Konklusjon

Jeg har visst lenge at når det gjelder søketrafikk, så er det viktig å satse både på PPC og SEO, men dette er det tydeligste direkte beviset jeg har sett.

Dette innlegget ble publisert i Søkemotoroptimalisering av Karl Philip. Bokmerk permalenken.

Om Karl Philip

Karl Philip (KP) sitt interesseområde er interaktiv markedsføring, noe han ofte skriver om i aviser og tidsskrifter. Han underviser på Markedshøyskolen og jobber med å skape suksesshistorier for en rekke bedrifter. KP har en MBA i Technology and innovation management.