Jeg har visst det lenge, men endelig har jeg et tydelig eksempel. Man må satse både på organiske søkemotoroptimalisering og betalt søkemotorannonsering. Dette gjelder selv om man allerede rangerer bra i søkeresultatet.
Statistikken nedenfor er fra et selskap som startet med PPC-annonsering i mars/april 2011. Grafen sammenligner besøksutviklingen fra 1. januar til 12.september i 2011 med samme periode i 2010.
Utvikling Organisk søketrafikk
I perioden uten PPC annonsering(frem til 20.mars) følger besøkstallet fra Googles søkeresultat(ubetalte trafikk) utviklingen fra 2010. Det er derfor rimelig å anta at hvis bedriften hadde fortsatt uten PPC-annonsering at besøkstallet ville fortsette på samme måte ut i 2011.
Utvikling totaltrafikk fra søk
Fra april til september satset vi på Google Adwords-annonsering. Grafen nedenfor viser besøksutviklingen for den kombinerte søketrafikken(PPC+SEO).
Konklusjon
Jeg har visst lenge at når det gjelder søketrafikk, så er det viktig å satse både på PPC og SEO, men dette er det tydeligste direkte beviset jeg har sett.