Mange ser på Facebook som en reklamefri tjeneste der man  kan kommunisere med venner og familie! I tiden fremover må Facebook balansere mellom å være en nyttig tjeneste for brukerne og å tjene penger. Google har klart dette på en god måte. Det gjenstår å se om Facebook klarer det samme!

Bakgrunn: Norsk case

Butikkjeden Enklere Liv har de siste 8 månedene fått over 100 000 fans på Facebook. I september 2011 hadde de ca. 1 700 fans og pr. mai 2012 har de passert 100 000 fans kombinert i Norge og Sverige. Dette plasserer Enklere Liv på topp 25 listen over merkevarer på Facebook i Norge.

Når man har 100 000 fans, oppdager man raskt at Facebook blir en viktig markedskanal. Hver posting på Facebook betyr salg på nett og potensielle kunder i Enklere Liv-butikker over hele landet. Små justeringer kan gi enorme utslag i responsraten. Denne oppdagelsen har gjort meg nysgjerrig på hva man bør skrive på Facebook for å engasjere sine fans!

Research & Konklusjoner

For å unngå å måtte finne opp hjulet på nytt har jeg sett på en del internasjonale undersøkelser.  Momentus Media har studert innleggene til de 20 000 ledende Facebook-sidene. Her er et sammendrag av deres «oppdagelser»

  1. Når bør man publisere på Facebook?
    Kort svar: Helger og off-peak tidspunkter gir høyest engasjement
  2. Hvor ofte bør man publisere på Facebook?
    Kort svar: Publiser så ofte du vil! Alle ser ikke hver melding, så du kan tryggt publisere flere ganger om dagen.
  3. Hva slags innhold engasjerer mest?
    Kort svar: Bilder engasjerer mest.
  4. Bør jeg aktivt spørre fans om å gjøre noe(like, kommentere, dele)?
    Kort svar: JA! Å spørre folk om å like øker engasjementsnivået med 216%
  5. Bør jeg stille spørsmål til mine fans?
    Kort svar: Spørsmål øker ikke engasjementsnivået, men det øker antall kommentarer.
  6. Hvor lange bør mine statusoppdateringer være?
    Kort svar: Lange meldinger gir mer engasjement enn korte statusoppdageringer
  7. Hvor lenge «varer» en statusoppdatering i Facebook-feeden?
    Kort svar: 50% av klikkene skjer i løpet av 1 time. 90% skjer i løpet av 9 timer 

Klikk «liker» nedenfor og fortell  dine beste tips når det gjelder statusoppdateringer på Facebook?