Norwegians lavpriskalender får mye av æren for Norwegians suksess på nett. I dette blogginnlegget skal jeg fortelle historien bak, samt beskrive prosessen fra oktober 2003 frem til lansering av Lavpriskalenderen i desember 2004.

Da Norwegian lanserte Norwegians lavpriskalender i desember 2004, økte internettandelen fra 63% til 87% på kun få uker. En stor suksess som mange mener var helt kritisk for at Norwegian skulle overleve som selskap i en turbulent konkurransesituasjon.

Historien til Norwegians bookingsystemer

Jeg jobbet i Norwegian fra 2003-2005 og hadde ansvaret for online markedsføring. Vi oppdaget raskt de mange begrensningene i Norwegians organisasjon og tekniske systemer og vi startet arbeidet med ny bookingløsning i mai 2004. Vi hentet inspirasjon fra over 50 flyselskaper og reisenettsteder fra hele verden. Vi analysert ulike prosesser og utviklet prototyper for tydeliggjøre behovene før vi satt igang arbeidet med design-delen av bestillingsløsningen.

Kartlegging av booking-prosess for Norwegian

Kartlegging av bookingprosess for Norwegian

 

Sommeren 2004 leverte vi foreløpige prototyper og det tekniske arbeidet knyttet til implementering startet. På grunn av stadige utsettelser i arbeidet med tekniske systemer implementerte vi forbedringer på de eksisterende systemene. Eksempler på quick-fixer var: Endring av farger og tekster i eksisterende PlanitGo-løsning og «tidlig prisvisning» for å gi kunder mulighet til å se pris før de valgte avgangstidspunkt(!). Mange andre endringer ble implementert i påvente av teknisk implementering.

På sensommeren 2004 engasjerte Norwegians IT-avdeling konsulentselskapet Bekk Consulting for å få fart på implementeringen. Bekk stilte med en knallhard teknisk prosjektleder som virkelig fikk fart på prosjektet. Den nye bestillingsløsningen ble lansert 16. oktober 2004. Vi sendte ut nyhetsbrev kort tid etterpå og systemet ble satt på prøve. Systemet var nede i flere dager og det var en mini-krise for Norwegian. Det var en rekke utfordringer knyttet til kapasitet og det ble stor fokus på ulike former for caching. Systemet ble stadig bedre og rett før jul 2004 ble Lavpriskalenderen lansert med brask og bram. Det var fortsatt store problemer med kapasitet, men steg-for-steg ble systemet forbedret og idag, mange år senere, er Norwegians internettbookingsystemer stadig en konkurransefordel.

Hvor kom ideen til Lavpriskalenderen fra?

Som mange andre gode ideer, var ikke lavpriskalenderen en Aha-opplevelse. Lavpriskalenderen var et resultat av en serie av tilfeldigheter og mange mennesker som arbeidet hardt. Her er en oversikt over hvem som var involvert i utviklingen av Norwegians bookingsystemer og lavpriskalender(Hvis jeg har glemt noe eller utelatt noe, vennligst kommenter).

  • Hvis ikke Four Dimensions (Christian Nødtvedt og Wilhelm Otnes) og Conduct (Alf Sagen, Lars Bjønnes) hadde fått opp det første systemet og bidratt i videreutviklingen, så hadde ny bookingløsning og Lavpriskalenderen ikke blitt lansert så raskt.
  • Hvis vi ikke hadde sendt ut den første e-posten i desember 2003, hadde vi aldri solgt nok flybilletter til å overleve som selskap og vi hadde aldri erkjent at de eksisterende bestillingssystemene ikke var gode nok.
  • Hvis Teodor Bjerrang ikke hadde bidratt med designhjelp i den tidlige fasen, hadde Norwegian ikke fått lansert bookingsystem og Lavpriskalender så raskt.
  • Hadde ikke Robert Kristiansen og Even Risbakken bidratt på den første og andre brukertesten, så hadde ikke forbedringene kommet så fort.
  • Hvis vi ikke hadde hatt fokus på kontinuerlige forbedringer og hurtighet frem til lansering av nytt bookingsystem, så hadde internett ikke fått så mye oppmerksomhet i organisasjonen.
  • Hvis ikke markedsdirektør Carl Størmer og IT direktør Hans Petter Aanby hadde vært støttende og godkjent budsjetter, hadde Norwegian aldri fått en lavpriskalender.
  • Hadde ikke Jørgen Kjos Brecke og Morten Ramm(ja han ja) vært så aktive på internettsupport med testing og tilbakemeldinger, så hadde Lavpriskalenderen aldri blitt lansert så fort
  • Hvis ikke Robin Evans hadde vært på forretningsreise og oppdaget lavpriskalendre hos en rekke andre flyselskaper, hadde aldri lavpriskalenderen blitt til.
  • Hvis Håvard Haug Hansen og Helge Bergh ikke hadde jobbet kontinuerlig med implementering av løsninger og cachemekanismer, hadde Lavpriskalenderen sannsynligvis ikke blitt lansert så fort.
  • Hvis Petter Granviken i Norwegian ikke hadde fått stålkontroll på systemene, så hadde Norwegian slitt med å lansere ny booking.
  • Hvis ikke BEKK consulting(Geir Aamodt, Espen Dalløkken og Thorstein Gjengedal) hadde blitt engasjert til å få fart på implementeringen, hadde lavpriskalenderen aldri blitt lansert så fort.