Vi er relativt fornøyd med det norske Økonomisystemet Xledger. Det er godt tilpasset norske forhold og det funker greit! Vi er også fornøyd med regnskapsbyrået Consulatet. MEN vi sløser bort unødvendig mye tid på enkle oppgaver som reiseregninger og fakturering. Hele Xledger minner meg om de gamle billettsystemene i Norwegian før Norwegian lanserte nytt booking system med lavpriskalender i 2004!
Reiseregningshelvete
Jeg vegrer meg for å føre reiseregninger i Xledger fordi prosessen er tungvint! Nedenfor kan du se en video av hvordan man fører reiseregning i Xledger. Helt greit, men for personer som har jobbet litt med skjemaer og brukervennlighet, så er det en trist opplevelse.
Reiseregning i Xledger
Her ser du hvordan man fyller ut reiseregning i Xledger
Reiseregning i Freshbooks
Til sammenligning, ta en titt på hvordan prosessen funker i Freshbooks:
Xledger har den nødvendige funksjonaliteten, men brukervennligheten er elendig. Hver gang jeg skal fylle ute en reiseregning, øker frustrasjonsnivået! Jeg vil ikke gå på kurs for å lære meg å bestille flybillett og jeg vill ikke gå på kurs for å lære å fylle ut reiseregninger. Det skal bare funke!
Oppfordring til Xledger
Så en oppfordring til Xledger. Legg inn noen timer på forenkling av de mest elementære prosessene som reiseregning og fakturering. Hvis alle kunder sparer 10 minutter hver gang de fyller ut reiseregninger, så blir det ganske store besparelser for bedrifter og det norske samfunnet!
(PS. Jeg ønsker ikke å bli kontaktet av selgere av økonomisystemer)
Takk for konstruktivt innspill. Vi skal ta med oss dette i vår kontinuerlige videreutvikling av produktet. Det er svært viktig for oss at Xledger oppleves som brukervennlig av våre kunder. Ditt innspill tar vi derfor seriøst og som et velmenende innspill fra en god kunde. Vi jobber på flere felt med brukergrensesnitt og -opplevelse. En av de nye lanseringene våre er tilgang til timeføring, reiseregning og ansatt på mobil. Her har vi laget et enklere format for sluttbruker, noe som vi har fått flere positive tilbakemeldinger på.
Veldig bra. Jeg kan anbefale dere å kjøre noen brukertester med http://www.usertesting.com . Det er billig og bra.
Gi folk oppgaver som:
1. Create travel expense report
2. Record your working hours.
Kjør en brukertest på Xledger og en på Freshbooks. Da vil du raskt se forbedringspotensiale.
Lykke til og jeg gleder meg til å se Xledger litt mer brukervennlig!
KP
Hei,
vi har brukt http://www.tripletex.no/ i et par år nå og bruker de fleste av deres moduler. Reiseregning og ansattutlegg modulene er vi veldig fornøyde med. Vi tar bilde/scanner dokumenter digitalt og sender inn til epostadressen til systemet (ofte med en gang etter mottak av kvittering, så mister man det ikke), så har man det til man skal registrere bilagene.
Reiseregning og ansattbilagene har et veldig greit grensesnitt og fåes tilgang til gjennom envher nettleser jeg har brukt. Alle ansatte registerer selv, og ingen har trengt noe form for brukerveiledning til systemet for å komme i gang så det tyder jo på godt brukergrensesnitt 🙂
PS. bare fornøyd kunde…