I en perfekt verden skal man selvfølgelig gjøre begge deler.
På SXSW 2012 uttalte Matt Cutts i Google følgende ang. søkemotoroptimalisering:
«The idea is basically to try and level the playing ground a little bit. So all those people who have sort of been doing, for lack of a better word, “over optimization” or “overly” doing their SEO, compared to the people who are just making great content and trying to make a fantastic site, we want to sort of make that playing field a little bit more level.“
Jeg tolker utsagnet dithen man bør fokusere på å skape godt innhold og fokusere mindre på SEO.
3 konkrete råd til norske nettsteder i 2012
- Skriv gode tekster for din målgruppe
Tenk først og fremst på leseren når du skriver(gode skrivetips). Bruk offline markedsmateriale som utgangspunkt (dette innholdet er skrevet for målgruppen og ikke «overoptimalisert») - Gode lenker er viktigere enn mange lenker
Lenker fra andre nettsteder er viktige, men fokuser på kvalitet og ikke kvantitet. Lag en topp 5-liste over nettsteder du ønsker lenker fra! - Reduser bounce rate på egne sider
En person som kommer innom og snur i døren fant tydeligvis ikke det de var på jakt etter. For å unngå at folk snur i døren bør du sørge for at nettsidene har gode referanser til andre sider på nettstedet ditt(relaterte produkter, tydelig navigasjon, etc)
Kilde:
- Three ways to avoid the Google Spam team (Hurtigruten Web team blog, Apr 2012)
- 23 konkrete råd fra Google (Google Webmaster blog, 2011)
De som i dag fokuserer for mye på SEO må begynne å fokusere på inngående markedsføring om de ønsker å rankere i morgen.
Bra optimaliserte sider og masse vanlige lenker hjelper lite om det ikke støttes opp av lenker fra f.eks sosiale medier også. Man må bygge et naturlig økosystem rundt nettsiden, hvis ikke blir det et unaturlig mønster.
Blogget litt om det selv i dag her: http://crenia.no/blogg/hva-er-inbound-marketing/
Amen.
SEO er viktig – men det må henge sammen med flere ting. Gjør man SEO for SEO sin del har man jo bommet fullstendig. Viktig det du skriver om å fokusere også på bounce rate – eller conversion rate optimalisering.
Målet er vel å få flest mulig ut fra nettstedet gjennom riktig dør – ikke flyktende ut gjennom nærmeste vindu… 🙂