I en perfekt verden skal man selvfølgelig gjøre begge deler.

På SXSW 2012 uttalte Matt Cutts i Google følgende ang. søkemotoroptimalisering:

«The idea is basically to try and level the playing ground a little bit. So all those people who have sort of been doing, for lack of a better word, “over optimization” or “overly” doing their SEO, compared to the people who are just making great content and trying to make a fantastic site, we want to sort of make that playing field a little bit more level.“

Jeg tolker utsagnet dithen man bør fokusere på å skape godt innhold og fokusere mindre på SEO.

3 konkrete råd til norske nettsteder i 2012

  1. Skriv gode tekster for din målgruppe
    Tenk først og fremst på leseren når du skriver(gode skrivetips).  Bruk offline markedsmateriale som utgangspunkt (dette innholdet er skrevet for målgruppen og ikke «overoptimalisert»)
  2. Gode lenker er viktigere enn mange lenker
    Lenker fra andre nettsteder er viktige, men fokuser på kvalitet og ikke kvantitet. Lag en topp 5-liste over nettsteder du ønsker lenker fra!
  3. Reduser bounce rate på egne sider
    En person som kommer innom og snur i døren fant tydeligvis ikke det de var på jakt etter.  For å unngå at folk snur i døren bør du sørge for at nettsidene har gode referanser til andre sider på nettstedet ditt(relaterte produkter, tydelig navigasjon, etc)

 

Kilde: