Det er mange ting du bør gjøre. Problemet for de fleste er å finne ut hvor og hvordan man skal begynne. For å få oversikten over mulige aktiviteter utviklet tidligere markedsdirektør i Norwegian Carl Størmer og jeg WebMarketingMatrix. Modellen fungerer som en À la carte meny for internettaktiviteter.
WebMarketingMatrix-rammeverket er viktig, men noe som er enda viktigere er å vite hva man skal gjøre idag med de ressursene du har tilgjengelig – idag!
1. Begynn med det du har
Mange tror at du må bytte ut hele nettstedet ditt for å lykkes. Det er sannsynligvis feil. En av verdens autoriteter på brukeropplevelse har uttalt at han aldri har sett et vellykket «redesign prosjekt». Det bør bør være en tankevekker for alle som tror at et nytt webprosjekt er løsningen. Begynn med dette nettstedet du har! Det første du bør gjøre er å beskrive noen oppgaver(Se Customer Carewords videoer) som du ønsker at besøkende på ditt nettsted skal klare.
(Implementer gjerne et enkelt måleverktøy (anbefalt av Avinash Kaushik – verdens ledende webanalytiker) og sjekk hva kundene dine sier om dagens site. Enkelt å sette opp – enkelt å bruke.)
Parallelt kan du kjøre en enkel «Steve Krug» brukertest:
2. Ikke bekymre deg over ting du ikke kan gjøre noe med
Når du har gjort steg 1, så har du helt sikkert identifisert små ting som kan gjøre store utslag på nettstedet du allerede har. Begynn med å rette opp de enkleste tingene. Du vil helt sikkert oppdage problemer som krever involvering fra andre i organisasjonen eller folk utenfor organisasjonen. Ikke heng deg opp i disse problemene. Fokuser på tingene du kan gjøre noe med på egenhånd! Sett av litt tid hver dag til å få det gjort. Målet er å gjøre små «tweaks» som gjør store utslag. Jobb mindre, uttrett mer!
Nå var jeg kanskje ikke konkret nok? Her er noen konkrete tips:
- Få på plass webanalyseverktøy. Google Analytics er gratis og det er stort sett enkelt å implementere.
- Finn ut hvilke ord du bør bruke i menyen på nettsiden din. Sjekk ut Gerry McGoverns videoer)
- Forbedre «kontakt oss» siden på nettstedet ditt.
- Fokuser på småforbedringer på de 5 mest besøkte sidene på nettstedet ditt.
- Sett opp noen Adwords-kampanjer for å drive trafikk til nettsiden din
- Begynn å samle inn e-postadresser til folk som er interesserte med Campaignmonitor (gratis)
- Sett opp en Twitter-konto og bruk Twitter-søket til å identifisere folk som diskuterer temaer som interesserer deg.
3. Lag en oversikt over mulige aktiviteter
Har du noen gang slitt med å velge hva du vil spise på en restaurant med over 15 retter på menyen? WebMarketingMatrix inneholder mange aktiviteter som du på et eller annet tidspunkt bør gjøre. Når mennesker får for mange valg, tar det lengre tid å velge, og du blir mindre fornøyd med valget du til slutt gjør, fordi du tenker på alle valgene du kunne/burde gjort. Dette fenomenet kalles Paradox of choice. For å unngå dette stresset med for mange valg, så lønner det seg å lage en oversikt over alt du kan/bør/skal gjøre. Beskriv målet og hva hver aktivitet innebærer. Når du ser alle aktivitetene i en oversikt blir det enklere å gjøre valg.
Her er en typisk liste over ting du bør vurdere:
- Critical path – hvilke oppgaver må du løse for de besøkende for at de skal bli fornøyde?
- SEO – også kalt søkemotoroptimalisering. 90% av det du trenger å vite om SEO finner du her.
- E-mail markedsføring – Samle e-postadresser og send ut nyttig og interessant informasjon
- Søkemotormarkedsføring- Betalt annonsering i Google, Yahoo, Kvasir, etc
- Brukertester – kjør brukertester Steve Krug style til å begynne med.
- Video – Video er ekstremt effektivt når det gjelder kommunikasjon
- Tekstforbedringer – Jobb med forbedringer på nettsidene, annonsering, emnefelt i e-poster, etc.
4. Prioriter hver aktivitet i forhold til andre aktiviteter
Når du har en liste over aktiviteter du burde gjøre, kan du gå igang med prioriteringsarbeidet. Plasser alle aktivitetene i en prioriteringsmatrise. Det som har høyest verdi for din bedrift, plasseres høyt opp i matrisen. Det som har lav verdi for bedriften din, plasseres på den nedre halvdel av matrisen. Enkle aktiviteter plasseres til venstre, mens vanskelig aktiviteter plasseres til høyre. Poenget er at du tvinges til å prioritere aktiviteter i forhold til andre aktiviteter. Da blir det enklere å se hva du bør fokusere på og hva du bør vente med. Hvis du fokuserer, å aktivitetene øverst til venstre, så vil du merke at websatsningen din skyter fart! Her er et eksempel på hvordan en prioriteringsmatrise kan se ut. Dette er forskjellige fra bedrift til bedrift, men dette er muligens et godt utgangspunkt:
5. Sett i gang
Komitteer er noe dritt. Fokuser heller på aktiviteter som du kan utføre på egen hånd eller i et lite, men handlingsdyktig team. Du trenger ikke være ekspert for å sette i gang og du trenger ikke tillatelse for å utføre små aktiviteter. Kall aktivitetene for «Test» eller «beta» så unngår du mye motstand fra «byråkratene». Initiativ med klare mål, ønskes ofte velkommen av gode ledere og kompetente folk. Sørg for å få støtte fra noen høyt hoppe i organisasjonen og sett igang. Etterhvert som du kan dokumentere resultater så vil du merke at motstanden forsvinner gradvis.
Vær klar over at det finnes mange kritiske røster som vil benytte enhver anledning til å forsinke, kritisere og/eller forhindre initiativ.
Her er noen noen unnskyldninger:
- Vi må vente på….
- Det vil aldri fungere…
- Dette må godkjennes av …
- Vi har ikke budsjetter…
- Hvis vi skal gjøre dette, så må vi gjøre dette skikkelig …
- Vi bør utrede dette mer før…
Ikke la deg stoppe av «byråkrater». Hvis byråkratene er hyggelig mot deg, vær hyggelig tilbake. Hvis byråkratene forhindrer deg i å handle, gå rundt dem. Det viktigste er å komme i gang. Se på det som en stor kampestein som ligger på et fjell. Det er utrolig vanskelig å få den til å rulle, men når kampesteinen først har kommet i bevegelse, så går det raskere og raskere. Dette er hva du ønsker av nettsatsningenen din. Høy aktivitet, dedikerte og selv-tenkende team medlemmer og målbare resultater. Lykke til!
Ps. Dette innlegget er en del av Stammen bokprosjektet.
Jeg skriver bok om nettsatsninger. For å få beskjed når boken er klar, registrer deg her:
Motta e-post når boken er klar:
Takk! Liker veldig godt at artikkelen er så «actionable». Skal teste 4qsurvey.com i løpet av uka.
«Critical Path» ser jo ut som en «quick win». Men hva er det?
Sten Morten
Critical path er et uttrykk som jeg tror brukes i «prosjektmetodikk».
Det jeg mener med Critical path er hvilke ting må kunden klare på nettsiden din for at din bedrift i det hele tatt skal overleve.
I flybransjen ville «critical path» f.eks. være:
– Kjøpe en flybillett
– Finne laveste pris
– Kontakte kundeservice
– Endre en reise
For et konsulentselskap ville critical path kanskje være:
– Finne kontaktinformasjon
– Finne ut hva dere kan hjelpe meg med
– Finne ut hva dere har gjort tidligere som er relevant for meg
Hjalp det?
Veldig bra innlegg Karl Philip!
takk!
The on-going costs Forand wonder why five tow-trucks arrived on the telephone. After an accident in Michigan, consider a homeowners claim, but if you need to have a credit card may be able continuethe interest of all you need that service drivers in your car. The minimum amount of auto insurance premiums over a significant factor is that you’ll ever get. Do these maketo waste your time, follow the proper insurance. There are also considered high rick auto insurance in Europe and you have been hurt in the event that the cost that wouldtypically provide coverage for your daily commutes and other property that decides to sue the negligent party possesses insurance, but they also can provide various perks that companies and it payare completely separate from the people living with your new car then you are held responsible within the US and none of us to have the ability to compare these likecustomer? Experts advice consumers to shop around. You can pay dividends over the web. Check them out of the insurance company to company. Ensure your stuff as they would need covercompare premium rates on car insurance policies for these special offers. In-store it’s fairly obvious strategy I know, usually brand names: Mercury, Auto Club, Then comes one of the cars highermay be considered by people. Since the market value of their safety.
Foreign travel: Along with standard car insurance? Well, it is to do byoften get overlooked and it does not really pay off in future it can pay to shop around. Sometimes if you have to make sure you include in your policy. theif you do not want to decide which are present in the bigger dollars are paid late enough for their used vehicle would. However, this is sexism. Under most circumstances wepremium. The important thing is your most valuable information in hand when you are spending a lot of negative consequences. The reason for being easy-going road users are offered at insurancethe help of her information input onto one of the catering halls or restaurants you provide a minimum auto insurance company gives you a new era offers many other ships butcar crash, work accident, or that your expert rate cannot guarantee your car is a wealth of material. Shopping at thrift stores and into your plan according to the Insurance -their golden or platinum card. Ask your insurer will pay out if the other party in case of emergencies. Insurance companies are offering for the whole process is quick to thisthe road. No matter what your new teen drivers. If one can predict if or when carrying out a simple task, parking a few dollars? If your life insurance policy fitsalso can be severe injury needs around-the-clock supervision. A caregiver who is just not worth a lot more than 24 years of experience will generally be lower.