I fjor hadde jeg 5 spådommer. Etter interessant jobb/blogg-bytte skal jeg forsøke meg på nye spådommer for de neste 12-18 månedene. Historien viser at det er svært vanskelig å spå hva som skjer de nærmeste årene. Enten så blir spådommene oppfattet som selvfølgeligheter, eller man bommer på timingen.

Før jeg begir meg fremover i tid, så ser jeg hvordan det gikk med spådommene for 2009.

Evaluering av spådommene for 2009

I fjor  spådde jeg at TV og internett kom til å smelte sammen. For min del, så skjedde det. Vi kjøpte inn Apple TV, leide film på SF Anytime og testet ut Voddler. Det vil nok ta noen år før folk flest føler sammensmeltningen, men folks omstilling vil skje lang raskere enn TV-kanalene klarer å tilby  «self-service» annonseringsmuligheter for bedrifter som ønsker å reklamere på TV, men ikke ønsker å bruke 5 millioner kroner på en 30 sekunders reklamesnutt på Tv2!

Spådom nummer 2 var at vi ville se en fortsatt vekst på målbar annonsering. Finanskrisen bidro til å forsterke denne trenden. Når budsjettene strammes til, kuttes investeringer som ikke har en tydelig dokumentert effekt. Det er grunnen til at reklame på nett ser stadig nye rekorder.

Neste spådom fikk jeg anledning til å påvirke. Spådommen var at norske politikere i 2009 ville bli flinkere på nett. Etter å ha fulgt nøye med på internettstrategien til Barack Obama fikk jeg anledning til å jobbe litt med Arbeiderpartiets satsning på internett og vårt lille hobbyprosjekt Valgprat.no.  At nettet ble viktigere i 2009 var kanskje ikke noe sjokk, men alle partiene var ikke like dyktige. Når man vet retningen, så gjelder det å implementere som et helvete! Det gjorde AP.

Fjerde spådom var at internettannonsering kommer inn i Pensum på NTNU/BI. Såvidt jeg kan se fra NTNU, NHH og BI, så finnes det ingen klasser som dekker fagområdene internettmarkedsføring, webanalyse og brukervennlighet. Er det fordi det ikke er viktig, eller fordi skolene sliter med å finne ut hvor i programmet fagene passer inn? Uansett årsak, så syntes jeg det er trist at ikke norske universiteter og høyskoler ikke er lengre fremme på dette området..

Siste spådom for 2009 var at bedrifter ville fokusere mer på egne nettsteder. Denne spådommen inspirerte meg til å skrive om en ny prismodell for konsulenttjenester, som nå har blitt utprøvd med suksess!

I neste blogginnlegg skal jeg begi meg inn på spådommene for de neste 18 månedene. Følg med!