En effektiv forside

Forsiden av ditt nettsted består av en rekke elementer; logo, global navigasjon, hovednavigasjon, bunnnavigasjon, søkefunksjonalitet, nyhet/kampanjeelmenter, topplister etc. Du bør jobbe med å forbedre alle disse elementene, men det kan være en god ide å starte med de endringene som gir høyest avkastning!

For å finne ut hva som gir høyest avkastning kan du analysere navigasjonsmønsteret, søkeatferd og lese studier om brukeratferd. Et brukerstudie utførst på e-handelsnettsteder viser at menyer og søkeelementer er de mest brukte elementene. Det er derfor nærliggende å tro at endringer i disse elementene vil ha størst effekt på bunnlinjen.  I dette innlegget skal jeg presentere to praktiske metoder for hvordan du kan jobbe med disse endringene.

Gut-instinct classification

Det er flere måter å jobbe seg frem mot en optimal meny. Den enkleste, raskeste og mest effektive metoden jeg har benyttet for å komme igang er Gut-instinct-classification, en kortsorteringsteknikk som krever noen timers forarbeid og deretter 15 minutter fra 5-7 personer(kan gjøres med alle på en gang). En slik metode kan spare deg for mange lange møter og unødvendige diskusjoner. Jeg ble introdusert for teknikken på kurs med Gerry McGovern i 2004 og har brukt den i alle webprosjekter jeg har vært involvert siden 2004. Metoden har etterhvert blitt videreutviklet, men jeg tror grunnprinsippene er de samme.

Hovedfordelene med Gut-instinct classification er:

  • Det er en effektiv måte å få forankring fra personer med sterke meninger (f.eks. nevøen til administrerende direktør som er nettekspert:))
  • Du unngår mange lange diskusjoner(involver vanskelige personer)
  • Du slipper «synsing» fra folk fordi du kan forklare valgene ved hjelp av en metode utviklet av en autoritet på området informasjonsarkitektur.
Last ned steg-for-steg beskrivelse av Gut-instinct classifcation (PDF)
(med tillatelse fra McGovern til å dele)
Jeg har også en aggregert datasamling for reiselivsnettsteder for spesielt interesserte. Send meg en e-post med «gut-instinct reiseliv» i emnefeltet eller tweet spørsmål til @philiplund, så kan jeg sende deg en kopi av denne.

SEM-drevet informasjonsarkitektur

I tillegg til Gut-instinct classification, brukertester, webanalyse og input fra personer som kjenner målgruppen godt(folk som snakker med kundene ofte..), kan man få meget god forståelse for brukerens behov ved å jobbe aktivt med nøkkelord research og nøkkelordanalyse i Google Adwords. Dette arbeidetgjør det enklere å finne den optimale menykombinasjonen på forsiden av ditt nettsted.

Når en person kommer til et nettsted har de gjerne en ide om hva de ønsker å oppnå. Øynene trekkes mot elementer som passer til dette behovet. De viktigste elementene bør samsvare med det din bedrift ønsker at den besøkende skal gjøre på nettsiden.

Når du jobber med nøkkelordanalyse er det viktig å forstå forskjellen mellom SEO-sanalyse og PPC-analyse(Adwords). Søkemotoroptimaliseringsanalyse(SEO) forteller deg om hva du allerede har på nettsiden din, mens PPC-analyse gir deg muligheten til å teste ut hva du burde ha på nettsiden din på en rask og enkel måte. Du bør gjøre begge.

SEO-analyse

For å lære mer om SEO-analyse og menyer, bør du lese SEOmoz-artikkelen om menyer og søkemotoroptimalisering.

PPC-analyse

Hvis du ser i Adwords-statistikken(PPC) din at det søkes mye etter din bedrifts merkenavn, kan du lage en Adwords-kampanje som kun retter seg mot merkenavnet. I denne kampanjen oppretter du annonsetekster som fokuserer på ulike deler av nettstedet. På denne måten kan du sammenligne responsraten på ulike ordkombinasjoner i annonseteksten. Hvis du jobber med salg av mobiltelefoner på nett kunne du f.eks. lage annonsetekstoverskrifter med 3 tekster:

  • Merkenavn kampanjer
  • Merkenavn butikker
  • Merkenavn åpningstider

Ved å se på søkevolum og annonseklikkrater kan du raskt danne deg et bilde av hva folk er på jakt etter. Hvis du ser at søkevolumet etter «merkenavn butikker» og annonseklikkraten er høy, så kan du anta at dette er viktige ord for folk som besøker nettstedet ditt. Kanskje noe du bør vurdere å inkludere i elementene som brukes mye?

Nyttige lenker